Logo

Én TV-lisens pr. husstand?

Skriv et svar
25.04.2007 11.11.43 #1 av 11
Postet av: Berit
http://forbruker.no/pengenedine/dineret ... 755039.ece
Hjemmekino.no - På nett siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
25.04.2007 12.49.20 #2 av 11
Postet av: kjelle
hater nrk så intenst!!! jævla tvlisens drit.ingen som ser på den kanalen uansett? så hvorfor betale? er norge eneste land der de må betale lisens?
Onkyo807,Pioneer bdb 51FD,LG 60PS8000,Klipsch Synergy F3,C3,B3,S3 surroundhøyttalere ,XTZ 10" * 2 ,PS3,XBOX360,Monster Kabler.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
25.04.2007 14.36.12 #3 av 11
Postet av: scirocco
"kjelle" skrev:er norge eneste land der de må betale lisens?

Nei.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.02.2008 21.40.44 #4 av 11
Postet av: Taggen13
Alle skulle ha boikottet dette og ikke betalt...
NRK sender program hele tiden som "Dette programmet er sponset av ditt og datt"
Er det ikke reklame liksom det da?
Så må vi betale i tilegg.. :evil:
Mvh.
Taggen

[url=http://avforum.no/minhifi/show.php/Taggen][size=100][b][i][color=#0000FF][u]Hi-Fi[/u][/color] / [/i][/b][/size][/url][url=http://taggens.webs.com][size=100][b][i][color=#0000FF][u]Hjemmeside[/u][/color][/i][/b][/size][/url]
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.02.2008 00.34.24 #5 av 11
Postet av: LeGranDuc
Var ute for det samme selv for noen måneder siden.
Bodde isammen med min søster i ca 1 år.
Da måtte vi begge betale lisens. Jeg var og under den oppfatning at det kun skulle betales en lisens per husstand.
Sendte mail, og fikk sitert et paragraf i regelverket til NRK.
Svarte litt stygt på denne mailen, og har ikke hørt noe fra dem siden. Endte opp med å betale dritten.
Vil ikke akkurat si det jeg ser på NRK er vert pengene. (De har jo en god film en gang iblant.)

Nå er jeg klar over at det heter kringkastingslisens, og ikke NRK lisens.
Men når det står NRK med store bokstaver på regningen blir jeg provosert.
SKulle gledelig vært med på en boikott, men da kreves det noen 100.000 husstander.
Trying is the first step towards failing!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.02.2008 10.48.01 #6 av 11
Postet av: SuperB
Jeg liker heller ikke å få lisensregning i posten, men er vel av den oppfatning at det er bedre å ha en lisensfinansiert, reklamefri kanal enn å få tilstander som i USA, hvor det omtrent bare sendes søppeltv fordi dette drar flest seere. Lisens sikrer oss et variert innhold hvor ikke alt skal være lett underholdning. Bl.a. dokumentarer og kultur hadde det vært mindre av dersom markedet fikk styre. Da ville vi kanskje vært like dumme som den gjennomsnittlige amerikaner... ;)

Hadde klart meg svært godt uten nyheter på samisk da. Krisine Koht på fredagskvelden kan også bare brenne... :twisted:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.02.2008 16.47.46 #7 av 11
Postet av: raven
Husk at når det ANALoge bakkenettet blir stengt så bør de som ikke har mottaker for det digitale bakkenettet la vær å betale lisens.
Spis gul snø, det kan være øl !!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.02.2008 18.10.06 #8 av 11
Postet av: Blueflame
Ja, helt enig. Et så forbanna teit det opplegget der. De kanalene vi ser mest på er jo TV-Norge/TV2/TV3 osv, og disse er jo fulle av reklame allerede. Med tanke på det Super B skrev, vi har jo allerede masse søppel. Og NRK er blandt dem, hehe....

Jepp, er egentlig klar for å boikotte dem selv jeg. Hva skjer a, om vi bare driter i å betale? Kommer de å tar TV'n da eller? Bruker nesten bare TV'n til PS3 og filmer uansett. Så kan de motbevise det da? Om jeg påstår at jeg aldri ser på TV kanalene? NEI. Dermed er hele greia for dumt.

Må finnes en løsning på dette tullet.
Pioneer VSX-LX60, Pioneer PDP-427XA, Dali Ikon 6, Dali Ikon Vokal 2, Pioneer DV-696AV, Pioneer DVR-530H, Project Debut III, Jamo E400, Pioneer S-W150S, PS3 og Gamecube
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.02.2008 18.21.05 #9 av 11
Postet av: Rune
"raven" skrev:Husk at når det ANALoge bakkenettet blir stengt så bør de som ikke har mottaker for det digitale bakkenettet la vær å betale lisens.


Disse personene antar jeg ikke har bruk for tv nå heller hvis det er slik at de mister tv signalet når det stenges av, og bør vel prøve å få plombert apparatet i utgangspunktet, eventuelt bytte til noe uten tuner. (f.eks projektor). De må nok uansett plombere i ettertid da man fortsatt vil kunne ta imot analog kabel-TV.

Tror vel uansett at dette gjelder en utrolig liten andel mennesker som ikke kan ta imot tv via analog kabel-TV, har anskaffet seg digital bakkenett eller har parabol/digitalt kabel-TV.

(jeg er usikker på om det fremdeles er godtatt å plombere utstyr. Den tiden jeg jobbet TV-repratør var det noen som fikk gjort det. (dvs at man ødelegger apparatet slik at man ikke kan ta imot TV-signaler og gir kunden en bekreftelse på det)).
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.02.2008 18.35.01 #10 av 11
Postet av: Rune
"Blueflame" skrev:Ja, helt enig. Et så forbanna teit det opplegget der. De kanalene vi ser mest på er jo TV-Norge/TV2/TV3 osv, og disse er jo fulle av reklame allerede. Med tanke på det Super B skrev, vi har jo allerede masse søppel. Og NRK er blandt dem, hehe....

Jepp, er egentlig klar for å boikotte dem selv jeg. Hva skjer a, om vi bare driter i å betale? Kommer de å tar TV'n da eller? Bruker nesten bare TV'n til PS3 og filmer uansett. Så kan de motbevise det da? Om jeg påstår at jeg aldri ser på TV kanalene? NEI. Dermed er hele greia for dumt.

Må finnes en løsning på dette tullet.


Løsningen er å bytte til en TV uten tuner(monitor)/eventuelt projektor og ikke ha noen mottaker/digital dekoder av noe slag.
Da kan man se så mye DVD man vil "gratis" :-)

Hvilke kanaler man ser på mest varierer sikkert utifra interesser, men alle målinger viser vel at TV-Norge og TV3 er langt mindre brukt enn NRK. Personlig er det nok NRK/TV2 og TVN jeg ser mest på. Ser stort sett kun nyhetene og et par serier på TV2/TVN. Med tanke på at jeg vel har nærmere 100 kanaler, er det svært lite titting på de andre kanalene. (selv med alle Canal+ kanalene og TV1000 så har jeg enda ikke sett en eneste film på de kanalene)

Hvis man ønsker å fortsette med lisensen syns jeg personlig at man heller burde innført det som en del av skatten. Da ville man ikke kunne lurt seg unna, og dermed kunne man redusert prisen hver enkelt må betale betraktelig. For det er det som er mest urettferdig at en rekke slipper, mens andre betaler for dem.

TVNorge og de andre reklamefinansierte kanalene er nok glade for at NRK ikke er reklamefinansiert. Ville tro at de ville slitt stort hvis NRK plutselig skulle begynne å ta store deler av reklameinntektene fra dem. (de som reklamerer ville spredd budsjettene på flere kanaler og NRK vil nok blitt omtrent like stor som TV2 hvis ikke større)
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.02.2008 08.46.34 #11 av 11
Postet av: teebee
jeg vil si det er forskjell på nrk sin reklame og de andre reklamekanalene sine. nrk har bare en plaket for sports produktene sine (kan ikke huske andre program med reklame). de andre kanalen stopper programmene for å sende 2-3 minutt reklame hver 15. eller 30. minutt etter som hvor lenge programmet varer. og en lang pause mellom hvert program. i tillegg deler de opp program for å presse inn mere reklame.

du har vel også rett til å ha tv på hytta uten å betale ekstra lisens.

for nrk lisenser for du 3 kanaler og en drøss med radiokanaler. usikkre om man betaler for radio også i lisensen. da vil jo eventuelt ikke en monitor hjelpe.
Philips 58PFL9956T, Onkyo TX-NR1007, Dynavoice F6, Dynavoice S4, Dynavoice C4, SVS SB12 Plus, Sony BDP-S350, Asrock Vision 3D med XBMC, XBOX360 Super Elite, CanalDigital HD via Technicrypt CXV, Logitech Harmony 900, Logitech diNovo Mini.
Mine filmer
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar