Logo

Ønsker kvalifiserte tanker runt prosjekt.

Skriv et svar
10.01.2007 21.08.04 #1 av 8
Postet av: HeBBe
Jeg har lenge gått med tanke om å bygge et hjemmekinorom i kjelleren.
Rommet skal bygges helt fra grunn av. Nye gipsplater i vegg og tak samt lydbøyler og gulvteppe. Jeg har to alternativer (se vedlagt bilde) alternativ 1 blir i dag brukt som tv stue og alternativ 2 er lekerom/ oppholdsrom. Begge romma må jeg gjøre noe med uansett.
Utsyret som skal brukes er Denon 3806, B&W 603 + 600 og Benq 8720. Ser for meg ca 90". Jeg ønsker kvalifiserte tanker runt valg av rom og plasering av sitteposisjon / utsyr. Hvis noen har anbefalinger om farger og type gulvteppe så hadde det vært flott. Så selv for meg vegger og tak i mørk grå. kjeller.JPG kjeller.JPG ( 358,3857421875 KB) Vist 1364 ganger
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.01.2007 21.18.15 #2 av 8
Postet av: AndreWerdenskrieg
Jeg er på ingen måte noen ekspert på dette emnet, men jeg kan gi noen tanker:
Alternativ 1 ser best ut for meg med tanke på lyd. Her har du plass til å dra höyttalerne litt ut fra sideveggene samtidig som du kan plassere en subwoofer i hjörnet med 2 yttervegger.
Krell | Marantz | XTZ | Swans | Mirage | Pioneer | ViaBlue
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.01.2007 21.23.33 #3 av 8
Postet av: Rune
Jeg må si meg enig med forrige innlegg.

Jeg kommer selv til å lage hjemmekinorom som ser ut som nr 2. (bare 15 cm smalere) og min største bekymring er at høyttalerne blir stående helt oppi sideveggene. På den andre siden velger du det lange rommet er du ikke så avhengig av projektoren da du har lengre kasteavstand.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.01.2007 01.08.03 #4 av 8
Postet av: petre2006
Synes dette ser meget lovende ut. Ville selv valgt alt. 2, helt klart. Jeg har en tanke hva det gjelder gulvteppe da jeg akkurat for en måned siden innredet gulv, vegger og tak i kinofilt, du kan se bilder under min hjemmekino presentasjon. Kan være det blir litt vel 'hey!', men kompromissløst er mitt ord på det.

Lykke til,

Petter
Det blir aldri lydtett nok... OG -- ALT i en boks, hiv ut resten!
Filmbasen min : http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Petter%20U
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.01.2007 09.32.01 #5 av 8
Postet av: kWern
Dersom du velger altenativ 2, så vær klar over at den innadslående døra vil gå foran fronhøyttalerne. Her har du kun knappe 50 cm å gå på før døra ryker rett inn i høyttalerelementene!

Kanskje en idé å speilvende oppsettet, og ha lerret/TV foran/under vinduene, og unngå reflekser/bruke lerret også som rullegardin?

Bakhøyttalerne er grunnere enn frontene, så den halmeteren bak døra vil nok gå fint.

Men jeg synes alternativ 1 er klart best - og det med kasteavstand? Hvorfor ikke plassere projektoren i rommet til alt. 2, lage et lite hull til linsa i veggen, og få en lydløs projektor med eget "maskinrom"?

Bare en tanke fra en som til vanlig jobber med slike planer...
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.01.2007 10.43.49 #6 av 8
Postet av: HeBBe
Takker for veldig bra innspill. Jeg foretrekker selv alternativ 1 og med å sette prosjektor inn i rom 2 med en slags kasse er et veldig bra innspill. Er det mulig å ha et glass eller lignende forran prosjektor for å få den helt lydtett?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.01.2007 13.59.39 #7 av 8
Postet av: kWern
Jeg lekte litt med disse tankene for min egen løsning, men endte opp med å ha projektoren i stuen likevel, da madammen strittet imot når det kom til skjæring gjennom veggen, men jeg har PCen i det tilstøtende rommet, og denne bruker jeg noen ganger opp mot projektor og lydanlegg - og den hører jeg ikke mye til.

Men for din del, så er det nok ingen god idé å ha en glassplate foran projektoren, i hvertfall ikke under bruk, da glassplaten blir støvete og møkkete, eller i det minste har innvirkning på optikken og fremvisningen (litt synsing her, mulig noen har annen erfaring?). Men kanskje en skyveplate er tingen, eller en luke av et slag? Du bør ta hensyn til til- og fraluft til projektoren, da mange projektorer suger eller blåser luft i front, og da må nok åpningen inn i det neste rommet være stor nok for dette. Likevel blir prosjektoren lite synlig i stuen, og ledninger og oppheng blir ikke synlig der inne. Det kommer litt an på hvilke kvaliteter du ønsker i de ulike rommene.

Du kan forresten bruke samme prinsipp for alternativ 2, ved å ha "maskinrommet" inne på kontoret, og ha lerret foran vinduet. Mange muligheter i kjelleren din, ser det ut til!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.01.2007 16.49.54 #8 av 8
Postet av: petre2006
Jeg har bygget en kasse til min PJ, som er festet i taket. Denne er trukket i filt, og lyddempet inni med sort skumgummi for å ta av noe av vifte støyen (faktisk er ikke 8270 helt stille, man legger merke til slike ting ettervert :) )

Jeg vurderte også å sette opp en vegg forran PJ, enten i utførelse plexi med hull til PJ linse eller lik sideveggene med hull i. Ikke lurt i det hele tatt å projisere et bilde gjennom noen ting som helst bortsett fra optikken som er optimalisert for PJen. Jeg gikk bort fra dette løsningen da min PJ blåser varmluften ut fremme, og dette ville fått fatale konsekvenser for min PJ om det ikke hadde fått pustet.

Petter
Det blir aldri lydtett nok... OG -- ALT i en boks, hiv ut resten!
Filmbasen min : http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Petter%20U
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar