Logo

37WL66 og summing

Skriv et svar
11.02.2007 10.07.34 #1 av 8
Postet av: johnarne
Hei,
jeg er nær ved å kjøpe en Toshiba 37WL66, men alle post-ene jeg leser her og i andre forum angående en elektrisk summing ("som en dårlig dimmer", var det noen som beskrev det) dersom backlight settes til under 93 eller noe.
Er det noen WL66-eiere som kan beskrive hvor ille det er?

Har også fått inntrykk at det ikke gjelder alle TV-er. Jeg var innom Lefdal i Oslo for å høre deres synspunkt på det, og fikk der beskjed om at det var slik TV-en var, og det var ikke en garantisak slik de så det. Elkjøp som vel ikke stiller spørsmål ved retur innen 30 dager har nå tilsynelatende sluttet å føre denne TV-en.

Og jeg som endelig hadde funnet en TV som jeg trodde passet for meg. Vel vel, det blir nok til at jeg legger på noen tusenlapper til en annen modell. Bedre det enn å sitte igjen med en TV jeg irriterer meg over.

-- john arne (min første post, hurra)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.02.2007 20.14.17 #2 av 8
Postet av: August
Hei,

Kjøpte meg en 37WL66Z sist mandag, men før jeg bestemte meg ba jeg om å sjekke dette med summelyden da også jeg var klar over denne problematikken på enkelte av disse apparatene. Prøvde forskjellige innstillinger både på utstillingsmodellen og den jeg kjøpte uten å høre noe som helst. Mulig de har rettet på dette underveis.
Forøvrig er dette en glimrende TV med meget bra bilder.

mvh
August :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.02.2007 07.20.49 #3 av 8
Postet av: visir
Hei
Kjøpte meg Toshiba 37WL66Zs nylig og justerte svartnivået fra 100 og ned til 90. Da dukket det opp en høy summelyd som absolutt ikke skal være der.

dette er en reklamsasjonssak. Er ellers veldig fornøyd
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.02.2007 10.05.11 #4 av 8
Postet av: johnarne
Hei visir, hvor kjøpte du tv-en? Som sagt forsto jeg på Lefdal at de ikke så på dette som en reklamasjonssak, håper det er andre tanker i andre butikker. Kommer du til å bytte i ny av samme tv, eller annen? Eller lever du med lyden?

Jeg tenkte på å kjøpe i en nettbutikk, da har man vel uansett 14 dagers åpent kjøp.

-- john arne
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.02.2007 11.04.00 #5 av 8
Postet av: visir
Hei
Kjøpte hos smartclub.

Har ringt til autorisert radioverksted for Toshiba flatskjermer "Dalen elektronikkverksted" , tlf 67062130 og spørr etter Kai.

De skal ringe meg tilbake.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.02.2007 11.52.48 #6 av 8
Postet av: visir
Hei
Sankket med Kai hos Dalene Elektronikkverksted.

De har fått flere hundre henvendelser om brumming vedrørende backlight nivå ,på norsk oversatt merkelig nok til sort nivå.

De har igjen tatt kontakt med Toshiba i England og eneste feilretting de kan gjøre er å anbefale kjøpere til å stille Back light til mellom 91 og 100.
Alt under 91 skaper brumming.

Det hjelper altså ikke å levere TVen til reparasjon.

Det understrekes allikevel at back light nivå under 91 ikke er nødvendig(?),

Jeg beholder TV'en fordi den er overlegnme andre apparater til denne prisklassen på andre områder, ikke minst ved analoge TV signaler
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.02.2007 12.21.44 #7 av 8
Postet av: visir
Hei igjen

Snakket med salgsanvarlig i Toshiba Norge., tlfnr 40001979

Toshiba i Japan er klar over at det er en "feil". Årsaken til summing/brumming er at det er plassert 4 lysstoffrør som danner back light i TVen. Når disse får mindre effekt, så vil det bli ressonans/bevegelse i disse.

Dermed er det sikkert bare å bytte inn TV hvis dere er misfornøyd
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.02.2007 13.03.30 #8 av 8
Postet av: johnarne
Takk for kjempegode svar. Da er det som jeg mistenkte, at man selv må veie bildekvaliteten ved backlight > 91 opp mot ulyd. Jeg skal forsøke å se på tv-en hos Netshop i Oslo (håper de har et mindre støyende lokale enn Lefdal), for å se hvordan jeg takler det.

Dersom jeg ikke reagerer på sortnivå med baklight > 91 tror jeg nok at jeg endelig har funnet meg en tv.

Bra å vite at Toshiba Norge er klar over saken, men likevel dumt å få bekreftet at det ikke er noe å gjøre med :(

-- john arne
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar