Logo

Akustikk plater/panel

Skriv et svar
19.11.2008 23.01.17 #1 av 5
Postet av: R3Devil
Hei.

Etter å ha surfet en del, så har jeg kommet frem til at jeg vil investere i noen såkalte plater eller paneler til å henge på vegg/tak for å bedre akustikken i rommet. Er det noen her som har litt kunskap rundt dette temaet? Hvor mange plater, plassering etc etc etc ?

Bilder av rommet mitt finnes her http://min.hjemmekino.no/cinema.aspx?id=64 , for dem som har tid til å ta en titt og å komme med råd og tips. Hyllen bakerst i rommet skal seff vekk. hyllehøyttalerne skal henges i taket på hver sin langvegg(kl3 og kl 9)

Har tenkt til å handle fra http://www.acoustictuning.com/pBl7xY4UE ... 9or6YQ.ips.

Tanken er 2-3 plater pr langvegg, hjørneplater i hjørnene (bak høyttalerne), samt noen i taket.

På forhånd, takk for hjelpen :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.11.2008 23.54.15 #2 av 5
Postet av: Atle Torp
Det er vanskelig å gi noen konkrete anbefalinger uten å måle selve rommet. Men var jeg deg ville jeg gitt meg et klapp på skuldrene for å ha tenkt veldig fornuftig. Deretter ville jeg plassert første plate på sideveggene der hvor intensiteten på førsterefleksjonen vil være størst. Det er typisk der hvor man kan se diskanten fra sweetspot hvis veggen var laget av speilglass. Dernest kan det være en ide å tenke neste plate like langt fra bakvegg som det er fra frontvegg til den første plata. Den siste plasseres mellom disse.

Du kan også tjene på å plassere to plater på fremveggen, bak høyttalerne. Bakveggen likeså. Taket har du en plan på, så jeg vil si at det hele hres fornuftig ut.
Med vennlig hilsen
Atle Kildahl Torp
Fotograf / Skribent i magasinet Hjemmekino
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.11.2008 12.43.11 #3 av 5
Postet av: orso
Jeg har prøvd en god del ut. For det første vil fraråde deg fra å kjøpe fra Acoustic Tuning. Årsaken er de bruker skumgummi i produktene sine som ikke har så veldig god effekt. Da er det bedre å lage selv av rockwool akustikk plater. Du kan se denne guiden jeg holder på med:
viewtopic.php?f=45&t=11561

Jeg vil i alle fall anbefale deg å bruke minst to plater i førsterefleksjonen på fronteveggen (vegg bak høyttalerne). Jo tykkere, jo bedre. På sideveggene kan du også prøve med noen, men du bør ha litt avstand fra høyttalerne til platene. Så da kan det hende du bør trekke høyttalerne litt mer utifra sidevegger. Taket kan du også behandle med noen plater. I hjørnene bør du bruke bassfeller. Da trengs det noe med skikkelig tykkelse for å få god effekt i bassen.
Du kan også kjøpe fra GIK Acouctisc som har veldig gode produkter, men det koster jo litt med høy frakt og norsk moms på toppen.
http://www.gikacoustics.com/
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.11.2008 14.03.18 #4 av 5
Postet av: R3Devil
Hei, og tusen takk for svar, karer.

Atle: Har jeg forstått deg riktig hvis jeg kan sitte på sweetspot, og få noen til å gå med ett litt større speil langs veggen til jeg ser diskanten? Der speilet stopper, der kan jeg henge opp en plate?

Orso: "Jeg vil i alle fall anbefale deg å bruke minst to plater i førsterefleksjonen på fronteveggen (vegg bak høyttalerne)". Disse anbefaller du i tillegg til bassfellene i hjørnene? Vi snakker da her om totalt 4 plater(2 bassfeller i hjørnet + 2 plater på vegg) i frontveggen(veggen bak tv), sant? Og er det noen "triks" for å finne ut av posisjon til de platene til frontveggen?
Snakker vi her ca 50mm plater til sidevegg, og 100mm til frontvegg?
Veldig fin guid du har laget, forresten. Det å lage selv vurderes nå meget sterkt.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.11.2008 14.49.39 #5 av 5
Postet av: orso
"R3Devil" skrev:Hei, og tusen takk for svar, karer.
Orso: "Jeg vil i alle fall anbefale deg å bruke minst to plater i førsterefleksjonen på fronteveggen (vegg bak høyttalerne)". Disse anbefaller du i tillegg til bassfellene i hjørnene? Vi snakker da her om totalt 4 plater(2 bassfeller i hjørnet + 2 plater på vegg) i frontveggen(veggen bak tv), sant? Og er det noen "triks" for å finne ut av posisjon til de platene til frontveggen?
Snakker vi her ca 50mm plater til sidevegg, og 100mm til frontvegg?
Veldig fin guid du har laget, forresten. Det å lage selv vurderes nå meget sterkt.

Ja, det stemmer. Basfeller i hjørnene og to plater bak høyttalerne. Du finner førsterefleksjonen ved å få noen til å holde et speil inntil veggen mens du sitter i steetspot. Der som du ser midten av høyttalerne, plasserer du panelene. Det gjelder på både frontvegg, sidevegg og tak. Det samme kan gjøres på veggen bak sweetpsot ved at du snur hodet mens noen holder et speil der.

Jeg vil anbefale at du bruker 100mm alle steder. Det er det beste. Da får du bra effekt i bassen også og det er viktig. Kjører du på med bare tynne plater, kan det fort blir for mye demping i øvre frekvensområde og det vil låte dødt. Husk at du allerede har en del demping i rommet til mellomtone og diskant, men ikke til bassen. Viktig å gjøre noe med hele frekvensområde. Skal du bruke mange plater, kan det være lurt å gå for produkter som GIK 244 fordi de demper mye nedover og mindre oppover. Men 4-6 rockwool akustikk plater går sikkert fint. Muligens mer også, men du må nesten prøve deg fram.

Når det gjelder bassfeller er det litt mer tricky å lage selv. Setter du sammen flere rockwool plater, kan du få brukbar effekt. Men egentlig vil jeg anbefale deg å kjøpe noe fra GIK Acoustics istedet, hvis du kan ta deg råd. Det er en god investering. Du bør bruke noe i alle hjørnene i rommet. Husk også at det bør være litt avstand fra bassfellene til høyttalerne for å unngå at de demper for mye i øvre frekvensområde, men det finner du ut av når du prøver deg fram. Ideelt sett bør man kanskje måle seg fram til hva man skal gjøre, men det går greit å bruke ørene også. Alle anlegg har godt av noen akustiske tiltak.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar