Logo

Animè.

Skriv et svar
22.04.2005 07.26.35 #1 av 4
Postet av: aLmAnZo
Jeg bare lurer på hvor mange her som har oppdaget animè, og i hjemmekino sammenheng, hvor fantastisk gode opplevelser mange filmer og serier holder på.

En ganske vanlig og godt kjent serie i dag, som ødelegger veldig mye for seriøs, moden animè, er animè serien Naruto, som har fått tusenvis av fans verden rundt.

Serien er helt ok, men om vi ser på andre filmer og eventyr finner vi mye god animert film fra Japan.

Av serier og filmer, er det filmer som er den mest voksne formen for animè, bortsett fra enkelte serier that is.

Først og fremst, om du er på leting etter å bli overasket, imponert og facinert av gode filmer, vil jeg anbefale 1 som er i vanlig salg i Norge,
nemlig Chihiro og heksene. Eller "spirited Away" som den heter på engelsk. Orginaltittelen er så lang at jeg ikke kan den i hodet.

Dette er den eneste Anime filmen som noen gang har vunnet Oscar, og den eneste animerte filmen i VERDEN som har vunnet Gullbjørnen. Dette sier litt om hvor fantastisk denne filmen er.

Ellers har vi flere filmer fra samme selskap (studio Ghimli) som også annbefales sterkt.

De jeg har sett er:
Mononoke Hime (Princess Mononoke) Veldig, veldig god film, tar opp ett viktig tema.
My Neighbour Totoro. Sannsynligvis den beste barnefilmen i verden, ment for de aller yngste, men sjarmerer de fleste. Noe av det søteste jeg har sett på film.

Dette er de Ghimlifilmene jeg har sett, men det finnes en god del flere. Katteprinsen (Norsk tittel) som går på kino nå, er ett eksempell, den har jeg ikke fått sett enda.

Ellers har du filmer som den Psykologiske Thrilleren Perfect Blue, som også er verd å få med seg.

Gost In The shell, akira, Tokyo Godfathers, Cowboy Bepop osv osv.

Anime er noe dyrt i Norge, rundt 300 kroner for all import film, men jeg tørr påstå at det meste er verd hver krone.

Noen andre animefrelste her?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.04.2005 12.18.57 #2 av 4
Postet av: Alas
Å kalle meg frelst er vel å gå litt langt, har ikke så mye peil sånn på hvem som lager hva og slikt men har nå sett noen filmer.

Princess Mononoke har jeg sett og synes er kjempe.
Metropolis, vet ikke om den går under anime, men bra var den.
Ninja Scroll
Patlabor
Final Fantasy
Vampire Hunter D
Akira
Ghost in the shell
De to siste er jo helt super, ihvertfall Akira.

Har sett noen serier, vet ikke helt om det faller innunder tegnefilm eller anime, men kan nevne

Wolfs Rain
Mobile Suit Gundam Wing
Full Metal Panic
Macross Plus
Dogwarriors
Hellsing
Robotech


De som er inne i anime/tegnefilm, skjønner at jeg digger Mecha, kan ikke noe for det, men det er TØFT!

Er mye annet jeg kunne tenkt meg å sett, men synes det er litt dyrt egentlig. Kanskje det er bedre å se etter dem på utenlandske nettbutikker :?:


Mvh
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.04.2005 14.18.50 #3 av 4
Postet av: Njål
"aLmAnZo" skrev:Jeg bare lurer på hvor mange her som har oppdaget animè, og i hjemmekino sammenheng, hvor fantastisk gode opplevelser mange filmer og serier holder på.

En ganske vanlig og godt kjent serie i dag, som ødelegger veldig mye for seriøs, moden animè, er animè serien Naruto, som har fått tusenvis av fans verden rundt.

Serien er helt ok, men om vi ser på andre filmer og eventyr finner vi mye god animert film fra Japan.

Av serier og filmer, er det filmer som er den mest voksne formen for animè, bortsett fra enkelte serier that is.

Først og fremst, om du er på leting etter å bli overasket, imponert og facinert av gode filmer, vil jeg anbefale 1 som er i vanlig salg i Norge,
nemlig Chihiro og heksene. Eller "spirited Away" som den heter på engelsk. Orginaltittelen er så lang at jeg ikke kan den i hodet.

Sen to Chihiro no Kamikakushi
"aLmAnZo" skrev:
Dette er den eneste Anime filmen som noen gang har vunnet Oscar, og den eneste animerte filmen i VERDEN som har vunnet Gullbjørnen. Dette sier litt om hvor fantastisk denne filmen er.

Flere priser.
"aLmAnZo" skrev:Ellers har vi flere filmer fra samme selskap (studio Ghimli) som også annbefales sterkt.

Studio Ghibli, ikke Ghimli.
"aLmAnZo" skrev:De jeg har sett er:
Mononoke Hime (Princess Mononoke) Veldig, veldig god film, tar opp ett viktig tema.
Monnoke Hime var spesialinvitert utenfor konkurranse til Berlin-festivalen for noen år siden.
"aLmAnZo" skrev:My Neighbour Totoro. Sannsynligvis den beste barnefilmen i verden, ment for de aller yngste, men sjarmerer de fleste. Noe av det søteste jeg har sett på film.

Dette er de Ghimlifilmene jeg har sett, men det finnes en god del flere. Katteprinsen (Norsk tittel) som går på kino nå, er ett eksempell, den har jeg ikke fått sett enda.

Katteprinsen/The Cat Returns/Neko no Ongaeshi Omtrent 'Katten som gjorde en gjentjeneste' er vel verdt å se, men er ikke blant de beste Ghibli'ene (har sett alle unntatt et par kortfilmer som kun er vist i Ghibli-museet). Den er en slags oppfølger til Mimi wo Sumaseba/Whisper of the Heart/direkte oversatt 'Hvis du lytter nøye', som er en veldig mye bedre film.
"aLmAnZo" skrev:
Ellers har du filmer som den Psykologiske Thrilleren Perfect Blue, som også er verd å få med seg.

Gost In The shell, akira, Tokyo Godfathers, Cowboy Bepop osv osv.

Anime er noe dyrt i Norge, rundt 300 kroner for all import film, men jeg tørr påstå at det meste er verd hver krone.

Noen andre animefrelste her?

Tror du?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.04.2005 14.23.33 #4 av 4
Postet av: Njål
"Njål" skrev:
"aLmAnZo" skrev:Jeg bare lurer på hvor mange her som har oppdaget animè, og i hjemmekino sammenheng, hvor fantastisk gode opplevelser mange filmer og serier holder på.

En ganske vanlig og godt kjent serie i dag, som ødelegger veldig mye for seriøs, moden animè, er animè serien Naruto, som har fått tusenvis av fans verden rundt.

Serien er helt ok, men om vi ser på andre filmer og eventyr finner vi mye god animert film fra Japan.

Av serier og filmer, er det filmer som er den mest voksne formen for animè, bortsett fra enkelte serier that is.

Først og fremst, om du er på leting etter å bli overasket, imponert og facinert av gode filmer, vil jeg anbefale 1 som er i vanlig salg i Norge,
nemlig Chihiro og heksene. Eller "spirited Away" som den heter på engelsk. Orginaltittelen er så lang at jeg ikke kan den i hodet.

Sen to Chihiro no Kamikakushi
"aLmAnZo" skrev:
Dette er den eneste Anime filmen som noen gang har vunnet Oscar, og den eneste animerte filmen i VERDEN som har vunnet Gullbjørnen. Dette sier litt om hvor fantastisk denne filmen er.

Flere priser.
"aLmAnZo" skrev:Ellers har vi flere filmer fra samme selskap (studio Ghimli) som også annbefales sterkt.

Studio Ghibli, ikke Ghimli.
"aLmAnZo" skrev:De jeg har sett er:
Mononoke Hime (Princess Mononoke) Veldig, veldig god film, tar opp ett viktig tema.
Monnoke Hime var spesialinvitert utenfor konkurranse til Berlin-festivalen for noen år siden.
"aLmAnZo" skrev:My Neighbour Totoro. Sannsynligvis den beste barnefilmen i verden, ment for de aller yngste, men sjarmerer de fleste. Noe av det søteste jeg har sett på film.

Dette er de Ghimlifilmene jeg har sett, men det finnes en god del flere. Katteprinsen (Norsk tittel) som går på kino nå, er ett eksempell, den har jeg ikke fått sett enda.

Katteprinsen/The Cat Returns/Neko no Ongaeshi (direkte oversatt omtrent 'Katten som gjorde en gjentjeneste') er vel verdt å se, men er ikke blant de beste Ghibli'ene (har sett alle unntatt et par kortfilmer som kun er vist i Ghibli-museet). Den er en slags oppfølger til Mimi wo Sumaseba/Whisper of the Heart/direkte oversatt 'Hvis du lytter nøye', som er en veldig mye bedre film.
"aLmAnZo" skrev:
Ellers har du filmer som den Psykologiske Thrilleren Perfect Blue, som også er verd å få med seg.

Gost In The shell, akira, Tokyo Godfathers, Cowboy Bepop osv osv.

Anime er noe dyrt i Norge, rundt 300 kroner for all import film, men jeg tørr påstå at det meste er verd hver krone.

Noen andre animefrelste her?

Tror du?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar