Logo

Ati Radeon HD 4550 på Windows 7 tilkoblet panasonic plasma

Skriv et svar
05.09.2009 09.35.46 #16 av 21
Postet av: orso
petre2006:
Du må huske på at dersom lyden sendes ut via digitalt (enten med HDMI eller S/PDIF/Toslink) så står ikke hovedkortet for lydkvaliteten. Da er det neste boks, enten det er en surround receiver eller noe annet, som gjør D/A konverteringen. Entusiast kort vil det nok alltid være marked for. Audiofile folk er opptatt av og f.eks klokke synkronisere og det får man ikke med verken hovedkort eller konsumerkort. De aller fleste vil være fornøyd med å kunne sende all lyd digitalt ut fra PC (uten å tenke på klokkesynkronisering eller antijitter løsninger) til en ekstern enhet som videre står for lydkvaliteten.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.09.2009 16.50.38 #17 av 21
Postet av: extremil
"petre2006" skrev:Ja,

Mye interessant har skjedd siden jeg logget meg av for siste gang i sommer ser jeg, og blir man spurdt om svar man ikke finner selv, så prøver jeg å svare, men blir "satt på plass" av spørsmålstiller... hehe, vel, nå skal jeg lese meg opp på ting og tang igjen, vet ikke om denne tråden har sklidd heeeelt ut i forhold til hva den var ment til.. Vet heller ikke om spørsmålstiller fikk orden på sakene.. :P

Var ikke meninga å "sette deg på plass" om det var slik du oppfattet det. Jeg er sinnsykt takknemlig for all hjelp og alle tipsene du har kommet med, og hadde nok ikke hatt noen HTPC om det ikke var for din andre store tråd. Ønsket bare å servere info om slim versjonen.

Når det gjelder orden på sakene for min del, så kan jeg vel trygt si at det er mer kaotisk i heimen enn noensinne, men det har heller aldri skjedd så mye som nå. Om en ukes tid er det nok vesentlig bedre =) håper jeg...

Denne tråden startet jeg for å finne ut av skjermkort-trøbbel. Det er nå løst, så jeg synes bare det er spennende at den blir brukt videre på andre ting som er aktuelt for HTPCen. Særlig lydkort, som blir min neste investering. Kommer ganske sikkert til å bestille meg et slim-kort ila mandagen. Om det er "i tråd" med forumets regler at denne tråden brukes til å diskutere annet, det vet dere bedre enn meg.

Vente på hovedkort som støtter ekte HD-lyd er ikke så veldig aktuelt, da jeg har kjøpt alle andre komponeneter. Får bli når hele greia skal oppgraderes enn gang i fremtiden.

PS! lurer fortsatt på om 24 Hz er optimalt for visning av film på HTPC...

Fortsatt god helg!

Mvh Emil
HTPC-oppsett Breaking news! Fungerende link
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.09.2009 18.21.56 #18 av 21
Postet av: petre2006
"extremil" skrev:
"petre2006" skrev:Ja,

Mye interessant har skjedd siden jeg logget meg av for siste gang i sommer ser jeg, og blir man spurdt om svar man ikke finner selv, så prøver jeg å svare, men blir "satt på plass" av spørsmålstiller... hehe, vel, nå skal jeg lese meg opp på ting og tang igjen, vet ikke om denne tråden har sklidd heeeelt ut i forhold til hva den var ment til.. Vet heller ikke om spørsmålstiller fikk orden på sakene.. :P

Var ikke meninga å "sette deg på plass" om det var slik du oppfattet det. Jeg er sinnsykt takknemlig for all hjelp og alle tipsene du har kommet med, og hadde nok ikke hatt noen HTPC om det ikke var for din andre store tråd. Ønsket bare å servere info om slim versjonen.


Hoy, .. hehe, var ikke meningen å skrive det jeg skrev engang, jeg leste det om igjen akkuratnå og det hørtes litt feil ut. Meningen med den setningen var bare å vise at jeg har vert FOR lenge borte i sommer UTEN å ha fulgt med, og derfor ser jeg at jeg må lese igjen for å kunne besvare slike spørsmål, da det skjer så ufattelig mye på markedet for tiden. "my bad" , ikke tenk på det :wink:

Så, til dere begge (orso og extremil) så fant jeg en dødseriøs test fra OC3DN (dønn nøytrale, ukjøpte og kritiske tester av PC hardware.. ) av det slimkortet til Asus, se her: http://www.overclock3d.net/reviews.php? ... oundcard/1

Ser forsåvidt lovende ut, det de evt. setter litt fingeren på at dette er ett 100% analogt kort og at det kanskje burde vert PCI-E og ikke PCI (det var derfor jeg ikke fant det på komplett, hadde det for meg at alle HD kort var i PCI-E faktor :lol: )

24p eller hz.. Ja, kanskje du orso eller andre kan bidra med noe her, jeg er ikke sikker.. Har du TV som støtter 24p, så er det vel å foretrekke, eller hur?

Og, Orso: Klart, hvis det er passthrough vi snakker om, at HK bare skal slippe 'lyden' igjennom i HD, til reciever, da er jeg helt enig. Trodde vi snakket om lydkort onboard, og om det skulle gjøre det samme som f.eks auzentech og/eller Asus sine.

Ok, da er jeg ferdig, god helg alle sammen!

Petter
Det blir aldri lydtett nok... OG -- ALT i en boks, hiv ut resten!
Filmbasen min : http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Petter%20U
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.09.2009 22.04.05 #19 av 21
Postet av: orso
24p fungerer kun til Blu-ray og man må ha skjerm som støtter det. Desverre fungerer ikke det 100% enda med verken Asus eller Auzentech lydkortene. Jeg tror man må bruke Reclock for å få det til å fungere, men har ikke satt meg så mye inn i det. Blu-ray fra HTPC er fortsatt noe som egentlig ikke fungerer knirkefritt. Så får hver og en velge om man vil satse på det og vente på løsninger eller kjøpe en Blu-ray spiller og slippe alt dette tullet. Frister egentlig enda mer og boikotte Blu-ray inntil videre.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.09.2009 09.07.17 #20 av 21
Postet av: extremil
"orso" skrev:24p fungerer kun til Blu-ray og man må ha skjerm som støtter det. Desverre fungerer ikke det 100% enda med verken Asus eller Auzentech lydkortene. Jeg tror man må bruke Reclock for å få det til å fungere, men har ikke satt meg så mye inn i det. Blu-ray fra HTPC er fortsatt noe som egentlig ikke fungerer knirkefritt. Så får hver og en velge om man vil satse på det og vente på løsninger eller kjøpe en Blu-ray spiller og slippe alt dette tullet. Frister egentlig enda mer og boikotte Blu-ray inntil videre.

Foreløpig har jeg ingen Blu-ray plater, så testingen begrenser seg til HD-DVD. Koblet til TVen og spilte av HD-DVD på HTPCen i går på 1080p 24 Hz. Ble veldig fornøyd med bildekvaliteten. Brukte nyeste versjon av WinDVD. Vil ikke dette funke med Blu-ray?

TVen støtter dette: "1125 (1080)/24p (HDMI only)" og har funksjoner som kalles "24p real cinama" og "24p playback". Burde være liv laga da...

Til petre2006: Tror jeg skal prøve å sette deg på plass igjen :D
"petre2006" skrev:Ser forsåvidt lovende ut, det de evt. setter litt fingeren på at dette er ett 100% analogt kort og at det kanskje burde vert PCI-E og ikke PCI (det var derfor jeg ikke fant det på komplett, hadde det for meg at alle HD kort var i PCI-E faktor :lol: )

100% digitalt kort mener du vel?

Mvh Emil
HTPC-oppsett Breaking news! Fungerende link
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.09.2009 09.26.34 #21 av 21
Postet av: cinemarillion
Hei!

Jeg bare slenger meg på her, jeg, med mine erfaringer og inntrykk.

Jeg kjører BR fra HTPC til 1080p prosjektor. Jeg har fått inntrykk av at 24p er midt i blinken for HD-DVD og BR, jeg har litt av begge deler. Digger bildet! Dvs. det skal vel egentlig være 23,93 eller noe slikt, derfor kan man kanskje si at det ikke fungerer, men foreløbig er jeg relativt fornøyd. På DVD er det vel 50Hz som er foretrukket oppdateringsfrekvens (bare arrester meg hvis jeg tar feil).

Når jeg sier jeg er realtivt fornøyd kommer det av at det er så mange andre svakheter i systemet som jeg ikke har økonomi til å fikse på nå, så det maskerer andre større og mindre problemer. Det eneste jeg har lagt merke til av bildeproblemer er på en lang tilt på begynnelsen av Harry Potter (5?) order of the Phoenix (tror jeg, får ikke sjekka nå). Der legger jeg merke til at det kan komme et lite napp, noe jeg har skjønt kan skyldes de ,07 Hzene for mye.

Jeg har et ati HD4xxx kort, optisk lyd, og PowerDVD 7 (den som funker med hd-dvd) oppdatert til en ganske ny versjon som fungerer ganske knirkefritt (sett i lys av tidligere kommentarer), altså at den spille av det jeg putter i drevet, og jeg syns i min enfoldighet at det ser bra ut. :)

mvh

Andreas
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar