Logo

Ati Radeon HD 4550 på Windows 7 tilkoblet panasonic plasma

Skriv et svar
02.09.2009 13.17.30 #1 av 21
Postet av: extremil
Heisann alle mann,

Nå har jeg revet meg i håret og kastet fjernkontroller i veggen i flere uker. Jeg har kommet lenger enn jeg var til å begynne med, men ikke med så mye. Tiden er inne for å spørre folket om råd. Dette er min case:

Jeg har en HTPC (http://prisguide.hardware.no/vis_handle ... n_id=78685) med et Sapphire Radeon HD 4550 grafikkort og jeg kjører windows 7. Ønsker meg 1:1 pixelmapping på en panasonic TH50 PZ800E plasma tv.

Første gang jeg koblet til med HDMI fikk jeg en liten svart ramme rundt hele bildet (ca 3-4 cm bred). Bildet var i riktig format (16:9), så de svarte stripene langs kortsiden er no bredere enn stripene langs langsiden.

Jeg skrudde da av overscan på plasmaen. Dette resulterte i at den sorte rammen rundt bildet ble ca tre ganger så stort. Med overscan av forsøkte jeg å koble opp damas laptop via hdmi -> perfekt bilde 1:1. Altså ikke TVen som er problemet.

Har nyeste drivere og nyeste Ati Catalyst Center. Har satt på 1080p 60Hz (forsøkt andre oppløsninger og Hz, men samme ramma da også).

Mitt spørsmål til dere blir derfor:
1. Hva i huleste feiler det HTPCen min?
2. Har ATI lagt inn "Overscan kompensasjon"/"underscan" i driverne sine?
3. Omega drivers har ikke laget drivere til hd 4550 vista/windows 7. Finnes det andre alternativer?

Dere er mitt siste håp før jeg kjøper et nytt skjermkort (IKKE ATI...), og torturerer det gamle...
Håper virkelig noen kan svaret på denne!

Med vennlig hilsen Emil
HTPC-oppsett Breaking news! Fungerende link
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.09.2009 14.18.19 #2 av 21
Postet av: extremil
Har søkt litt i dag også, og kom over denne tråden http://forums.amd.com/game/messageview.cfm?catid=260&threadid=107707. Bildet viser en instilling som ikke eksisterer under min versjon av CCC (9.4). Enten så har de fjernet disse instillingene (den andre tråden er litt over en mnd gammel), eller så er det fordi programvaren tilpasser seg etter monitoren som er koblet til....

Jeg var forresten noe kjapp med å erklære at dama hadde full HD fra laptopen. Det var visst lavere oppløsning, MEN den fylte bildet, så konklusjonen forblir uendret. Dette er sannsynligvis ATI sin feil.


HTPC-oppsett Breaking news! Fungerende link
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.09.2009 14.44.58 #3 av 21
Postet av: extremil
Hm litt pinlig, men forsøkte å endre til diverse Hz igjen nå, og 24 Hz funka.

Må undersøke litt nærmere om TVen skal støtte 60Hz i full HD.
Er dette noe jeg vil merke forskjellen på?

Mvh EMil
HTPC-oppsett Breaking news! Fungerende link
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.09.2009 18.25.12 #4 av 21
Postet av: extremil
Liv i denne tråden as. Jeg fortsetter jeg, i tilfelle andre n00bs sliter med samme greia. 24Hz, eller 24p, er tydeligvis standard for film og den optimale måten å vise film. 1080p24p er åpenbart veien jeg ønsker å gå, selv om jeg synes desktopen flimret litt. ATI var ikke dust, jeg var.

Link: http://blogs.msdn.com/ptorr/archive/2006/03/15/HDFacts.aspx
HTPC-oppsett Breaking news! Fungerende link
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.09.2009 21.28.33 #5 av 21
Postet av: petre2006
Hoy du!,

Seint svar, srry, men here goes:

Lest igjennom her, litt usikker på om du har fikset det eller ei, men slenger på ett par kinaputter for å se om det er interessant å se på.

For det første, jeg er ikke 100% sikker på hva hz tv'en din kjører på, men tipper en typisk "PANA" greie er på 60hz. Når det er sagt, så skal ikke det ha noenting med disse stripene å¨gjøre.

Nr.2: Siste driver for windows 7 er 9.8 (ikke 9.4 som du skrev), last den ned her: http://game.amd.com/us-en/drivers_catal ... ws-7-32bit . Likevel, de som bruker Windows 7 ofte bruker versjon 9.6, da de mener det er mer stabilt for W7. Dette kan jeg ikke bekrefte, men er verdt ett forsøk om det ikke klaffer på 9.8

Ta full pakke, og evt. fyll på med slike saker som Avivo og Hydravision litt lenger ned på den siden. Er øyet ditt trent, vil du se forskjell på en del når du har kalibrert TV mot ATI kortet. Omega drivers VAR hot for noen år tilbake, men det er dødt og nå begravet.

For det tredje, tipper du vil få det til, det er mange andre som flikker og fikler med skjermkort vs. TV, det er en kalibrering og en magi man gjerne kunne vert foruten. Siden du har ATI kort, er det f.eks mye bra fora på internett som dekker slike problemer og spørsmål om akkurat det, da man nå anslår HTPC verdenen til å vere ca. 70-75% med ATI kort (kontra i underkant av 20% for tre år siden) og de er fremdeles best av de tre store (ATI, nVidia og Intel), på akkurat dette feltet.

Hører fra deg, skal prøve åbli litt aktiv igjen etter en skikkelig hektisk sommer! Lykke til! :biggrin:

Petter
Det blir aldri lydtett nok... OG -- ALT i en boks, hiv ut resten!
Filmbasen min : http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Petter%20U
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.09.2009 06.05.10 #6 av 21
Postet av: extremil
"extremil" skrev:Liv i denne tråden as. Jeg fortsetter jeg, i tilfelle andre n00bs sliter med samme greia. 24Hz, eller 24p, er tydeligvis standard for film og den optimale måten å vise film. 1080p24p er åpenbart veien jeg ønsker å gå, selv om jeg synes desktopen flimret litt. ATI var ikke dust, jeg var.

Link: http://blogs.msdn.com/ptorr/archive/2006/03/15/HDFacts.aspx


Hei, og takk for svar =)

Skal teste litt videre i kveld, men stemmer det jeg skrev i forrige post (At 24Hz er det beste jeg får fra skjermkortet...)?
I følge linken så blir alle filmer DVD/BD/HD-DVD filmet og lagret i 24p. Dette betyr vel det samme som 24Hz, eller tar jeg helt feil?

EDIT: Her er TV specsa (støtter ikke 1080p i 60Hz):
http://www.panasonic.no/html/no_NO/Produkter/Viera+TV/Plasma/TH-50PZ800/specifications/1393626/index.html

Mvh Emil
HTPC-oppsett Breaking news! Fungerende link
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.09.2009 17.03.55 #7 av 21
Postet av: extremil
Jeg har også et lite spørsmål angående Xonar HDAV1.3 slim. Er dette et skjermkort som vil gi meg DTS HS og Dolby True HD?
Noen ulemper i forhold til vanlige Xonar?

Mvh Emil
HTPC-oppsett Breaking news! Fungerende link
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.09.2009 20.30.20 #8 av 21
Postet av: teebee
er ikke et skjermkort, men et lydkort. var problemer med det flere måneder etter det ble sluppet og jeg vet ikke om det støtter det de sier det skal støtte.
Philips 58PFL9956T, Onkyo TX-NR1007, Dynavoice F6, Dynavoice S4, Dynavoice C4, SVS SB12 Plus, Sony BDP-S350, Asrock Vision 3D med XBMC, XBOX360 Super Elite, CanalDigital HD via Technicrypt CXV, Logitech Harmony 900, Logitech diNovo Mini.
Mine filmer
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.09.2009 21.07.54 #9 av 21
Postet av: extremil
"teebee" skrev:er ikke et skjermkort, men et lydkort. var problemer med det flere måneder etter det ble sluppet og jeg vet ikke om det støtter det de sier det skal støtte.

Beklager, det gikk litt fort i svingende, er meget klar over at det er et lydkort. Det var problemene du nevner jeg siktet til, og derfor jeg har avventet kjøp i et par mnder nå. Håper petre vet om problemene er løst, for nå kommer resten av anlegget i posten ila uka.
HTPC-oppsett Breaking news! Fungerende link
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.09.2009 07.14.46 #10 av 21
Postet av: petre2006
Hoy,

Kjapp oppsumering på en del erfaringer gjort me det kortet (har hatt en del rigger som er bygget med det)

- Xonar HDAV1.3 slim Usikker her gitt, finnes det? Eller mener du DX/XD ?(low profile heter det) Uansett, gir deg IKKE DTS HS og Dolby True HD. Ei heller HDMI ut/inn der, så da faller nesten poengen bort, såfremt du ikke skal ha 1-1 lydoverføring. Likevel, ikke noe HD på det kortet nei.

- Skal du ha DTS HS og Dolby True HD må du gå for den som heter ASUS Xonar HDAV1.3 eller ASUS Xonar HDAV1.3 Deluxe. Vel og merke, da må du også bruke vedlagt programvare (TMT fra Arcsoft) som er forsåvidt grei nok den. Gjør jobben bra. Det vil derimot ikke bli så enkelt (foreløpig vertfall) å bruke de to andre erkerivalene (WinDVD og/eller PowerDVD) mot dette kortet

- Kortet er testet, fra mine spinkle kår, mot tre forskjellige recievere som støtter HD formatene (to yamahaer og en $ony), og det er ikke noe å si på kvaliteten på outputen, den er rik i alle nivåer på lyden, en helt annen kvalitet enn de fleste andre kort jeg har hørt. Bare husk å bruke siste driver, som ligger på ASUS sine hjemmesider

- Ikke kjøp dette kortet brukt, du vil mest sannsynlig støte på rev. 1.0, og det er den som har hatt litt fabrikasjonsjons feil. dvs, problemene rettes ved en firmware oppdatering, men hvis du ikke er dus med hvordan det gjøres, så ville jeg anbefale deg heller å kjøpe rev. 1.1 eller 2.0 nytt/brukt. De fleste nettbutikker selger nå revisjon 2.0.

Eller... vente litt til, på en standard/kort/løsning som er universiell, uansett software og hardware. Nøkkelen ligger faktisk ikke hos produsenten av hardwaren eller produsenten av softwaren. Begge de to, har kun begreper på akkurat det, men ikke å få de til å leke godt sammen da hovedproblemet er den sinnsyke policyen til Micro$oft og Steve Balmer om at sistnevnte uttalte seg forran 6000 mennesker og webkamera med ytterlige 12.000.000 seere at han ville kaste seg utfor Empire State Building, før han implementerte Java i Windows... Og, som alle vet, Bly-Ray MÅ ha java i bunn. Derfor, vil dere nok aldri oppleve at Blu-Ray støtte blir implementert på WMC, men Micrsoft vil nok da heller ikke hindre tredjeparts firmaer å gjøre dette heller... . .

Ja, det er en sat¤%@! hverdag i HTPC verdenen om dagen, skal ikke vere lett når man har så mange forskjellige brikker som skal spille sammen, fra så mange totalt og fundamentalt forskjellige firmaer og innstillinger/fordommer.

For å gjøre dette innlegget litt lenger, og nøste opp litt til. SKAL Blu-Ray med HD lyd virke på en PC, må følgende biter virke:

1. Hardwaren: Lydkortet, i dette tilfellet produsert av ASUS. Må fungere sammen med punkt 2 og 3
2. GPU: ATI eller nVidia skjermkortet må levere ut i enten HDMI eller DVI, med minst 720p oppløsning. Må matche punkt 1 og 3
3. Softwaren: Driveren skal matche lydkortet, GPU og punkt 1 og 2
4. OS: Windows XP eller nyere, må spille sammen med punkt 3,5 og 6
5. Java: Sun lager Java, står på Micro$oft sin enten dødsliste eller oppkjøpsliste. Må fungere sammen med punkt 4 og 6
6. Tredjeparts programvare for avspilling, må matche punkt 1,2,3,4,5 og 7
7. Brukeren.. Sier seg selv.. men, BØR ikke trenge å forholde seg til mer enn punkt 4.. Likevel, blir dratt gjennom alle punktene og all den driten og ekstrapunkt det medfører seg iom at Micro$oft ikke klarer å lage ett OS som er brukanes (les : Vista)

God helg! :mrgreen:

Petter
Det blir aldri lydtett nok... OG -- ALT i en boks, hiv ut resten!
Filmbasen min : http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Petter%20U
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.09.2009 07.56.11 #11 av 21
Postet av: teebee
han mener nok det han sier, xonar hdav1.3 slim
Philips 58PFL9956T, Onkyo TX-NR1007, Dynavoice F6, Dynavoice S4, Dynavoice C4, SVS SB12 Plus, Sony BDP-S350, Asrock Vision 3D med XBMC, XBOX360 Super Elite, CanalDigital HD via Technicrypt CXV, Logitech Harmony 900, Logitech diNovo Mini.
Mine filmer
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.09.2009 09.54.34 #12 av 21
Postet av: petre2006
EDIT; Aiai, "didn't know"... Ser den fremdeles ikke står på ASUS sine hjemmesider (vertfall ikke hva jeg fant, så da kan jeg heller ikke uttale meg om det kortet. Såg interessant ut, uansett :-)

Petter
Det blir aldri lydtett nok... OG -- ALT i en boks, hiv ut resten!
Filmbasen min : http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Petter%20U
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.09.2009 10.19.31 #13 av 21
Postet av: extremil
"teebee" skrev:han mener nok det han sier, xonar hdav1.3 slim

Stemmer, det er det jeg mener. Selges også på komplett.
Her kaller de det også low-profile (og det stemmer jo forsåvidt), ser da også ut til å være hdmi ut og inn på det.

AVS-forum har en stor tråd om det, men jeg ville høre med erfaringene her på forumet før jeg kjøpte.

God helg (jeg kommer nok til å poste litt i helga også, nå skal HTPCen fikses)

Emil
HTPC-oppsett Breaking news! Fungerende link
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.09.2009 20.45.51 #14 av 21
Postet av: orso
Auzentech har sluppet et lydkort som takler HD Audio nå. Det må kjøres sammen med PowerDVD, men PowerDVD er mye bedre enn TMT. Tror det er litt ulike tilbakemeldinger foreløpig. Det fungerer dårlig med Nvidia til opplysning. Her er kortet:
http://www.auzentech.com/site/products/ ... ter_hd.php

Test her av Auzen X-Fi HomeTheater HD:
http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3632

Men det er ting som tyder på at vi slipper dette tullet med PAPS og AACS sertifisering om ikke så lenge for å få HD Audio. Det kan skje på flere måter, men det som er sikkert er at Slysoft (som står bak AnyDVD) kommer med en avspiller (Slyplayer) som vil kunne sende LPCM HD audio. Det er det samme som PS3 gjør. Bitstream vil den ikke sende til å begynne med, men LPCM (kodet audio som sendes digitalt) skal gi samme lydkvalitet. Dekoding skjer da i software og så sendes det videre med HDMI kabel. Ingen vet når avspilleren kommer, men den blir faktisk gratis. Dvs., man må ha AnyDVD for at det skal funke.
http://forum.slysoft.com/showthread.php?t=31584
http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=1155650

Ting tyder også på at vil komme hovedkort med intern grafikk og dedikerte skjermkort som vil takle HD Audio. Leste fra en som jobber i bransjen som antydet dette ganske tydelig. Litt usikker på om dette innrbærer at apekattene i filmbransjen er villig til å fjerne kopibeskyttelser eller om det gjøres med LPCM som Slyplayer. Da overlever ikke disse dedikerte HD lydkortene. Da kan få alt man trenger på et hovedkort. Fremtiden er kanskje lys.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.09.2009 08.53.11 #15 av 21
Postet av: petre2006
Ja,

Mye interessant har skjedd siden jeg logget meg av for siste gang i sommer ser jeg, og blir man spurdt om svar man ikke finner selv, så prøver jeg å svare, men blir "satt på plass" av spørsmålstiller... hehe, vel, nå skal jeg lese meg opp på ting og tang igjen, vet ikke om denne tråden har sklidd heeeelt ut i forhold til hva den var ment til.. Vet heller ikke om spørsmålstiller fikk orden på sakene.. :P

Vel, orso; Hvem fører Auzentech kortet i norge? Har veldig lyst til å prøve det ut. Tror derimot ikke det er mye nytt på slim-kortet til ASUS i forhold til standard Xonar løsningene, men har mer tro på Auzentech kortet.

Du nevner at det er fremtiden med alt pakket på hovedkortene, det er helt sikkert at kommer til å skje. Likevel, det er også store sjanser for følgende scenarioer;

1. Alt blir integrert på hovedkortene, men hvis kvaliteten på lydkortene er slik som f.eks dagens løsninger fra f.eks Realtek, er det fremdeles "liv laga" for "entusiast kort". Jeg ser bare ikke for meg at hovedkort som koster f.eks 2-3000,- alene, fordi lydkortet er stas, er noe som ville gått i særlig volum. En produksjonslinje i Taiwan, altså, ett produkt, krever en minimumsproduksjon på over 80.000 for at det skal gå i null, og ytterligere 30-40.000 stk skal man tjene noen skarve øre.. Så, kanskje, men likevel, neppe.. Det som likevel kan talefor at det BLIR HD integrert, er en masseproduksjon på la oss si 10-15.000.000 (millioner ja) slike lydkort (gjerne integrert med IGP'en) for å få ned etterspørsel og holde en OK kvalitet, da kan det skje at hovedkortene blir fornuftig, men likevel noe dyrt priset. Likevel, man skal lete etter folk som har ett slikt behov for HD lyd, på PC jeg mener. De fleste er happy med en Realtek chip som spytter ut 48kHz i stereo slik som det er idag. Likevel, muligheten ligger i kortet, og prisene er de samme, så da blir det som f.eks Realtek er idag, det er der, billig, ikke helt på topp i kvalitet, og man kan bruke det om man vil. Bunnlinjen vil da uansett vere; Entusiastkortene VIL selges videre, da kvaliteten på lyden fra de integrerte løsningen IKKE er tilfredstillende for noen.

2. Jeg tror, at slik nVidia har spådd inn i krystallkulen, slik vil det nok mest sannsynlig skje; Tenker da på muligheten for at hovedkortet bare består av sokler til CPU, minne, ekspansjonspor og kontaker for lagringsenheter etc. North og southbridgene, samt alle andrfe chipper som er vanlig i dag, forsvinner helt, og man kjøper en ferdig pakke fra enten Intel, AMD eller VIA, som har da alt på en "die", altså, alt i CPU'en (om man kan kalle CPU lengre da..), NB, SB, CPU(antall kjerner inkl.), Lydkort, minnekontroller, nettverk og BIOS. Her tror jeg nVidia er inne på noe ganske fornuftig, og jeg har sett både fra Intel og AMD at dette allerede er i "gjære" hos derespektive. Først ut var AMD med å integrere minnekontrolleren i CPU'en (fra AM3 sokkelen kom), så svarer Intel med å gjøre det samme og samtidig lansere muligheten for å få GPU'en(IGP) inntil neste år. AMD skal gjøre det samme, men litt senere pluss at de vil også ha mulighet for å kunne skru av de ulike kjernene i CPU'en for at bruker skal kunne kontrollere varmen og spare strøm.. Ikke sett noe fra VIA enda, men de pleier, når de kommer, å ha meget smarte og strømgjerrige løsniger. Sikkert ikke langt unna. Uansett.. Her blir det skreddersydde løsniger, neppe noe kvalitet å skrive hjem om, for å holde prisene godt nede. Da har man plattformen/fundamentet, og man kan fylle på med entusiast kort og produkter om man vil ha ulike ting bedre, da til en helt annen pris og kvalitet selvsagt. Hvis ikke nVidia finner seg en leir å slå seg ned i snart, så kan det bli rimelig tøft for de å stå imot de to andre kjempene (likevel, markedsverdien på nVidia er foreløpig to ganger AMD/ATI, men fjorten ganger under Intel..) som vil ta kampen til de eviggrønne strømsparende steppene..

3. Ting forblir som det er idag.. Vel og merke, det utvikles videre i alle leire, fremtiden er like usikker og mange har mye de vil si og slippe løs til massene for å la de eksperimentere seg i hel.. Mye frustrasjon og ekstremt lite WAF der ute, merker det hver dag selv.. Virker for meg, som om de største produsentene av datadeler (les ASUS, Toshiba, Hynix og f.eks Realtek) pumper ut deler til alle og enhver, og glemmer å lage fungerende og stbil programvare rundt det. Klart, det er jo opp til produsentene av slutt produktene som er ansvarlig for dette, men det er akkurat samme lyden i den leiren.. De glemmer forbrukeren..

Tja, ble langt som pokker dette innlegget her.. Moderator kan flytte eller slette det om ønskelig, tråden er takket vere meg nå fullstendig ødelagt :|

Petter
Det blir aldri lydtett nok... OG -- ALT i en boks, hiv ut resten!
Filmbasen min : http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Petter%20U
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar