Logo

Bildekvalitet på tv skjerm.

Skriv et svar
19.07.2004 20.06.37 #1 av 5
Postet av: aLmAnZo
Jeg må spørre de virkelig hardcore htpc folka hær, er HTPC bedre eller dårligere bildekvalitet en dvd spiller, på vanlig TV skjerm?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.07.2004 18.38.58 #2 av 5
Postet av: Bjarte
På en vanlig TV skjerm:

NEI. Dette grunnet at du må kjøre S-video blant annet.

Fordelene kommer først med projektorer med høy oppløsning.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
16.08.2004 20.30.27 #3 av 5
Postet av: no12
Jeg må spørre de virkelig hardcore htpc folka hær, er HTPC bedre eller dårligere bildekvalitet en dvd spiller, på vanlig TV skjerm?


På vanlig tv skjerm, så er svaret nei.
Bildekvaliteten til tv modulatoren på vanlige skjermkort er jevnt over mye dårlige en bilde du får ut fra en vanlig dvd spiller.
Trikset med HTPC og bra bilde er å bruke DVI-D mot en prosjektor eller HDTV. Du får da overført bilde fra dvd mpeg stream til skjerm uten signaltap. Dvs. ren digital overføring. Bildet blir da også scalert opp til å passe oppløsningen på prosjektor eller HDTV'en. Software som FFDSHOW har scaleringsfilter som langt overgår kvaliteten på normale progressivscan DVD spillere. Du kan også kjøre videostøy filter. Dette er spesielt greit om du ser mye serier osv. som er hentet ned fra internet osv. med ymse bildekvalitet.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.11.2005 13.24.16 #4 av 5
Postet av: MCPC.no
En test av dette i forbindelse med Windows XP Media Center Edition finnes her:
http://mediacenterpc.no/index.php?showtopic=51
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.08.2006 17.25.49 #5 av 5
Postet av: azirath
"Bjarte" skrev:På en vanlig TV skjerm:

NEI. Dette grunnet at du må kjøre S-video blant annet.

Fordelene kommer først med projektorer med høy oppløsning.


Der findes VGA->SCART kabler som sammen med powerstrip kan levere et rigtig godt billede på et gammelt CRT TV. Jeg kører selv imidlertidig med en sådan løsning. Det er langt bedre en S-video.
pixelmapping.wikispaces.com - Wiki/Liste over HDTV der understøtter 1:1 pixel mapping samt generel information om 1:1 pixelmapping.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar