Logo

Bjørn & Øyvinds Hjemmekino

Skriv et svar
16.02.2006 15.36.32 #1 av 26
Postet av: oyoy71
Nå skal vi endelig bygge inn anlegget vårt bak en vegg. Dette blir bra! Legger ut bare prosjekttegningene våre i første omgang. Den begynte vi på for over 3 år siden. Har allerede begynt å bygge nå, så siden vil bli oppdatert fortløpende.

------------------------

Har laget sokkel nå, og fått på noen av delene. Kommer snart med utstyrsliste.

-------------------------

Lyd:

Forsterker: DENON AVC A1
Fronthøyttalere: B&W LCR6 S2
Senterhøyttaler: B&W LCR6 S2
Sub: B&W ASW3000 15"
Bakhøyttalere: B&W DS'6 (takmontert)

Bilde:

Projektor: BenQ PE7700
Lerret: Grandview Elegant Motorisert 16:9 230 cm
TV: Panasonic TH-42PA50E 42" plasma SD
Paraboltuner: DREAMBOX 7020S
DVD: CAMBRIDGE DVD79
Splitter: Gefen HDTV HDMI splitter 1-2

Kabling:
Front/senterhøyttaler: AUDIOQUEST Type6+
Bakhøyttaler: TARALABS Omni
Digital: REAL Cable EVOLUTION-series DVI-HDMI 10m

-------------------------------------

Dagens arbeid 17. februar
I dag rakk vi bare å henge opp lerretet.

Vi freste spor i søylene for å være på den sikre siden. Var redd for at lerretet skulle krølle seg hvis det ble for trangt mellem søylene. Siden vi måtte ta sokkelen 4,5 cm høyere enn på tegninga, måtte vi løfte lerretet tilsvarende. Monterte derfor en planke på baksiden av lerretkasseten, og skrudde den fast på oversiden av søylene. Nå ligger lerretet så høyt som det kan. Løftet til slutt alle skrogene på plass, skrudde dem sammen, og stiftet dem fast til sokkelen. Derretter testet vi lerretet. Alt ok.

Det blir ingen oppdateringer i helga.


Bilder finner du på: http://min.hjemmekino.no/Bjorn_&_Oyvind/

---------------------

Tirsdag 21.
Ingen oppdatering i går grunnet sykdom.
I dag har vi fått opp bakveggen. Da vi limte i hop bakveggen, måtte vi løfte på den ytterste plata for å få veggen i spenn. Skrudde også fast en ekstra tykk planke på bakveggen for å feste PlasmaTVen i. Satt først opp støtteliser før bakveggen ble løftet på plass. Har ellers listet inni sideveggene så det er klart til å sette de opp. Lerrettkassettskjuleren er bygd men ikke montert.

---------------------

Onsdag 22.
Har bare plagdes i dag. Skulle lage benkplata i dag. Skulle ha avrundet den to veier. Først et dårlig kutt med stikksaga. Det ble sikk-sakkmønster. Neste forsøk så la sagbladet seg :x . Men tredje forsøk gikk bra. Avrundet derretter kanten med fresen. Stilig!
Så limte jeg sideplatene og kappet dem feil?! :oops: Heldigvis kappet jeg de en halv cm for lite, så det går bra.
Mer rakk jeg ikke i dag. Legger ut en fargeprøve på beisvalget også.

---------------------

Torsdag 23.
I dag har jeg fått satt inn hyllene i søylene. Laget en kant bak på hylla for at høyttaleren ikke skal skli bakover. Fikk også kappet til frontplata med hull til høttalerne. Lagde også ferdig listene som skal stå på hjørnene av søylene. Freste spor i dem som på tegningen. Så lagde jeg et stort servicehull i de ytterste midtseksjonene. Dette for å nå til høyttalerne fra baksiden. Kan være kjekt å ha et slikt hull i tilfelle løse kabler o.l. Prøvde til slutt at høttalerne passerte gjennom hullet. Blir å få laget rammer i metall som jeg trekker med høttalerstoff. Dette for å få de nesten plant med fronten på søylene. Legger ut prosjekttegning.

----------------------

Freadag 24.
Plagdes litt med dørene og sideplatene i dag. Gulvet er så skjevt at skapene vrir seg. Måtte justere hengslene ganske mye, og på venstre side må jeg ta av døra litt for at det skal se beint ut. Sideplatene passer heller ikke enda pga samme skjevhet. Jeg la også opp bryteren til lerretet. Den blir skjult inni et hull i den ene søyla. Tok bare hullborret og limte den fra innsiden. Legger til slutt ut et bilde hvor jeg holder opp høyttalerstoffet i den midterste seksjonen. Ja, og så fikk jeg på plass platene som skjuler lerretkasseten.

-----------------------

Mandag 27.
Fikk endelig sideplatene til å passe i dag, men måtte ta av så mye at det blir sprekker. Det skjuler jeg med en tynn firkantlist. Etter at jeg fikk satt inn sideplatene, tok jeg hull til spottene. Det ble veldig lekkert. Gleder meg til å få inn plakatene. Satte også inn noen av hyllene i skapene, og prøvde om senterkanalen passet. Så begynte jeg på listingen. Hater listing! I tillegg alle vanskelige vinklene, så vises skjevheten i gulvet enda bedre, så jeg må tilpasse ei pyntelist på toppen. Ble bare halvferdig med listingen.

------------------------

Tirsdag 28.
Nå beynner jeg å bli ferdig med byggingen. Litt pyntelister gjenstår på toppen og på sidene. Legger ut detaljer fra listingen rundt og på kanten av søylene. Og et bilde av pyntelistene vi la for å skjule sprekkene som oppsto i kantene på sideplatene. Fikk ikke opp hylla over plasma'en. Den hadde slått seg. I mårra blir det beising!

------------------------

Onsdag 1.
Beising, beising og atter beising. Brukte 3,5 l beis i dag. Det skulle dekke nesten 40kvm trevirke! Måtte ha 2 strøk. Ett ble for blast. I mårra blir det lakking!

------------------------

Torsdag 2. og fredag 3.
Hvis jeg kunne lagt ut lukt på internett så skulle jeg gjort det. Valgte en oljebasert lakk for best finish. Men lukta infiserte hele huset, og vi måtte til tider rømme huset. Etter å ha gått ruset i to dager, har vi fått summet oss til å ta bilder. Måtte ha tre strøk lakk for trevirket trakk så mye til seg. Og endelig kom brunfargen fram i beisen.

----------------------

Søndag 5.
Fikk på plass høyttalerstoffet i de midterste seksjonene i dag. Hadde laget lister til å holde på plass høyttalerstoffet, men disse var for tynne så jeg måtte lagge masse kiler. Derfor tok det sin tid. Tapet opp høyttalerstoffet før jeg presset listene på plass. Ble litt prøving og feiling. Heldigvis kunne stoffet etterstrammes litt. Måtte prøve paraboltuneren gjennom høyttalerstoffet, og fjerkontrollen virket gjennom. Det jeg ikke hadde forutsett, var at lcddisplayet vistes gjennom høyttalerstoffet! Det var bare en bonus.

------------------------

Tirsdag 7.
Fant ut jeg måtte montere noen løse spotter oppe bak lerretet. Det ble for mørkt og trist i midten i forhold til på sidene. Måtte legge opp egen transformator med dimmer til disse spottene.

-----------------------

Torsdag 9.
Fikk opp tv'en i går. Måtte sette den opp innimellom champions leaugue kampen Arsenal - Real Madrid. Men utfallet ble jo bra. Både kampen og veggen altså.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
16.02.2006 16.05.43 #2 av 26
Postet av: kid
Dette ser meget bra ut, gleder meg til å se bilder videre, ikke minst hvordan det endelige resultatet blir! Gi meg en pm, dersom det er av interesse med et Draper Luma 96" nedtrekkbart lerret. Utrolig god bildekvalitet, til en rimelig penge! 100% strøkent, brukt siden høstferien, skal byttes ut med rammelerret grunnet oppgradering til rent hjemmekinorom, der det blir ramme isteden.

8)
Denon 3806, B&W 604 S3, B&W LCR 600, B&W 600 S3, TaraLabs, Supra, Panasonic PT-AE700
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
16.02.2006 19.14.14 #3 av 26
Postet av: Vector
Se her ja. Virker som et veldig fint projekt :) Gleder meg til "real" bilder!
Mvh Vector
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
16.02.2006 22.37.29 #4 av 26
Postet av: Berit
Hei :D

Da er deres presentasjon lagt ut på:

http://min.hjemmekino.no/Bjorn_&_Oyvind/
Hjemmekino.no - På nett siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
17.02.2006 11.19.49 #5 av 26
Postet av: nutts
Spennende !!!

Få litt daglige bilde oppdateringer da :)
Nutt's DVD samling http://home.no/tagstatus/
( under arbeid )

http://www.lmbk.no ( modellbiler )
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.02.2006 10.44.09 #6 av 26
Postet av: Berit
Ny oppdatering med bilder:

http://min.hjemmekino.no/Bjorn_&_Oyvind/
Hjemmekino.no - På nett siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.02.2006 07.11.19 #7 av 26
Postet av: Berit
Oppdatert med nye bilder.

http://min.hjemmekino.no/Bjorn_&_Oyvind/
Hjemmekino.no - På nett siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.02.2006 13.11.10 #8 av 26
Postet av: boly
Stå på, artigt med mye bilder :wink:
KINO: Klipsch, Onkyo, Epson, Denon, Sony, Panasonic, Grandview
SOVEROMSKINO: Philips, Epson, Denon, Kingpin
STEREO: Harman Kardon , CAV
TV: Cambridge, CAV, Samsung
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.02.2006 22.15.39 #9 av 26
Postet av: Berit
Ny oppdatering med bilder!

http://min.hjemmekino.no/Bjorn_&_Oyvind/
Hjemmekino.no - På nett siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.02.2006 07.54.08 #10 av 26
Postet av: Bidd@
Snasent!

Vurderte du rammelerret eller skal du henge Panan på bakveggen?
mvh Bidda

Kjekt å ha eller "den som har flest duppedingser når en dør -VINNER!"

Prosjektbilder
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.02.2006 22.26.35 #11 av 26
Postet av: oyoy71
"Bidda" skrev:Snasent!

Vurderte du rammelerret eller skal du henge Panan på bakveggen?


Kunne ikke velge rammelerret da jeg skal ha plasma'en hengende på bakveggen. Ble derfor et motorisert lerret fra Grandview.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.02.2006 07.26.06 #12 av 26
Postet av: Berit
Oppdatert med nye bilder.

http://min.hjemmekino.no/Bjorn_&_Oyvind/
Hjemmekino.no - På nett siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
26.02.2006 10.33.16 #13 av 26
Postet av: Berit
Ny oppdatering med bilder:

http://min.hjemmekino.no/Bjorn_&_Oyvind/
Hjemmekino.no - På nett siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
26.02.2006 12.18.55 #14 av 26
Postet av: Typhoon7
Dette her lover meget bra.

Imponert over arbeidet.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
26.02.2006 14.13.09 #15 av 26
Postet av: oyoy71
Takker. Har bygget en del bilstereo i gamledager, men dette er i litt større skala, hehe...
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar