henke35
Aktiv
E-post
Ser på noen andre forum at problemet med burn in har blitt mindre, og særlig etter en viss tids bruk. Synes som det er anbefalt at man ikke skal sette kontrasten for høyt de 200 første timer.
Har nettopp fått min 37pv500, kan noen fortelle meg hva som menes med "for høyt"?
Er det safe å kjøre fabrikkinnstilling den første tiden, eller kan en justere litt fra dag 1?
arntos
Moderator & Hjemmekinoekspert
E-post
Nettside
Jeg holder på å justere min PW7, der har jeg justert kontrast til 5 og da går den til 30. Brightnes har jeg satt til 2. Det er bare å prøve seg fram, kontrasten justerte jeg etter THK optimizer som er på star wars episode 1.
texaz
Hjemmekinosjef
E-post
Tok kotakt med panasonic for en stund siden da jeg også var nysgjerrig på dette. Her er svaret jeg fikk,gjelder 42 pv500
Det er alltid en viss fare for innbrenning både når det gjelder
billedrør-TV'er og flatskjermer, men ved normal bruk så vil aldri dette
oppstå. Desto mere stillestående bilde er, desto større er faren, men det
krever at apparatet står på kontinuerlig med et og samme bilde eller samme TV-kanal, over lengre tid. Passer men på at aparatet blir slått av hver dag, så er det ingen fare, det finnes dessverre ikke noen fast bestemt tid på dette, men noen stor fare er det ikke.
henke35
Aktiv
E-post
Vel, er vel kanskje litt for redd for dette, men det er bedre føre var....
Kjører min pv500 i Panasonic Auto. Her vil den fylle hele skjermen om det ikke sendes 16:9-sendinger. Men sendes det i 16:9 får en denne sorte randen oppe og nede.
Vil ikke disse kunne sette merker? Konstant sorte render høres ikke bra ut, men jeg er ingen ekspert
DonCorleone
Aktiv
E-post
Jeg sendte en mail til Panasonic og spurte om innbrenningsproblematikken for TH-37PV500E. Her er svaret jeg fikk:
Heisann,
Dersom du har nøyaktig samme spot i bildet på skjermen sammenhengende i over én uke begynner faren for innbrenning å komme. Dersom du f.eks. switcher til text-tv, slår av tv'en, eller på andre måter skifter bildet helt (det trengs bare ett skifte av ett sekunds varighet) oftere enn én gang pr. uke er det ingen fare for innbrenning. Det er ingen teknologi i selve plasmaen som hindrer innbrenning dersom du skulle prestere å ha samme bilde sammenhengende så lenge som dette.
Mvh,
Panasonic Nordic AB
Det vil si at faren for innbrenning er usannsynlig liten (for denne modellen i hvertfall).
Rune
Nerd
E-post
Nettside
Litt overraskende det svaret, spesielt der de sier at det er nok bare å endre bildet 1 sekund. For innbrenning er ikke annet enn ujevn slitasje og hvis man har samme bildet og skifter bildet 1 sekund hver uke, vil det fortsatt være ujevn slitasje i bildet. Men at det går lang tid til at det er noe problem er jo bra.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
felixaux111
Aktiv
E-post
Dette blir jo rett og slett for intetsigende.
Vet også at innbrenning er et resultat av ugjevn slitasje i fosforbelegget.
At da Panasonic presterer å mene at ett sekund forandring i bildet vil "fikse alt" er jo rett og slett ufattelig. Hvordan kan det fysisk og teknisk være mulig?
Har kjøpt LCD, men så opprinnelig på Plasma. Styrte vekk fra plasma pga. innbrenning. Bør jeg kanskje satse på plasma likevel? Hadde veldig lyst på 42 tommer i stedet for 37