Logo

Bygge hjemme kino om mulig ..

Skriv et svar
11.09.2011 01.58.47 #1 av 3
Postet av: krisness
Hei! jeg har lenge hatt lyst på en dedikert hjemmekino her i huset .. har nå 100" stående liksom i stua .. og synes ikke det er passende .. har hund osv og føler derfor jeg vil ha ett rom som er kun for film/spilling , så får stuen oppe bli sofa for gjester og evnt bare stereo musikk lytting =)

så her er det jeg har til rådighet .. Kjeller : gammel kjeller ano 1950 som hadde takhøyde 190cm.. gulv : 1.5 cm betong :P , dette har jeg gravd ut slik at takhøyde blir ca 2m10cm ca kan gå ned og ta bilder i morgen og måle litt .. og siden jeg gravde såpass mye ned .. endte jeg opp med å grave meg under grunnmuren .. som da gjorde at jeg satt opp innvendig støttemur som er ca 15-20cm bred utenpå orginal mur altså da fra 30cm over bunn på grunnmur og ned til der isopor skal legges før støping .. gravde opprinnelig ut et ommråde på ca 3.5x4m (noe lite .. ) men rev derfor en lettvegg som var bak dette rommet og skaffet meg drøye metern ekstra men den ekstra metern er ikke gravd ut ..

Så her er planen .. Oppå den støttemuren som er satt opp tenkte jeg å legge ut lekter som da er 15-20 cm isolere og smelle på noe plater (er gips bra for lyden eller skal man bare bruke spon ? Gulvet blir jo da bare betong hvis ikke jeg finner noen smart løsning ... ? dette er ekstrem budgett rom for jeg er ikke rike karen så alt her må gjøres av meg og evnt hjelperen min =) men uansett .. den ekstra meteren ca som jeg fortalte om som ikke var gravd ut .. tenkte jeg skulle huse Sofaen .. dette er da meningen skal være en 3 seters recliner sofa american .. fra fnky.no .. slik at jeg kan ha en 2 seters recliner sofa samme merke samme sted .. på platået under .. ca 50cm lavere .. slik at jeg kan ha meg og 4 andre her for kino kveld .. men her er det flere problemer/utfordringer .
den ekstra meteren ca har på siden feier luke .. som da gjør at jeg ikke kan lektre ut der .. så jeg kommer bare til å munke pusse muren der .. som forøvrig passer veldig bra .. for hadde jeg lektret ut hadde ikke sofaen på 370cm fått plass ..

Er det noen som henger med i rotet her ? blir lettere å forklare når jeg får ordnet bilder ..

men da kan jeg fortsette med den siden det er gravd ut og god takhøyde .. her er det heller ikke problem fritt .. for der kommer nemmlig kjeller trappen ned .. og siden jeg har tatt den ekstra meteren må jeg plumbere igjen kjelleren der slik at kjeller inngangen nå bare vil være til en liten bod med gressklipper osv =) så da tenkte jeg kjeller trappen kommer ned helt intill murveggen i front .. så da må det være grei plass å la lerretet komme ned fra taket .. skjult i sprekk slik at lerret er festet på takstolen (motorisert lerret 100") med alt av elektro i gulv under lerret .. Komplett Emotiva stereo er sagte men sikkert på vei .. Emotiva UMC-1 , XDA1 , XPA1 x2 , XPA3 x 1 , Playstation 3 osv .. høytalere .. B&W dm 604s2 tror jeg det var forgjenger til 683.. front .. har en midlertidig polk audio center .. Dynabel s21 Bakhøytalere .. Emotiva er alt nytt .. erstatter mitt gamle (pioneer vsx 1019ah-k ,rotel rb991)

Men når det kommer til material valg her .. har jeg null peiling .. men tenker at gips er ett dødt materiale .. men det er jo heller dårlig feste .. skal lage nytt tak også .. da jeg har sett på slik optisk stjernehimmel som jeg vil ha der i tilegg til noen led spot er ..

Håper det er noen der ute som kan bære over med min mangel på kunnskap og elendige forklaringer .. som klarer å gi noen råd .. til billigst mulig å lage no bra ut av dette .. film/musikk er en stor del av livet mitt og dette er noe jeg vil ha best mulig med det jeg har =) kommer nok til å ta litt tid men det får bare være ..

Bilder kommer snart
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.09.2011 10.04.17 #2 av 3
Postet av: Runner
Og bruke kun gips gir veldig mye reflekterende flater, fordi gips må behandles med maling. Og da må du opp med lyddempende matter for og unngå et rotete lydbilde. Dersom du skal bruke en eller annen for for plater, så kan du bruke plater med frest ut "spor" i, som vil til en hvis grad bryte opp refleksjonene. Skyggepanel for eksempel. Disse platene er ofte på tilbud i diverse byggvarekjeder, til meget hyggelige priser. Både ubehandlet og ferdig malt.

Driver selv med et påbegynnende kjellerprosjekt så jeg er litt i samme situasjon, men jeg har noe utearbeid som gjenstår før jeg kan begynne for fullt inne. Det blir spennende og følge med på prosjektet ditt.
Mvh Rune
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.09.2011 18.04.33 #3 av 3
Postet av: krisness
ok .. så du tenker slik huntonitt perlestaff eller no ala det ? det gjør i så fall jobben min en del lettere =) tenkte på gips for det skal være ett dødt materiale .. men da sparer jeg både penger og tid på slike plater som ofte er 69kr plata =)) fikk ikke rydda meg ferdig der i dag .. må ut med 200 kilo gammal jøtul ovn og koste ut no søppel før jeg gidder ta bilder .. men bakre platå er 3m50 bredt .. så da blir fremre kino del -20cm isolasjon hver side .. så total bredde fremme er da 3m10cm .. x ca 5m -- litt smalt for min smak men jeg får ta til takke med det jeg har .. =)

Dette prosjektet er ment å gå over noe tid , så er ikke på noen måte hastverk ..

Den veggen som jeg skal sette opp bak der for å plumbere huset fra utstyrs boden .. hadde jeg opprinnelig tenkt å mure .. men etter noe snakking med handy man medhjelpern min tror jeg kanskje jeg setter opp 20-25cm tre vegg der i stede med noe rockwool og kanskje 5cm rockwool akustikk plater med da slike huntonitt plater utenpå .. med mindre noen mener det måtte være helt idiotisk .. ? =)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar