Logo

Bygger ny kino 4,5m x 3,5m

Skriv et svar
18.02.2008 09.25.23 #1 av 13
Postet av: Dreaman
Hei.

Trenger tips mtp. oppgradering av det utstyr jeg har fra før.

Kino rommet jeg bygger har disse data :

*Rommet er dedikert kun for hjemmekino.
*Rommet er 4,5 meter langt og 3,5 meter bredt og er ca 2,35 takhøyde.
*Silencio lydisolert gulv.
*5 cm ekstra lydisolerte vegger.


Har fra før:
*Video prosjektor.
*RDS Reciver Yamaha RX-V440
*Audio pro Cinema C1 satelitt høytalere.
' Adio pro Cinema aktiv sub 10"


Vurderer enten en ny flerkanals reciver som også er god på stero.
eller en ren stereo forsterker som sammen med gode gulvstående høytalere kan bli styrt av RX-V440 mens det er film.

Skal iløpet av året kjøpe ny blue-ray spiller og tenker at en ny reciver + gode front høytalere er best pga. decoding av de nye lydformatene.

Noen gode Tips om en god DLP Prosjektor som gir bra bilde, gir stort bilde med avstand fra lerret på ca 4,20 m?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.02.2008 17.27.52 #2 av 13
Ett spennende prosjekt! Det blir enklere å hjelpe deg hvis du oppgir en prisklasse vi kan forholde oss til.
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.02.2008 20.47.06 #3 av 13
Postet av: Dreaman
Hei.

Setter to pris-limiter da.

Opp til 30 000,- som er det jeg tenkte på i utgangspunktet.

Hvor mye bedre blir det om jeg hadde gått inn med 50 000,- ?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.02.2008 21.24.59 #4 av 13
Her er det jo mye nytt som skal inn, man kan få ett bra budsjettanlegg til den prisen der som gir mye for pengene, men velger du å gå opp i pris vil du kort sagt få ett løft på alle områderer, du vil få mer trøkk og ett mer engasjerende lydbildet, muligens en Full-HD prosjektor med langt bedre optikk og kontrast, en reciver som er mer strømsterk og med flere tilkoblingsmuligheter. Med det sistnevnte budsjettet kan du få en hjemmkino av svært høy kvalitet som vil være mer "fremtidsrettet".

Bestemm deg for hvilken av de to prisklassene du vil forholde deg til. Siden det er såpass mye som står på lista foreslår jeg at vi begynner med en ting av gangen. Angående høytalere, hva slags musikk hører du på?
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.02.2008 08.54.22 #5 av 13
Postet av: Dreaman
hei.

la oss sette 50 000,- som en økonomisk grense på utstyret.

Musikk ja, jeg er veldig allround men spiller rock, blues, ambience og også klassisk.
Bør ha høytalere som er gode på detaljer og ikke ha for hard bass.

Har planer om å bytte ut min snart 4 år gamle SVGA prosjektor, pæren har faktisk holdt hele tiden.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.02.2008 18.30.20 #6 av 13
For å holde budsjettet syntes jeg det virker fornuftig å holde seg til en prisklasse rundt 10 tusen. Det er forøvrig mange gode alternativer i den prisklassen, men gir deg noen alternativer på noen som du bør ta en lytt på. Det er bla Dali Ikon 6/7, B&W CM7 og evt Dali mentor 1.

Dali Ikon 6 er noen gode høytalere som kan beskrives som ganske luftig og detaljert i toppen, den kan derimot være litt skarp hvis du ikke kombinerer den riktig. Ellers har den en god mellomtone, men mangler litt i bunn.

Se her for test:
http://www.hifiklubben.com/files/test/D ... 005_09.pdf

B&W CM7 er noe detaljert, men noe "avrundet" i toppen, mellomtonen er åpen og spiller med god presisjon, bassen er stram og god, men mangler trøkk så sun foretrekkes. Syntes de er meget behagelige å høre på, en relativt nøytral lydsignatur som også er engasjerende.

En test utgjort av Lyd og Bilde og selvtest:
http://www.hifiklubben.com/files/test/B ... 200610.pdf
viewtopic.php?f=34&t=10026

Dali Mentor 1 syntes jeg er noe mer "tilbaketrukken" enn de øvrige, men kan vel sies å ha en noe fyldig lyd og er relativt presis i bassen, absolutt verdt å høre på.

Test fra What Hi-Fi:
http://www.hifiklubben.com/files/test/D ... 200706.pdf

(Produktene finner du forøvrig på Hifi-klubben: http://www.hifiklubben.no/)

Det er selvsagt andre merker du også bør se nærmere på, blant annet Kef IQ serien, Klipsch RF og XTZ. Kort sagt er det en jungel av merker der ute og det er lett å gå seg vill. Her er imidlertidig noen modeller som jeg syntes fortjener en lytterunde eller to. Det beste tipset jeg kan gi deg er å ta med deg noen CDèr du kjenner godt å lytt på de forskjellige høytalerne slik at du finner ut hva som passer best.
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.02.2008 15.21.55 #7 av 13
Recivervalget kommer litt ann på hvilken høytaler du velger. Har du fått hørt på noen av de ennå? Jeg anbefaler deg å kjøpe nest nyeste utgave av Hjemmekino hvor dem har testet 6 recivere som er relevant for deg. Mitt valg ville nok stått mellom Pioneer LX50 og Yamaha RX-V1800. Yamaha RX-V1800 er dynasmisk og engasjerende, lydbildet kan beskrives som nøytralt og noe "avrundet" i toppen. Den er også meget godt utstyrt tilkoblingsmessig med blant annet 4 HDMI-innganger. Pioneer LX50 skal være meget god den også, men skal mangle litt trykk i mellombassen. Yamaha stikker av med seieren med Pioneer i hakket i hæl, den på hifi-klubben (hvis det er der du kjøper høytalerne) kommer naturligvis til å anbefale Denon 2808, men den ser ut til å rett å slett være litt for uengasjerende til å komme blant de beste, den fikk karakter 4. Nå må man selvsagt ta hensyn til forskjellige kombinasjoner og kan sikkert være en god kombinasjon til Ikon.

Kom gjerne med innspill og spørsmål når det er såpass mye penger som skal brukes.
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
25.02.2008 10.48.22 #8 av 13
Postet av: Dreaman
Hei.

Jeg har ikke fått tid ennå men er veldig takknemlig for dine råd.

Må en tur offshore 14 dager men etterpå skal jeg følge dine råd i praksis.

Er ofte innom sidene her nå og finner mye god info.


Takk
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
25.02.2008 11.27.37 #9 av 13
Postet av: Cowboy
Noe av problemet med et "kjøpe-alt-på-engang-prosjekt" er å vite hvor en bør velge å bruke mye penger og hvor en bør bruke mindre - avhengig av forholdet mellom teknologisk vs. prismessig utvikling. Et område som det kan være greit å se nærmere på er selve prosjektorvalget. Der har det de siste to til tre år vært en voldsom utvikling teknologisk, samtidig som prisene har gått kraftig ned. Hvor langt ned prisene vil fortsette å gå, er det vel ikke så enkelt å svare på - men det er rimelig å anta at i forhold til om du bruker 18 000 eller 36 000 på prosjektor alene, så vil rommet prosjektoren skal stå i ha mer å si for den endelige opplevelsen av bildets kvalitet enn hvilken projektor du velger. Med andre ord - kvaliteten på både de rimeligste DLP og LCD Full HD prosektorene er blitt så bra, at du fort kan vinne mer på å kjøpe blendingsgardiner enn å kjøpe de dyrere projektorene...

Når det gjelder receivere så går utviklingen fortsatt veldig fort. Stadig nye formatutvidelser med bokstav vannviddet inntakt THX+++, DTS+++, DD+++ også videre, tyder på at det er langt igjen før en kan kjøpe seg en receiver som holder over mer en to, tre år - om en er opptatt av å være up to date. To viktige variabler å tenke på er at de fleste DVD utgivelsene ikke kommer med de nyeste lydformatene, men kjøper du nytt (bruktkjøp kan vurderes av budsjetthensyn) bør du ihvertfall sørge for å kjøpe en med HDMI tilkobling, helst med switching - men da blir det plutselig litt dyrere og mer fancy...

Høyttalere er et tryggere marked en prosjektorer og receivere - her får en det en betaler for - og kvaliteten står seg i år etter år. De store kvantesprangene gjøres ikke innenfor høyttalerteknologi lenger, og highend markedet kryper fremover sakte, sakte... Men det besørger i det minste for et stabilt marked rent prismessig og det er lettere å orientere seg.

Når det kommer til hvilket filmformat du ønsker å benytte deg av, så er det flere ting å tenke på. Kjøper du FUL HD projektor, så er det utstyrt for å ta imot fremtiden, og det er jo kjekt. Dessuten er det flere av FULLHD prosjektorene som har veldig god intern oppskalering av vanlig DVD materiale - så da kan du kose deg med svært gode bilder, frem til Blue Ray teknologien får "satt seg" med akseptable oppstartstider og enda bedre utnyttelse av teknologiens muligheter. Og det har lite for seg å kjøpe steindyre DVD spillere med intern oppskalering om den funksjonen allerede er godt ivatetatt i selve projektoren. Enn så lenge kan du satse på en PS3 spiller til BD filmer og som samtidig kan gi deg uforglemmelige spillopplevelser på et svært lerret.

Alt i alt ville jeg brukt penger på en ny 2. generasjons Full HD projektor, vært sparsom på receiverbudsjettet, kjøpt en rimelig DVD spiller (ikke på Lidl, riktignok...) og eventuelt brukt resten på høyttalere. Men mest av alt ville jeg - om du har det - brukt tid og krefter på å tilpasse et dedikert rom.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
25.02.2008 12.36.20 #10 av 13
Som Blu-Ray spiller syntes at PS3 gjør en svært god jobb som BD-spiller (Blu-Ray) og en klar forddel er oppstartstiden som er svært kort i forhold til andre HD-spillere på markedet. Andre HD-spillere bruker omkring ett minutt for å starte, mens PS3 bruker ca 10 sekunder. En annen forddel er også at den er utstyrt med internettilgang slik at du kan få lastet ned ny software og ser meg ikke tvilende på at BD profil 2.0 blir tilgjengelig om ikke alt for lenge (men dette er bare spekulasjoner fra min side). Uansett så får du en svært god spiller for pengene (den kan også spille spill :wink: ). Det er selvsagt andre modeller som er verdt å se på som feks Sony BDP-S300 som du får for 3500 på netshop inkludert 6 filmer.

Jeg vil deretter foreslå å bruke ca 20 Tusen på en Full-HD prosjektor, skulle gjerne skrevet masse om hva du bør se etter, men syntes det står bra beskrevet her i denne testen:
http://www.lydogbilde.no/index.php?cat= ... =3787&p=68
(PS: Også verdt å se på Benq W9000)

Slik syntes jeg det er fornuftig å dele budsjettet slik at du får en god kvalitet hele veien som også har potensiale i fremtiden:
12000kr på høytalere
11000kr på reciver
20000kr på prosjektor
3500kr på PS3/BD-Spiller
=ca 46500Kr pluss kabler og lerret.
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.10.2008 22.11.28 #11 av 13
Postet av: Dreaman
Hei.

Endelig tilbake igjen.... har blitt mye annet styr og hjemmekinoen ble lagt på is i noen måneder.

Men,,, tråden er tatt opp igjen og status er nå :


Yamaha rxv 1800, KEF IQ 9 front høytalere, IQ6 senterhøytalere er innkjøpt
Har en hd ready Lg dlp prosjektor ennå men vurderer epson tw 1000. Noen kommentarer på den ?

Har Audio pro sub på 10 " og cinema vegg satelitter også fra audio pro.

Er det en ide å bruke audio pro cinema satelittene som midt og bakhøytalere sammen med KEF front og Kef senter samt Audio pro sub?

Eller bør jeg "snarest", brenne mer penger på Kef Bak-midt høytalere også `?

Er det noen full HD DLP prosjektor som har god pæregaranti samt kan lage et 100" til 106 " bilde fra ca. 4 meter kastelengde ?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.10.2008 11.37.21 #12 av 13
Postet av: Newcastle
Hei!

Jeg kjøpte nettopp HC5500 fra Mitsubishi istedet for Epson TW1000. Den er 1 generasjon nyere enn Epson og får knalltester mot Epson1000 og Zanyo2000 på nettet.

Jeg får den levert i morgen og gleder meg til å teste. Den skal opp i dedikert rom med svarte vegger og ingen vinduer.

Koster 14.990,-
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.10.2008 22.53.47 #13 av 13
Postet av: Dreaman
Da må jeg se nærmere på den.
Pære garantien på den da ?

Jeg har bestemt meg for å gjøre det logiske.... kjøpe KEF bak høytalere og sannsynligvis KEF for takmontering fremme da forsterker har nærhets lydutganger eller hva det var de heter.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar