Logo

Bør jeg slå av plasmaen?

Skriv et svar
21.12.2005 16.21.50 #1 av 5
Postet av: felixaux111
I disse travle juletider er det ofte man kommer inn på emnet brannfare.

Har nettopp kjøpt meg en panasonic plasma tror den heter th-42pa50.
Den vennlige brannkonstabelens bemerkninger om at man alltid bør slå av TV-apparatet om natten pga. brannfare ble litt rar etter det nye innkjøpet.

Så vidt jeg vet er denne bemerkningen grunnet i at en vanlig TV (CRT) har høyspent og derfor stor fare.

Hva med PLASMA ?? Må jeg slå den av om natten?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.12.2005 18.52.08 #2 av 5
Postet av: boly
crt høyspent var vel og ta i, men alle el. apparat som står med spenning er en tennkilde.

Ta deg en runde rundt huset og tell alle trafoer ol. som står med spenning.
Da vart du skræmt da.....

Jeg slår aldrig av :wink:
KINO: Klipsch, Onkyo, Epson, Denon, Sony, Panasonic, Grandview
SOVEROMSKINO: Philips, Epson, Denon, Kingpin
STEREO: Harman Kardon , CAV
TV: Cambridge, CAV, Samsung
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.12.2005 01.02.00 #3 av 5
Postet av: felixaux111
Høyspent er det da i en TV, men om det er det som er årsaken til at brannvesenet anbefaler å slå den av om natten vet jeg ikke.

Det store spørsmålet er jo som jeg sa tidligere da, er det like stor brannfare fra en plasma??
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.12.2005 02.12.13 #4 av 5
Postet av: wotg
Det holder lenge å slå den av med fjernkontrollen (standby)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.12.2005 06.11.20 #5 av 5
Postet av: Ingeniør`n
Personlig pleier jeg altid skru av med knappen - er av den typen som skrur av i motsetning til den typen som lar alt stå på (TV/PC/You name It). Mulig jeg er litt paranoid men i kjellerstua der jeg har hjemmekinoen (37" LCD, Suround ++) og på PC rommet har jeg en skjøtekontakt med bryter som betjener alt utstyr. Denne står altid av når ting ikke skal brukes på en stund som over natten.

Årsaken til dette er ikke brann. Hvor mye du samler opp av støv i apparater kommer litt av hvor rent du holder det eller i huset. Hvis du lar støvet samle seg i mnd's vis starter du en sky hver gang du går gjennom rommet og denne virvels også inn i aller kriker og kroker som f.eks TV'n. Tok opp en gammel TV for litt siden, og der var de ikke støv å snakke om.

Årsak en ligger i at alle apparatet som står i stanby trekker strøm. Ikke mye men da de står på lenge av gangen kan det utgjøre ganske mye. I viterhalvåret spiller de ingen rolle da dette blr varme som du trenger men på sommeren trenger du ikke denne varmen og da blir det penger ut av vinduet. Dette har blitt undersøk nylig og strømforbruket fra stanby apparater var en av de største strømforbrukerne.

Årsak to går på sikkerhet ved tordenvær eller spenningstopper på nettet. Så lenge apparater er fysisk frakoblet nettet er det små sjanser for skader hvis lynet slår ned i nabolaget.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar