Logo

Consoll som leverandør av HD tv signal

Skriv et svar
03.03.2008 11.02.27 #1 av 26
Postet av: Lagarto
Hei,

På borretslaget mitt har vi fått en tilbudt fra et selskap som heter Consoll, http://www.consoll.no.
De skal erstatte GET hos oss. Vi har fått en meget bra tilbudt med installering av fiberoptisk kabell.

De nevner blant annet levering av TV signal med 720p og 1080p, 100mb internett, IP telefoni og andre ting..
TV-Boksen som de leverer skal ha både HDMI og DVI utganger.. Uten harddisk siden man har 2 ukers program tilgjengelig.

Er det noen som har dette hjemme? Noen som har erfaringer/ hørt om Consoll?

Jeg må si at det høres for bra til å være sant...

Takk for deres tid!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.03.2008 15.13.18 #2 av 26
Postet av: teebee
hmm den leveres neppe med pci utgang, men kanskje med pc utgang som vga eller dvi.

når det gjelder consoll så har jeg aldri hørt om de, men 100mbit høres jo litt greit ut :D
Philips 58PFL9956T, Onkyo TX-NR1007, Dynavoice F6, Dynavoice S4, Dynavoice C4, SVS SB12 Plus, Sony BDP-S350, Asrock Vision 3D med XBMC, XBOX360 Super Elite, CanalDigital HD via Technicrypt CXV, Logitech Harmony 900, Logitech diNovo Mini.
Mine filmer
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.03.2008 21.17.50 #3 av 26
Postet av: Bobben
"Lagarto" skrev:Hei,

På borretslaget mitt har vi fått en tilbudt fra et selskap som heter Consoll, http://www.consoll.no.
De skal erstatte GET hos oss. Vi har fått en meget bra tilbudt med installering av fiberoptisk kabell.

De nevner blant annet levering av TV signal med 720p og 1080p, 100mb internett, IP telefoni og andre ting..
TV-Boksen som de leverer skal ha både HDMI og DVI utganger.. Uten harddisk siden man har 2 ukers program tilgjengelig.

Er det noen som har dette hjemme? Noen som har erfaringer/ hørt om Consoll?

Jeg må si at det høres for bra til å være sant...

Takk for deres tid!


Det må være noen ugler i mosen her siden ingen HDTV kanaler sender 1080p. De har nok antagelig ment 1080i.

Tipper at consoll får IPTV fra Lyse eller liknende.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.03.2008 21.45.52 #4 av 26
Postet av: gikken
Borettslaget vårt fikk Consoll som leverandør for en drøy måned siden. Jeg tar ikke hardt i når jeg sier at jeg er EKSTREMT misfornøyd. Boksen i seg selv stinker - det første som skjer når du starter den opp er å få mareritt fra 80-tallet, med gode gamle DOS-linjer som brer seg over skjermen.

Fjernkontrollen har ikke en eneste intuitiv knapp (med unntak av nummertastene). I stedet for forklarlige symboler flesker Consoll til med F1-F13 taster. Man får ingen grafisk respons når man forsøker å bytte kanal og må bare stole på at man har punsjet inn rett nummer. Det er heller per dags dato ingen OSD tilgjengelig, så man får ikke grafikk opp i forhold til programinformasjon. Den lovede nettverksopptakeren er DEFINITIVT ikke på plass ennå, selv om dette ble lovt oss på informasjonsmøte i november.

Når boksen etter 3 minutter omsider presterer å vise bilde merker man fort en dårlig framrate (bildet hakker og er til tider svært pikslete i svartområder). Kanalvalget er også begrenset, vi ble lovet mulighet for å leie for eksempel canal sport HD for en måned - dette er ennå ikke på plass. De har heller ingen avtale med Viasat per dags dato - og den datoen må vi nok se lenge etter.

Dette var bare "from the top of my head" - etter min mening er det mye mer å utsette på et produkt som har blitt lansert AAALT for tidlig. Vi har blitt lovet forbedringer, og håper å ha et fullverdig produkt til sommeren, men jeg har mine tvil...

Som du skjønner er mitt råd å holde seg langt unna, i hvert falll til de får basistjenesten på plass.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.04.2008 21.18.09 #5 av 26
Postet av: OlaNarr
"gikken" skrev:Borettslaget vårt fikk Consoll som leverandør for en drøy måned siden. Jeg tar ikke hardt i når jeg sier at jeg er EKSTREMT misfornøyd.
(...)


Hmm... Borettslaget mitt har nettopp inngått avtale med Consoll. På papiret virker avtalen veldig bra. Noen som kan bekrefte eller avkrefte ovenstående erfaringer?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
15.04.2008 03.03.01 #6 av 26
Postet av: oddyz
Fikk Consoll får en månde siden her også
Eneste gode med de er vel at de er billige.

Har enda INGEN HD kanaler.
Det har sagt at det skal komme HD kanaler en stund nå, men har ikke hørt noe mere.

"tv boksen"
Er en liten PC boks med VGA\DVI utgang.
Boksen tar 1-2 minnuter og starte opp og kjører Windows XP m\"consoll" programmet foran.
man må ofte logge seg på Boksen igjen med brukernavn\passord.
Bildekvaliteten er overaskende dårlig, bildet blir stremet gjenom internett kablen din.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
15.04.2008 08.06.45 #7 av 26
Postet av: Baal-Zebub
I tillegg har Consoll ingen avtale med Viasat. Litt kjedelig å ikke kunne se Champions Leaugue på TV3, og landskampene på Viasat 4.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
15.04.2008 08.10.34 #8 av 26
Postet av: teebee
landskampene er vel ikke noe å se på vel. dårliger fotball en det finner man vel kun på begynnelsen av tufte dvden.
Philips 58PFL9956T, Onkyo TX-NR1007, Dynavoice F6, Dynavoice S4, Dynavoice C4, SVS SB12 Plus, Sony BDP-S350, Asrock Vision 3D med XBMC, XBOX360 Super Elite, CanalDigital HD via Technicrypt CXV, Logitech Harmony 900, Logitech diNovo Mini.
Mine filmer
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
15.04.2008 08.50.13 #9 av 26
Postet av: Baal-Zebub
"teebee" skrev:landskampene er vel ikke noe å se på vel. dårliger fotball en det finner man vel kun på begynnelsen av tufte dvden.

Veldig sant, men jeg ville i hvertfall ha savnet Champions Leaugue :wink:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.06.2008 17.39.03 #10 av 26
Postet av: digitalhead
Har hatt Consoll en kort stund etter tidligere hatt GET og må si jeg er mektig skuffet. Makan til dårlige kvalitet på tv-bildene skal du lete lenge etter.

Kvaliteten ligner mer analoge signaler sendt til en flatskjermsTV. Er det raske bevegelser i bildet hakker bildet. Fotball er nærmest umulig å se på, ballen får en hale etter seg og rulletekst på f.eks TV2 Nyhetskanalen blir grumsete og uleselig. Får faktisk bedre bilde av å kjøre webTv fra Pc til TV over DVI enn jeg får fra fibrene til Consoll

Har nå kjøpt meg RiksTv-boks med en innendørs bordantenne koblet til. Forskjellen er enorm når jeg skifter bilde mellom Consoll og RiksTv på de samme kanalene.

Kundeservice hos Consoll sier de jobber med å forbedre bildene, men innen det skjer vil jeg ikke anbefale noen som er vant til gode TV-bilder å kun satse på Consoll.

Internettlinjen er derimot suveren, her jeg bor måler jeg ca 53000/43000 på surfometeret på Hardware.no, og det til under 400 kr måneden.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.06.2008 22.23.40 #11 av 26
Postet av: Bobben
"Lagarto" skrev:

De nevner blant annet levering av TV signal med 720p og 1080p

Jeg må si at det høres for bra til å være sant...


Dersom de faktisk påstår at de vil levere 1080p så illustrerer det i beste fall at de er ganske uvitende om HDTV. I værste
fall er det en bevist løgn. Ingen HDTV kanaler sender i 1080p. De to distribusjonsformatene for HDTV i Europa er 720p og 1080i.
For HD film på blueray finnes det 1080p men det er jo heller ikke HDTV.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.06.2008 20.25.20 #12 av 26
Postet av: bareare
Er det noen som har fått hejlp med å forbedre kvaliteten på bildet. eller er fornøyd med kvaliteten på dette?Eller klarer ikke Consoll å levere det de lover? Hjelper jo ikke med en mail der de sier at de har alle teknikere på saken, når ingenting skjer.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.07.2008 15.03.15 #13 av 26
Postet av: sleepy
"bareare" skrev:Er det noen som har fått hejlp med å forbedre kvaliteten på bildet. eller er fornøyd med kvaliteten på dette?Eller klarer ikke Consoll å levere det de lover? Hjelper jo ikke med en mail der de sier at de har alle teknikere på saken, når ingenting skjer.


Fick detta installerat idag och jag är INTE imponerad hittills.

1. Montören har använt SCART på min LCD med 3 HDMI ingångar...
2. Bilden hänger sig hela tiden och efter en stund blir det svart skärm. Byter man kanal så "vaknar" den igen.
3. Dåligt utbud av kanaler i Grundpakken. Ingen möjlighet alls att få Viasat kanaler.
4. Dålig bildkvalité (beror väl delvis på punkt 1)

Ger detta ett försök veckan ut och blir det inte bra så går jag tillbaka till GET...
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.12.2008 22.01.13 #14 av 26
Postet av: jplayerspes
Ser at det har gått en stund siden siste innlegg, men kan bekrefte at Consoll ikke har klart å forbedre seg stort siden juli mnd.
Vi fikk installert Consoll i mitt borettslag seint på våren 2008. Det eneste som er bra med dette firmaet foreløpig er internett. De gir opptil 100 MBs i nedlasting og 10 MBs opplasting for ca 350 kr mnd. Jeg måler som regel rundt 50 MBs nedlast og 6-7 i opplast. Høyeste jeg har målt er 94 MBs. Dette er jo meget bra. Consoll står også for dørklokke-systemet i borettslaget. (Fått med en IP-tlf som også brukes som døråpner). Har vært en lang innkjøringsperiode med masse feil, og fremdeles er det mange av de 150 leilighetene i borettslaget som døråpneren ikke fungerer hos. Consoll gir oss 19 digitale kanaler og omtrent de samme i analoge. Problemet er når de sender 1280 x 720 (de sender IKKE 1920 x 1080), så er det et helt utrolig etterslep på sendingene. Jeg ba de en gang om å sette oppløsninga til 1920 x 1080 - jeg så hele tia hva de gjorde hos Consoll på tv'en min: de bruker XP OS og et eller annet program for å sette oppløsning, og der jeg så at man kunne sette den til 1920 x 1080 - og da kræsja systemet deres. Så de måtte ned på 720 for i det hele tatt å få det til å funke. Men de digitale tv-sendingene er under enhver kritikk; alle kanalene - bortsett fra HD-prøvekanalen de sender (merkelig nok ?!) - har et etterslep som gjør at ihvertfall jeg velger heller å se på de analoge tv-signalene. Jeg har vært i kontakt med Consoll's kundesenter et utall ganger, og de påstår at de har fire mann som jobber med akkurat dét problemet kontinuerlig. Jeg fikk også en av deres teknikere hjem til meg for å vise dem hvor dårlig bildet de sender var, og han mente at "sånn var det nok inntil videre til de fikk bytta ut en gammel maskin de brukte". Det virker som problemet oppstår når de oppskalerer bildet til "høyoppløst". Det er først da etterslepet oppstår. Når bildet er "lavoppløst" fungerer det bra, men HD-tv'er har da bare bildet over halve skjermen. Jeg sitter med et fullHD-tv som jeg ser analoge signaler på, men trøster meg foreløpig med bluray-spiller og fullHD-signaler fra PC'en.
Som "gikken" skriver den 3.3.2008; dette er et produkt som har blitt levert [u]aaaaaaalt[/u] for tidlig. De har fremdeles ingen mulighet for opptak av tv-signalene. Boksen de leverer er ingen PVR foreløpig, men har blitt lovt at dette kommer. Da må de enten oppgradere boksen - den har bare 100 Gb installert - eller bytte den ut. De har lovet lenge at det skal komme flere HD-kanaler, men når kommer de?
Har tenkt å la de få et år på seg til å få orden på de digitale tv-signalene sine. Etter det kommer jeg til å pepre kundesenteret deres med klagemail flere ganger om dagen. Jeg synes de har meget liten respekt for kundene sine når de selger et produkt som egentlig ikke er ferdig. Det svarer absolutt ikke til forventningene, og det stemmer ikke med opplysningene man får av selskapet før man bestiller. Er dette her i det hele tatt lovlig? Noe som irriterer meg grenseløst er at jeg ikke kan si opp avtalen med Consoll fordi det er bestilt til hele borettslaget. Og borettslaget har bestemt at det ikke er lov å ha parabol utenfor vinduet eller på verandaen. Så jeg er dømt til å ha Consoll og event et tilleggsabonnement fra en annen gjennom fiberoptikken som har blitt lagt inn til blokka. Det blir selvf ekstra dyrt.
Så Consoll er bra på internettlevering, men deres digitale tv-sendinger er absolutt ikke å anbefale.

Hilsen frustrert Consollkunde!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.01.2009 20.52.37 #15 av 26
Postet av: mnyru
Hei

Boretslaget mitt skal også isntallere Consoll. Problemet er at på generalforsamling ble det satt som krav at tv3 skulle inkluderes, dvs. at viasat skulle inkluderes i Consoll. Dette har jo ikke skjedd. De vil nå få inn Consoll med tv3 som analog pakke. Dvs at de som vil ha TV3 ikke får digital tv. Jeg mener dette strider mot generalforsamlingen, vedtaket og fullmakten gitt til de. De ser ikke ut til å absolutt gå gjennom med avtalen. Vil gjerne ha en 3. part til å se på det, men usikker på hvem. Kanskje jeg burde stille mistilitt.... I dag har vi CanalDigital.

noen kommnetarer?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar