Logo

Denon AVR (sprengte høyttalere?)

Skriv et svar
25.01.2009 21.15.42 #1 av 7
Postet av: ryuujin
Hei

Spilte noe sykt i går, og alt fungerte jo greit, men da jeg skrur på forsterkeren får jeg plutselig en haug av ulyder fra vilkårlige høyttalere rundt i rommet. Spilte på 5ch stereo og brukte så å si alle høyttalerne.

Og nå kan jeg spille ca 2-3min før den begynner å klikke og hakke.


Hva kan dette være? Støyfilteret på recieveren? Det er en AVR-1508 det er snakk om. Høyttalerne er 4 x Dynavoice Magic F-6 + proson center.


Midt på festen veltet en deltaker en høyttaler men det gikk greit.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
26.01.2009 19.56.03 #2 av 7
Postet av: Kim René
Ta bedre vare på utstyret ditt :lol:
42PV70, QLN 604mkII, 602mkII, 601mkII. Velodyne CHT-10. Pioneer LX-51.
Infocus SP4800 =/
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.01.2009 12.15.18 #3 av 7
Postet av: valle
tja.. har du testet andre høytalere?
Så du finner ut om det virkelig er forsterkern og ikke at du har drept alle 5 høytalerene dine?
Kan jo rett og slett høres ut som sprengte høytalere ut ifra det du sier.

Det kan jo være at du ikke hørte forvrengninen i høytalerne da "humøret" gikk opp... :smile:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.01.2009 12.43.40 #4 av 7
Postet av: roffe
"ryuujin" skrev:Spilte på 5ch stereo og brukte så å si alle høyttalerne.

Var det noen høyttalere du ikke brukte? Har de i så fall samme symptomer?
En måte å sjekke om det er høyttalerne eller forsterkeren er å sjekke forsterkeren med andre, uskadede høyttalere eller koble høyttalerne til en annen, uskadet forsterker og høre om du får samme symptomer.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.01.2009 22.37.22 #5 av 7
Postet av: ryuujin
Jeg prøvde å koble forsterkeren til en gammel høyttaler av meg, en liten 50w center høyttaler fra eltax. Samme symptomene der ja.

men denne gangen kom ikke hakkinga før ca 20 min eller noe sånt. Og det er kun de to høyttalerne på venstre siden ettersom jeg kan høre. Hadde knurringa/hakkinga på i ca 4 min, og det kom og gikk.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.01.2009 23.28.51 #6 av 7
Postet av: ryuujin
Hmm, ser at det har vært sølt noe over subben(bare kassa) og muligens terminalen til den ene høyttaleren. Var sikkert i forbindelse med høyttaleren som veltet.

Kan dette gi utslag på spillinga? At det f.eks blir kontakt mellom "pluss" og "minus" på høyttaler kablene?

For jeg prøvde forsterkeren her i går kveld også, og da tok det betydelig lengre tid før knurringa begynte, og når den begynte å sprakte det kun i en høyttaler(den fra Eltax som jeg gjorde forsøket med. Ingen av de andre knurret som jeg hørte. Så kom og gikk det. Sto kanskje og knurret ca 10-20 sekund før det døde bort igjen. Så kom det på igjen 2-3 minutter senere.

Kanskje det er som ble sølt(tror det var vann faktisk, mener at ei satte ett glass vann på stereobenken(subben og høyttaleren står rett ved sida der) er tørket nå og dette hjelper på spillinga?

Prøvde en annen forsterker, uten å prøve Denonen først, og da var det ingen ulyder.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.01.2009 23.58.36 #7 av 7
Postet av: ryuujin
Prøvde forsterkeren igjen, nå med AUX inn i fronten med Ipod koblet til og kun en høyttaler (liten 50w center høyttaler fra Eltax) koblet til Surround R kontakten. Ulyder med en eneste gang. Så da er den fucked... Har hørt med Hifiklubben og de skal ha 400 kroner bare for å teste den.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar