Logo

Det glade vanvidd

Skriv et svar
08.11.2005 18.54.07 #1 av 7
Postet av: Tannoy
http://blog.vg.no/blog1243.html
Sometimes I have morningwood in the late afternoon...
Sjekk gjerne ut min hjemmekino:
http://min.hjemmekino.no/Tannoy/
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.11.2005 22.24.05 #2 av 7
Postet av: boly
"Tannoy" skrev:http://blog.vg.no/blog1243.html


Fin den der.........en smule enig i en del også.......SKREMMENDE :shock:
KINO: Klipsch, Onkyo, Epson, Denon, Sony, Panasonic, Grandview
SOVEROMSKINO: Philips, Epson, Denon, Kingpin
STEREO: Harman Kardon , CAV
TV: Cambridge, CAV, Samsung
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.11.2005 22.47.58 #3 av 7
Postet av: Alas
La nå folk få bruke pengene sine i fred sier jeg. Om det gir dem fred i sjelen å ha en kabler tilsvarende en grei bil i anlegget sitt så.....

Bare fordi en selv ikke i sin villeste fantasi ville funnet på å gjøre noe slikt så skal en ikke idiotforklare dem som vil det. Det er en prioriteringssak.

Husk at det for mange er idioti å bruke så mye penger som mange her inne gjør på noe så "dumt" som en hjemmekino. Men vi gjør det jo for en grunn ikke sant? Det gir oss noe, det er en hobby. Noen vil bare ha litt bedre filmopplevelse enn andre, mens andre igjen liker å sitte og analysere de minste nyanser i en sang. Ser ikke problemet jeg.

Mvh
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
26.12.2005 01.30.05 #4 av 7
Postet av: jara
Høyttalerkablen er den enkleste komponenten i hele anlegget, ved siden av strømkabelen til forsterkeren.

Det er to parametre som har innvirkning nemlig ohm'sk motstand og impedans. Den ohm'ske motstanden vil kun virke inn ved at signalstyrken dempes noe uavhengig av frekvens, denne dempingen, hvis den i det hele tatt kan høres, kompanseres ved å skru volumet bittelitte grann opp.

Impedansen som består av kapasitans og induktans, vil dempe signalet avhengig av frekvens. Impedansen avhenger av avstanden mellom + og - ledningen og eventuell nærliggende magnetiske materialer. Impedansen i normale høyttalerkabler er mikroskopisk sammenlignet med impedansen i høyttaleren som gjerne ligger i området 2-16 ohm. Det samme gjelder den ohm'ske motstanden.

Konklusjon: Du kan benytte hvilken som helst ledning til høyttalerene, det eneste du trenger å ta hensyn til er at de ikke har så stor ohm'sk motstand at varmgangen representerer brannfare, men da skal ledningen virkelig være tynn!

Det er jo synd at noen benytter surt oppsparte penger på dette, enda værre syns jeg at enkelte kyniske sjarlataner tjener seg rike på andre menneskers manglende kunnskap og skepsis.

Det gjør ikke saken særlig bedre at at hi-fi pressen framstår som produsentenes lakeier. Det er gjerne de fattigste som lar seg lure og det er nettop de som tåler det minst.

Dette er bare et eksempel av veldig mange hvor menn lar seg lure av markedet, et annet eksempel er diesel/dreiemomentmyten.
:wink:
- jara -
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
26.12.2005 14.45.58 #5 av 7
Postet av: Alas
"jara" skrev:Høyttalerkablen er den enkleste komponenten i hele anlegget, ved siden av strømkabelen til forsterkeren.

Det er to parametre som har innvirkning nemlig ohm'sk motstand og impedans. Den ohm'ske motstanden vil kun virke inn ved at signalstyrken dempes noe uavhengig av frekvens, denne dempingen, hvis den i det hele tatt kan høres, kompanseres ved å skru volumet bittelitte grann opp.

Impedansen som består av kapasitans og induktans, vil dempe signalet avhengig av frekvens. Impedansen avhenger av avstanden mellom + og - ledningen og eventuell nærliggende magnetiske materialer. Impedansen i normale høyttalerkabler er mikroskopisk sammenlignet med impedansen i høyttaleren som gjerne ligger i området 2-16 ohm. Det samme gjelder den ohm'ske motstanden.

Konklusjon: Du kan benytte hvilken som helst ledning til høyttalerene, det eneste du trenger å ta hensyn til er at de ikke har så stor ohm'sk motstand at varmgangen representerer brannfare, men da skal ledningen virkelig være tynn!

Det er jo synd at noen benytter surt oppsparte penger på dette, enda værre syns jeg at enkelte kyniske sjarlataner tjener seg rike på andre menneskers manglende kunnskap og skepsis.

Det gjør ikke saken særlig bedre at at hi-fi pressen framstår som produsentenes lakeier. Det er gjerne de fattigste som lar seg lure og det er nettop de som tåler det minst.

Dette er bare et eksempel av veldig mange hvor menn lar seg lure av markedet, et annet eksempel er diesel/dreiemomentmyten.
:wink:


Men hvorfor mener folk at de kan høre forskjell på kabler da? Er det fordi de vil høre forskjell? Jeg skal ikke si at jeg har testet dette noe særlig ut, men det er jo nok av tester utført av både journalister, som man ikke skal tro blindt på, og av amatører og entusiaster. Tilnærmingen du har til kabler er den rasjonelle tilnærmingen, men det finnes andre tilnærminger også. De som bruker ørene og bestemmer hva de liker utfra det. Ikke for å være vanskelig eller noe altså.
Og jeg sier det igjen, la nå folk bruke pengene sine på hva de vil. :wink:

Og diesel/dreiemoment myten som du kaller det er vel ikke en myte vel? :wink:

Mvh
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.12.2005 11.34.47 #6 av 7
Postet av: teknikeren
Man hører forskjell :shock: det er slik jeg opplevde det da, men jeg målte ikke resistans osv i kabelen da, men kanskje det har noe med hvordan kabelen er laget (isolasjon osv) som gjør forskjellene? hørt godt forskjell på 2 stk signal kabler en gang jeg var på hi fi klubben.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.12.2005 12.33.49 #7 av 7
Postet av: pnerbye
Det er ingen tvil om at mange opplever en forskjell på høyttalerkabler. Problemet er at ingen klarer å påvise dette i blindtester. Dette irriterer jo selvfølgelig de som mener å ha et svar på hvorfor en hører forskjell.

Det viktige med høyttalerkabel er:
- tilstrekkelig skjerming om nødvendig
- tilstrekkelig tverrsnitt (mest avhengig av lengden på kabel)
- bra termineringer

Det er helt oki og bruke litt penger på kule kabler hvis poenget er å imponere noen, eller hvis de selv er opptatt av design. Lydmessig er det uansett MYE mere å hente på å match'e en god forsterker med gode høyttalere.

Det er fint mulig å påvirke lyden med kabler, men ikke på noen som helst annen måte enn å forringe signalet på noe vis.

Signalkabler er MYE mer utsatt for støy, så her er skjerming ekstra viktig.
:-) Petter

Focal.JMLab Cobalt 816 S / CC800 S / 2 par Cobalt SR800 / 2 x SVS PB10-ISD
Yamaha RX-V2600 / Samsung DVD-HD935 / Hitachi PJ-TX200
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar