Logo

Digital paraboltuner og lydkvalitet vs cd spiller

Skriv et svar
07.02.2006 18.08.37 #1 av 4
Postet av: Lasse 5214
Jeg koblet stereon min til paraboltuneren og synes lydkvaliteten er merkverdig bra. Er det mine ører som lurer meg eller er det så bra ?
Er det forskjell på lydkvaliteten på en billig og dyr tuner ? I så fall hvilken er best ? Til cd spilling har jeg en Sony sacd spiller til 7000. Denne kobler jeg direkte til to rørmonoblokker og jm lab sine electra 926 ? Har noen erfaring med lyd og tunere så setter jeg pris på tilbakemelding.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.02.2006 20.45.19 #2 av 4
Postet av: Rune
Godt å høre at du er fornøyd med lyden.

Personlig syns jeg at de fleste kanaler sender med dårlig lyd i forhold til CD. Spesiel diskanten syns jeg ofte mangler litt.

Noe forskjell vil nok tuneren utgjøre, såfremst du ikke bruker digitalutgangen.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.12.2006 13.41.03 #3 av 4
Postet av: hajo
det er ingen satellitt TV kanaler som sender lyd som er i nærheten av et CD signal, eller SACD signal som du også har. jeg har også SACD spiller. jeg har Electrocompaniet forsterker og Marten Monk høytalere.
jeg har dreambox sat tuner og de beste LNB`er og kabler.
men det er også forskjell på lyden fra forskjellige kanaler. de norske kanalene er jevnt over gode. men de beste på god lyd, som jeg har tilgang på er de franske musikk kanalene på hotbird satelittene, på 13 grader øst. de heter M6, M6 Music Black. M6 music Pop, M6 Music Rock.
der er det nesten CD kvalitet.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.12.2006 14.26.48 #4 av 4
Postet av: Bobben
Man bør ikke sammenlikne komprimert lyd med ukomprimert lyd. Ukomprimert lyd har selvfølgelig høyere kvalitet selv om kanskje ikke alle legger merke til det...

De fleste store TV kanalene bruker MPEG1 Layer II 256kbit/s stereo som standard lyd. Dette blir såpass bra at man lett kan høre forskjell mellom dårlig og god lydproduksjon. Kvaliteten i lydproduksjonen er trolig mye mer viktig enn bitraten i Mpeg1 layer II. Det er også slik at analog støy og produksjoner med feil lydnivåer,fase osv. vil få mpeg kodingen til å "havarere" siden kodeken ikke klarer å fjerne den riktige delen av lydinformasjonen.

Bruker man digital lydoverføring så vil ikke mottageren kunne påvirke kvaliteten. Det samme gjelder mottagere med digital video overføring (selv om de ikke er vanlige enda).

Noen tv&radio kanaler benytter også 192kbit/s. Det er også rimelig bra så lenge kilden og kodeken er bra. I teorien bør 16-bit 48Khz fungere med frekvenser opp til 24kHz men kodeken kan filtrere litt (spesielt på lavere bitrater). Analog FM radio er f.eks. kuttet ved 15kHz.

Det finnes radiokanaler som benytter 128kbps stereo og da begynner det å bli heller dårlig kvalitet. Spesielt ille blir det dersom man benytter Dolby Prologic funksjon i surroundreceiver siden mpeg lyden
inneholder fasefeil. Hvis man hører på radio/tv og det er "ulyd" i surroundhøyttalerene så skyldes det ofte lav mpeg1 layer II bitrate.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar