Logo

DIY Rack - En bildetråd

Skriv et svar
06.01.2009 19.09.41 #1 av 9
Postet av: Konrad
Dette er da utgangspunktet for racket slik jeg så det for meg med de komponentene jeg hadde på tidspunktet (Juni 2005):



Rack'et skulle oppfylle tre kriterier:

1. God plass

Grunnet oppgradering av center må det være plass til den nye kassa som skal inneholde et TC2+ element under eksisterende CV! E-D6C.

Det skal også være 2 skuffer som skal romme PS2 og XBOX stæsj som håndkontrollere, multitap o.l

2. Beskyttelse

Siden Konrad jr. nå er kommet til verden er det ønskelig å beskytte komponetene om en stund. Har derfor tenkt til å lage "dører" av lekter som trekkes med høytalerfrontstoff.

3. Fjerne uønsket lys fra komponeter

"Dørene" vil også fjerne det meste av lysene fra komponentene slik at dette ikke skjenerer når man ser film.

Etter å ha fundert en stund, tegnet og målt har jeg kommet frem til at "benken" skal deles opp i 5 deler. Totalt vil benken bli 260 cm lang, 80 cm høy og 50 dyp. Farge blir mellombrun lakkbeis fra http://www.herdins.no Dette er noenlunde samme farge som gulv (merbau parkett). Samme farge er brukt på fotlister. For å få en finere finish skal det lakkes 2-3 strøk.

Her er da ferdig resultat (bilde tatt desember 2008, racket stod ferdig med finish Juli 2006):



Byggebilder:


Ved bruk av rettholt, tvinger og sirkelsag kan man få ganske så nøyaktige kutt.


Ved bruk av maskeringstape så fliser ikke hobbyplatene så mye. Nytt blad er også en fordel.


Båndsliper brukes for å pusse på kuttene som er gjort med sirkelsag.


Før bruk av båndsliper.


Etter bruk av båndsliper.


Påføring av Herdins lakkbeis http://www.herdins.no/beis/beisene-vare__196. Herdin lakkbeis finnes i mange flotte fargenyanser og er meget lett å påføre. Man kan bruke kost eller svamp.


Nybeiset hobbyplate. Lakkbeis tørker meget hurtig. 1 time etter beising kan man jobbe med hobbyplatene igjen.


Her ser dere da første økt. Modul en av i alt tre moduler.

Er dere klare for mer? :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.02.2011 11.27.22 #2 av 9
Postet av: tiwas
Det der så skikkelig bra ut! Kanskje jeg må gjøre noe sånt jeg også i stedet for å bygge ut TV-møbelet jeg har...For min del må jeg ha plass til komponentene, fronthøyttalere og en boks bak der TV kan heves og senkes. Fordelen med å bygge fra scratch er at jeg slipper å matche fargene nøyaktig, og jeg får mulighet til å lage det så stort jeg vil :D

Legger du oppp flere bilder? For min del er jeg spesielt interessert i å se hvordan du lagde skuffer og skapdører og hvilket materiale du bruke på duken. Har du avløp for varme noe sted? Kunne kanskje vært en idè å ha en grill bakerst nesten i toppen og suge varme ut av...?...

Merker du noe tap av IR-signal gjennom duken?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.02.2011 16.39.10 #3 av 9
Postet av: Berit
Oj, jeg har ikke sett denne tråden før nå. Ja, det var skikkelig fint!

Håper du får svar fra ham som har bygget siden tråden var fra 2009.
Hjemmekino.no - På nett siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.02.2011 17.00.36 #4 av 9
Postet av: tiwas
"Berit" skrev:Oj, jeg har ikke sett denne tråden før nå. Ja, det var skikkelig fint!

Håper du får svar fra ham som har bygget siden tråden var fra 2009.


hehe...det så jeg ikke - bare at den lå ganske høyt oppe på DIY :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.02.2011 19.01.26 #5 av 9
Postet av: Torja
"tiwas" skrev:
"Berit" skrev:Oj, jeg har ikke sett denne tråden før nå. Ja, det var skikkelig fint!

Håper du får svar fra ham som har bygget siden tråden var fra 2009.


hehe...det så jeg ikke - bare at den lå ganske høyt oppe på DIY :)

Send ham en PM :D
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.02.2011 11.55.25 #6 av 9
Postet av: Berit
"tiwas" skrev:
"Berit" skrev:Oj, jeg har ikke sett denne tråden før nå. Ja, det var skikkelig fint!

Håper du får svar fra ham som har bygget siden tråden var fra 2009.


hehe...det så jeg ikke - bare at den lå ganske høyt oppe på DIY :)


;)
Hjemmekino.no - På nett siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.07.2011 13.33.40 #7 av 9
Postet av: tceteam
sikkelig bra utført, +1 :mrgreen:
samsung ue46b7070wwxxe- yamaha rx-v767- klipsch syngery f20-xtz w99 12.16-ps3 slim-samsung bærbar ns150-grundig dtr 8740 mhp-htc incredible s
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.09.2011 19.31.25 #8 av 9
Postet av: Konrad
Takk for alle hyggelige tilbakemeldinger! :)

Her er flere byggebilder:


"Skjelettdel" 2 av 3 ferdig montert.



Del 3/3 ferdig. Da gjenstår antagelig det som tar lengst tid, sokkel, skuffer og dører.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.09.2011 19.35.50 #9 av 9
Postet av: Konrad
"tiwas" skrev:Det der så skikkelig bra ut! Kanskje jeg må gjøre noe sånt jeg også i stedet for å bygge ut TV-møbelet jeg har...For min del må jeg ha plass til komponentene, fronthøyttalere og en boks bak der TV kan heves og senkes. Fordelen med å bygge fra scratch er at jeg slipper å matche fargene nøyaktig, og jeg får mulighet til å lage det så stort jeg vil :D

Legger du oppp flere bilder? For min del er jeg spesielt interessert i å se hvordan du lagde skuffer og skapdører og hvilket materiale du bruke på duken. Har du avløp for varme noe sted? Kunne kanskje vært en idè å ha en grill bakerst nesten i toppen og suge varme ut av...?...

Merker du noe tap av IR-signal gjennom duken?


Selvgjort er velgjort, og det er ingen begrensninger på størrelse. :)

Herdins har mange farger, så det burde være noe for alle.

Skuffer er laget av hobbyplater med tynn finerplate som bunn. Skapdører er laget av lekter. Kommer bilder etterhvert.

Duken er kjøpt på Biltema.

Hyller er satt inn litt på skrått slik at varmer går ut i bakkant. Ikke noe problem med det til nå (5 år).

Fjernkotrollene fungerer greit gjennom duken.Men bak treverk fungerer det ikke så bra. Så ikke lag rammene til dører for tykke.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar