Logo

DTS / DOLBY DIGITAL fra Viasat

Skriv et svar
10.09.2007 19.25.27 #1 av 5
Postet av: dejavu
Hvorfor har det seg slik, at jeg ikke får ut 5.1 lyd fra mitt satelittanlegg? Abonnerer både på Visat og Canal Digital(lokalpakke),men ingen av dem synes å formidle 5 kanals lyd.

Hvordan er det med bakkenettet? Er det noen som vet om man her vil sende ut 5.1 lyd?

Nå har bildene blitt bra hos alle leverandører,så for meg vil det være lydkvalitet som kommer til å avgjøre hvor jeg velger å abonnere.

ps.
Selvsagt har jeg skikkelig hjemmekino... :lol:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.09.2007 20.58.07 #2 av 5
Postet av: Bobben
"dejavu" skrev:Hvorfor har det seg slik, at jeg ikke får ut 5.1 lyd fra mitt satelittanlegg? Abonnerer både på Visat og Canal Digital(lokalpakke),men ingen av dem synes å formidle 5 kanals lyd.

Hvordan er det med bakkenettet? Er det noen som vet om man her vil sende ut 5.1 lyd?

Nå har bildene blitt bra hos alle leverandører,så for meg vil det være lydkvalitet som kommer til å avgjøre hvor jeg velger å abonnere.

ps.
Selvsagt har jeg skikkelig hjemmekino... :lol:


Det er ingen som sender DTS siden det krever 1.5Mbit/s men en del kanaler sender Dolby Digital 5.1 eller 2.0. Dolby Digital 5.1 benytter som regel 448kbit/s.

På Canal Digital:
CANAL+FILM1
CANAL+FILM2
CANAL+FILM3
CANAL+FILM HD
DISCOVERY HD
VOOM HD

I Canal Digital kabelnett er det sannsynligvis Dolby Digital på SVT1 og SVT2 også.



På Viasat:
TV 1000 Plus One (stort sett Dolby Digital stereo)
TV 1000 (stort sett Dolby Digital stereo)
TV 1000 Classic (stort sett Dolby Digital stereo)
TV 1000 Action (stort sett Dolby Digital stereo)



På RiksTV:
Ingen kanaler sender Dolby Digital eller multikanalslyd.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.09.2007 17.22.53 #3 av 5
Postet av: dejavu
Takk for oppklaring. Så da er det slik, at Viasat ikke sender 5.1 lyd,men digital lyd i to kanaler. Det syens jeg slettes ikke er godt nok.

Er du sikker på det med Riks-tv?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.09.2007 18.19.58 #4 av 5
http://www.rikstv.no/Hva-trenger-du/For ... jemmekino/
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.09.2007 19.19.40 #5 av 5
Postet av: Bobben
"dejavu" skrev:Takk for oppklaring. Så da er det slik, at Viasat ikke sender 5.1 lyd,men digital lyd i to kanaler. Det syens jeg slettes ikke er godt nok.

Er du sikker på det med Riks-tv?


Det er hvertfall ikke noe Dolby Digital eller DTS sending i bakkenettet i øyeblikket ( enkelt å sjekke med DVB-T kort til PC). Det er HE-AAC (AACPlus) stereo som brukes. Kan sikkert dukke opp sendere for så lenge mottagerene har digital lydutgang så skal de kunne fungere med både Dolby Digital og DTS.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar