Logo

Dumt å kjøpe dvd-opptaker nå?

Skriv et svar
12.02.2006 11.41.26 #1 av 5
Postet av: henkje
Vurderer å kjøpe en dvd-opptaker, men nå som blu-ray og hd-dvd snart gjør sin entre, er det dumt?
De DVD R + elle r- dvdene, hvor lenge kommer de til å bli splgt eteer at de nye formatene kommer? Dumt å kjøpe nå hvis de forsvinner om et år.
takk for svar
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.02.2006 17.31.59 #2 av 5
Postet av: Ken
Et poeng med Blu-ray og HD-DVD er at de kan lagre mye mer data på en plate, men tenker du deg litt om så er det jo ikke allverdens kvalitet på det du mottar enten over kabel eller parabol? Dvs at du ikke trenger en ENORM kvalitet på opptaket da signalkilden er får "dårlig" til å rettferdiggjøre en høy bit-rate.

Jeg handlet akkurat en Sony RDR 1010 til fattern og han har behov for å ta opp en film i ny og ne, nyhetssendinger og kanskje sette pause på en fotballkamp for å dra en rask tur på butikken :) Og kanskje også slutten av en episode av en eller annen serie han følger med på men er for trøtt til å se ferdig.

For alt dette er dagens recordere helt glimrende, og selv om du har et DVD-kamera så kan du spille inn i HQ+ (husker ikke helt bit-raten, men mener at den er like god som DVD) og det er plenty... + at spilleren støtter DVD+R DL altså 8.5GB på en plate som skulle være nok...

Har du en PC så er det mer realistisk å satse på nye dataformater som kan holde mere data, så kjøp deg en recorder med god samvittighet - sørg bare for at du har litt plass på disken... :)

Og det som var viktig for fattern, en HDMI utgang til hans nye LCD TV (som han ikke vet han har kjøpt enda) :)
mvh
Ken

| Sony KLV-V40A10E | Xbox 360 Premium | IBM ThinkCentre 3Ghz | ATI Radeon X800 512MB DVI-D HDMI | PS 2 | Logitech Z-5500 | Kommer: Denon 3806, SVS PB10, SVS SBS-01 Surround |
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
15.02.2006 08.51.16 #3 av 5
Postet av: erikrod
Et lite sidespm:

Hvis man har en DVD-recorder med HDMI-utgang vil denne typisk kunne vise tv-signalet over HDMI-utgangen (og ikke bare opptak/filmer)? Jeg kan ikke skjønne hvorfor den ikke skulle kunne gjøre det, men bare lurer.

Grunnen til at jeg spør er at samsungs PIP-funksjon på endel TVer krever at ene kilden er enten HDMI eller VGA. Dvs at om man vil ha 2 bilder fra vanlige TV-sendinger må man kjøre inn TV-signal via VGA (web-tv eller TV-kort) eller via HDMI.
EN DVD-recorder som sender tvsignalet via HDMI kunne sånnsett være en grei "2 fluer i en smekk" løsning.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
16.02.2006 10.51.15 #4 av 5
Postet av: nilsos
Sony's største, 1010, gjør akkurat det du spør om. og du kan velge oppløsning på HDMI-utgangen. Men bare "TV-oppløsninger" 480/576i og p, 720p og 1080i. Så om det er fra kompositt, S-video eller RGB (via scart) signalet kommer inn, kan du sende det ut via HDMI-utgangen. Og så er det en god DVD-spiller i tillegg.
mvh Nils
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
26.02.2006 13.41.55 #5 av 5
Postet av: Ziggy
Er disse DVD-opptakerne med HDMI gode nok til å vise film på en 42" plasma skjerm? Har lurt på å kjøpe en DVD-opptaker den siste måneden. (kastet heldigvis ikke penger ut på en for å ta opp OL-sendinger når jeg var på jobb) men har satt det på vent.

Tenkte først på Pioneer 530H for så å invistere i Denon DVD1920 med HDMI. Men nå ser jeg at prisen for Sony HX1010 vil være sånn ca. den samme som å kjøpe både Pioneer 530H og Denon DVD1920. Ved kjøp av Sony HX1010 med HDMI vil jeg ha en så god bilde og lyd formidler at jeg kun trenger 1 maskin. Er jeg på rett spor her, eller? (For den observante leser så har jeg stilt spørsmålet 1 gang tideligere uten å få svar)

Kan hende at det i løpet av våren kommer så mange nye DVD-opptakere med HDMI at jeg heller bør vente med kjøpet til fotball-VM i år.

LG har kommet med en spiller med HDMI til 6000,- men jeg har ikke sett så mange omtaler for den recorderen. Hørt noe rykter om at man ikke kan sette på pause og at opptaket går videre, for så å ta opp tittingen 10 minutter senere fra det punktet man satte på pause, på den spilleren.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar