Logo

DVD-audio og SACD

Skriv et svar
26.07.2005 20.15.00 #31 av 38
Postet av: Multikanal
Jeg vet ikke hvor høyt jeg hører,men siste hørseltest var perfekt 8) Nyter også min SA-CD og DVD-Audio daglig,men helst i multikanal dersom det er på discen,eller i stereo dersom multikanal ikke finnes.
Oppdaget multikanal musikk for 4-5 år siden og har nå en samling på ca.350 SACD/DVD-A + noen DTS CD'er. :D
Spilt i dag: David Elias " Crossing" MK SACD
America "Homecoming" MK DVD-A
Dar Williams "Beauty of the Rain" MK DVD-A
Patricia Barber " Verse" Stereo SACD
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.08.2005 18.47.12 #32 av 38
Postet av: Audiophile-Arve
"Multikanal" skrev:Jeg vet ikke hvor høyt jeg hører,men siste hørseltest var perfekt 8) Nyter også min SA-CD og DVD-Audio daglig,men helst i multikanal dersom det er på discen,eller i stereo dersom multikanal ikke finnes.
Oppdaget multikanal musikk for 4-5 år siden og har nå en samling på ca.350 SACD/DVD-A + noen DTS CD'er. :D
Spilt i dag: David Elias " Crossing" MK SACD
America "Homecoming" MK DVD-A
Dar Williams "Beauty of the Rain" MK DVD-A
Patricia Barber " Verse" Stereo SACD


Du som har helde på nokre år...korleis opplever du skilnaden mellom DVD-A og SACD? Vil du halde det eine systemet betre enn det andre, sånn lydmessig?
Helsing Arve
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.08.2005 16.05.56 #33 av 38
Postet av: Multikanal
Hei
Har ingen klar favoritt,kjøper den musikken jeg liker på begge formater. Liker
klassisk og jazz best på SACD og rock på DVD-A,men det kan like gjerne være utvalget som er slik.Har også noen artister på begge format og da låter de veldig likt,så da er vel den som mikser som har en preferanse.Føler likevel at DVD-A
har noe mer tyngde i bassen,men det kan komme av at en del SACD'er er innspillt med -10 db på LFE signalet.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.08.2005 16.22.03 #34 av 38
Postet av: Audiophile-Arve
"Multikanal" skrev:Hei
Har ingen klar favoritt,kjøper den musikken jeg liker på begge formater. Liker
klassisk og jazz best på SACD og rock på DVD-A,men det kan like gjerne være utvalget som er slik.Har også noen artister på begge format og da låter de veldig likt,så da er vel den som mikser som har en preferanse.Føler likevel at DVD-A
har noe mer tyngde i bassen,men det kan komme av at en del SACD'er er innspillt med -10 db på LFE signalet.


Så eigentleg gjer det ikkje noko om ein satsar på ein spelar utan DVD-A avspeling.....?
Dei er så dyre, desse som sluker "alt". På ein Linn-demokveld i sommar, vart nok den gamle toppspelaren (CD åleine) "best", samanlikna med ein slik altslukar. Men så svelgjer ikkje denne svinedyre spelaren heimebrent.....
Det store utvalet på SACD gjer vel valet relativt enkelt. Og dei gode spelarane frå Marantz er svært bra. Prøvde 8400 nyleg, og må seie at betre lyd pr. krone, skal du inn i vinylkameratane for å finne....men det er neppe noko for deg, her er berre to kanalar ut!
Helsing Arve
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.08.2005 17.12.49 #35 av 38
Postet av: Multikanal
Hei igjen!
Går nok fint uten DVA-A avspilling.Du er vel mer en "klassisk" mann enn jeg også,og da er nok utvalget bedre på SACD.Bare stereo ut er nok ikke for meg,nei! 8) Har likevel en 15-20 SACD'er som kun er stereo,bl.a noen som var ute på LP med Telarc på 80 talet.Disse var innspilt digitalt med høyere samplings-frekvens en vanlig og låter fortreffelig på SACD. :D
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.08.2005 18.43.41 #36 av 38
Postet av: Audiophile-Arve
"Multikanal" skrev:Hei igjen!
Går nok fint uten DVA-A avspilling.Du er vel mer en "klassisk" mann enn jeg også,og da er nok utvalget bedre på SACD.Bare stereo ut er nok ikke for meg,nei! 8) Har likevel en 15-20 SACD'er som kun er stereo,bl.a noen som var ute på LP med Telarc på 80 talet.Disse var innspilt digitalt med høyere samplings-frekvens en vanlig og låter fortreffelig på SACD. :D


Ja, eg har 1812 (den fyrste) både på vinyl og CD. Den siste let elendig, pga dynamikken, då ein ikkje kan overstyre digitalt. Har du denne på SACD, hadde det vore moro å høyre/samanlikne....
(Skal levere poden på søndags kvelden, så om du er heime...?
Helsing Arve
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.08.2005 20.38.59 #37 av 38
Postet av: Multikanal
Har ikke 1812 på SACD,men på DVD-A.Tør nesten ikke spille den,den peaker på 13hz i følge HIFI News.Desverre er spilleren min inne til oppgradering nå,så vi får ta det senere,men du må gjerne komme innom og låne noen SACD'er dersom du vil.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.08.2005 21.02.42 #38 av 38
Postet av: Audiophile-Arve
"Multikanal" skrev:Har ikke 1812 på SACD,men på DVD-A.Tør nesten ikke spille den,den peaker på 13hz i følge HIFI News.Desverre er spilleren min inne til oppgradering nå,så vi får ta det senere,men du må gjerne komme innom og låne noen SACD'er dersom du vil.


Fine greier!
Prøver å stikke innom søndag kveld.
Helsing Arve
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar