Logo

DVI -> HDMI gir utrolig dårlig bilde

Skriv et svar
14.10.2005 17.48.16 #1 av 9
Postet av: janse
Prøvde å kjøre DVI-HDMI på min Panasonic TH42PV500, men bildet ble ikke bra i det hele tatt.. Prøvde både 800x600 og 1024x768. På 800x600 ble bildet bra, men passet ikke inn med skjermen (logisk nok?), men på 1024x768 ble det bare jævli..

Er det noe spesielt jeg må gjøre for å få dette til å funke?

Egentlig ikke noe i veien for VGA-VGA med denne skjermen, men tenkte bare jeg skulle være kul og prøve DVI-HDMI ;)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.10.2005 17.49.47 #2 av 9
Postet av: Rune
Kjørt 1280 x 720. Da blir bildet i det minste ikke forvridd (NVIDA har støtte for denne oppløsningen uten videre)
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
15.10.2005 00.18.28 #3 av 9
Postet av: Ken
Jeg kjører 1200x692 DVI-HDMI til min Sony KLV-V40 og får fantastiske bilder. Jeg har testet litt på sortnivå etc og kjørt WMVHD film for å sjekke hvor sort bildet "kan" bli. (lager egen ny tråd på det)...

Skjermkortet er et ATI Radeon X800 som støtter HDTV i driveren (for alt jeg vet så gjør driveren til alle nyere ATI kort det som kjører ATI Catalyst software). Inne i driveren så er det bare å lage en custom oppløsning slik at bildet passer perfekt på skjermen.

Kjører DVD'er fra PC'en nå for min Pioneer DV-575A kan ikke måle seg (selv om den kjører progressive scan, Monster komponent kable) i bildekvalitet. Mulig at dette blir bedre med en mye dyrerer DVD spiller som har HDMI utgang, men de pengene skal jeg garantert heller bruke på å bygge ut PC'en (ny IBM ThinkCentre 3GHz), TV-tuner kort, DAB/FM etc... + lydkort med digital lyd ut slik at jeg kan koble dette i surround forsterkeren og nyte full DTS lyd!

Bruker også skjermen til egne bilder, lager et bilde i riktig format (AR 16:9) og tilpasser det til oppløsningen jeg har tatt bildene i kameraet med. Da får jeg "widescreen bilder" som dekker hele skjermen. Det er rett og slett kanonfete bilder :D

Håper det gir deg lyst til å utforske videre din DVI-HDMI kobling.

mvh
Ken
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
16.10.2005 20.18.01 #4 av 9
Postet av: janse
"Rune" skrev:Kjørt 1280 x 720. Da blir bildet i det minste ikke forvridd (NVIDA har støtte for denne oppløsningen uten videre)


Prøvde denne oppløsningen (og et par andre) uten noe hell.. Fortsatt helt drittkvalitet på bildet.. :(
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.10.2005 12.35.55 #5 av 9
Postet av: janse
Nå har jeg prøvd å leke meg enda mere min kjære DVI-HDMI kabel, fortsatt uten hell.

Har lest igjennom diverse poster her og der og funnet ut at man kan bruke Powerstrip til å trikse med custom oppløsninger og slikt, men har ikke funnet ut hva jeg må gjøre etc.

Noen som kan komme med litt info som kan sette meg på riktig spor?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.10.2005 19.56.24 #6 av 9
Postet av: vallhall
Hvilket grafikkort har du?, jeg har ennå min PV500 i esken og venter med å koble den opp til jeg har montert opp veggstativet. Jeg har et Gainward(Nvidia) 7800GTX kort og er meget skuffet over dine erfaringer, håper jeg ikke opplever det samme :(
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.10.2005 23.39.31 #7 av 9
Postet av: janse
Jeg har foreløpig kun testet med en Dell Inspiron 9300 (laptop) med et Nvidia GeForce 6800 skjermkort.

Men det burde vel egentlig være mer enn nok..
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.10.2005 07.45.08 #8 av 9
Postet av: kjartan
Jeg har også en dell 9300 m/ samme grafikkkort. Koplet dette til lcd-tv (LG-RZ32LX2) og dette funker utmerket.

Powerstrip brukes og settes til custom oppløsning på 1360x768. Det er viktig å sjekke at oppdateringsfrekvensen er 60 Hz ellers vil en få et "blast" bilde der fargene blir altfor fargerike.

Samtidig fant jeg ut at på mitt oppsett bør synchcronization være positiv på horisontalt og negativt på vertikalt. I tillegg bør Ultra-Fine-Granularity være hukes at og bli brukt.

Dette er kanskje ikke maksimale innstillinger men jeg er veldig fornøyd med bilde nå.

- kjartan
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.10.2005 20.04.11 #9 av 9
Postet av: janse
Noen som vil kjøpe en 5m HDMI-DVI Real Cable kabel?

..

:?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar