Logo

Effektforsterker, eller ikke?

Skriv et svar
25.05.2006 18.22.58 #1 av 14
Postet av: Jimmern
Jeg er MEGET godt fornøyd med oppsettet jeg har i kinoen i dag, men jeg har ikke eff.forsterker tilkoblet. Hva vil en slik forsterker gi? Mer trøkk på topp? Mer trøkk i mellomregister? eller mer smeis over hele fjøla? Mater en slik forsterker "kun" frontene, eller hele spekteret i et 7.1-oppsett?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
25.05.2006 18.31.56 #2 av 14
Postet av: Rune
Jeg har selv en effektforsterker koblet til frontene i oppsettet. Dette da min RXV-1500 ikke har nok krefter til å drive alle på høyt volum. Jeg har også testet Midgaard sine mellomste blokker isteden for min Rotel effekt og jeg sparer nå til de største blokkene slik at jeg kan ersatte Rotelen til frontene. Dette da jeg syns at Rotelen er litt for svak da jeg har ganske tungdrevne høyttalere.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
25.05.2006 18.44.34 #3 av 14
Postet av: Jimmern
"Rune" skrev:Jeg har selv en effektforsterker koblet til frontene i oppsettet. Dette da min RXV-1500 ikke har nok krefter til å drive alle på høyt volum. Jeg har også testet Midgaard sine mellomste blokker isteden for min Rotel effekt og jeg sparer nå til de største blokkene slik at jeg kan ersatte Rotelen til frontene. Dette da jeg syns at Rotelen er litt for svak da jeg har ganske tungdrevne høyttalere.


Er det i utg.pkt toppeffekten en forsterker vil frembringe, eller merkes det på lavt og medium volum også? Hvordan vil du si lydbildet blir MED forsterker kontra uten?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
25.05.2006 18.52.03 #4 av 14
Postet av: Rune
Det er umulig å gi noe standardsvar på dette da det avhenger av receiveren du har og hvilken effektoforsterker man kjøper.

Man klarer sikkert fint å få til å få dårligere lyd med effektforsterker.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
25.05.2006 19.06.28 #5 av 14
Postet av: Jimmern
Ok, takk for svar. Jeg har for egen del en Denon 4306, med Dali Ikon7 som fronter, Ikon6 som surr.bak, og Ikon OnWall bak. Senter er Vocal2, og suben er en SVSpb 12 Pluss/2. Dette er satt opp i et 7.1-oppsett. Er egentlig på "jakt" etter om noen vet hva en eff.forsterker vil kunne tilføre et slikt oppsett, og hvordan en forsterker vil innvirke på dette? Jeg føler ikke behov for mer pulver på topp, men kanskje mer "fylde" i mellomregisteret...hvis dere skjønner :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
26.05.2006 02.03.46 #6 av 14
Postet av: Snickers-is
Det beste svaret får du jo ved å teste selv!
MVH
Jørn Rune Kviserud

Mine mer eller mindre bransjerelaterte engasjemenenter:
Midgard Audio
Creative HiFi
CNC Xpress
AV expo
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
26.05.2006 08.17.54 #7 av 14
Postet av: orso
Tenkte faktisk på oppsettet ditt forleden dag da jeg jeg så utsyret ditt listet opp. Tenkte at du virkelig må ha et behov for effektrinn. Med så mange høyttalere og ikke minst såpass store høyttalere som Ikon 7 og Ikon 6 ville jeg tro du kan få et skikkelig løft med effekttrinn.
Det skal jo også nevnes at en reciever sjelden leverer de wattene den er oppgitt med.
Du har flere muligheter. Rotel har flere alternativer og Midgard/Embla er også kanditater. Du bør enten vurdere flere effektforsterkere eller kanskje en flerkanalsforstkerker. Rotel har både tre -og fem kanals forsterkere. En femkanlasforsterker som tar seg av frontene, senter og bakhøyttalerne (Ikon 6) kan være en løsning. Jeg vet ikke hvor viktig det er, men da får du lik effekt til disse høyttalerne.
http://europe.rotel.com/products/specs/rmb1075.htm
Jeg mener at både Ikon 7 og Ikon 6 børe ha effektrinn, kanskje også senteren. On-wall høyttalerene dine klarer recieveren din fint å dra.

Mange muligheter her. Sikkert noen andre som kan bidra med litt mer kunnskap.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
26.05.2006 09.10.21 #8 av 14
Postet av: Snickers-is
Det går i stor grad på strømforsyninger og det er her som regel receiverne taper terreng. Det samme gjelder forsåvidt 5-kanals effekttrinn. De har som regel langt fra den effekten i strømforsyningen som egentlig trengs for å gi full pakke i alle kanaler. Dersom man bruker et multikanals effekttrinn vil man heller ikke ha noe særlig effekt av det som finnes i receiveren som man jo faktisk har betalt for. Og det er først og fremst i frontene man har størst utbytte av ekstra effekt.
MVH
Jørn Rune Kviserud

Mine mer eller mindre bransjerelaterte engasjemenenter:
Midgard Audio
Creative HiFi
CNC Xpress
AV expo
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
26.05.2006 10.17.31 #9 av 14
Postet av: orso
Sikkert riktig det som Snickers-is skriver. Bør nok modere litt det jeg skrev om at både Ikon 7 og Ikon 6 bør ha effektrinn. Det kommer også litt ann på bruken. Hører du mye på musikk i surround tror jeg det absolutt kan ha noe for seg med effektrinn på Ikon 6 også. På film hvor det kommer relativ lite lyd fra bakhøyttalerne, er det ikke sikkert det har så mye for seg.
Men på frontene bør du absolutt ha effekforsterker. Ville evt. prøvd ut om det har noe for seg med effektrinn på noen av de andre høyttalerne.
Jeg ville tro at du kan få et skikkelig løft, spesielt på musikk, med en skikkelig effektforsterker på Ikon 7. De har high-end egenskaper når de får nok krefter. Et effektrinn med 2*200W i 8ohm burde gjøre susen.
Å bruke en god CD spiller fremfor DVD spiller som signalkilde til musikk er også et godt tips.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
26.05.2006 10.25.47 #10 av 14
Postet av: Jimmern
Takk for nyttige innspill. Skal vurdere saken nøye. Faktum er at jeg bruker oppsettet 99,7% til film. Spiller svært lite musikk. På film må jeg si oppsettet imponerer. Føler ikke at jeg savner noe "på toppen" i allefall, men kanskje litt i mellomregisteret - dvs at jeg må noe opp på volumstyrken for å komme fra nivå "lavt" til "moderat/middels" hvis dere skjønner :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
26.05.2006 10.30.14 #11 av 14
Postet av: orso
Når det gjelder hva du får et løft på med f.eks en tokanals effektforsterker, så vil du nok få mer trøck på film da receiveren blir avlastet. Dette største forskjellen får man nok på musikk. Med et godt effektrinn vil du få et løft i hele lydbildet.

For å ta et eksempel hadde jeg i en periode bare B&W 601S3, mens jeg ventet på resten av høyttalerne. Jeg har en Yamaha RX-V650(7*95W) receiver og en integrert Thule IA150B forsterker (2*150W). 601S3 er ganske små høyttalere og man skulle tro Yamahaen kunne drive de helt fint. Alikevel var det stor forskjell mellom Yamahaen og Thulen. Det låt vanvittig mye bedre med Thulen. Den hadde b.l.a. mye bedre kontroll på bassen som var mye strammere.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
26.05.2006 10.46.07 #12 av 14
Postet av: Snickers-is
"Jimmern" skrev:Takk for nyttige innspill. Skal vurdere saken nøye. Faktum er at jeg bruker oppsettet 99,7% til film. Spiller svært lite musikk.


Kan jo hende det snur seg når du får inn litt mer muskler til frontene ;)
MVH
Jørn Rune Kviserud

Mine mer eller mindre bransjerelaterte engasjemenenter:
Midgard Audio
Creative HiFi
CNC Xpress
AV expo
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
26.05.2006 17.40.29 #13 av 14
Postet av: Jimmern
"Snickers-is" skrev:
"Jimmern" skrev:Takk for nyttige innspill. Skal vurdere saken nøye. Faktum er at jeg bruker oppsettet 99,7% til film. Spiller svært lite musikk.


Kan jo hende det snur seg når du får inn litt mer muskler til frontene ;)


Hehe... ja kanskje det. Men kinorommet bygde jeg primært for film. Har ENORM glede av kinoen slik den ble, og savner ikke musikk-biten så mye. Forøvrig er jeg mektig imponert over hva Ikon7 som fronter leverer til musikk også. Fin, åpen og ærlig lyd. Men det hadde jo vært moro å fått testa et effekt-trinn til oppsettet. Time will show. Takk for svar :wink:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
26.05.2006 18.06.36 #14 av 14
Postet av: orso
Selv om Denon 4306 har relativt mye krefter for å være en receiver å være, tror jeg du vil få et skikkelig løft også på filmdelen ved å komplimentære med en effektforsterker.
Det beste er å låne med seg hjem og prøve det ut.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar