Logo

Er NAD noe å satse på?

Skriv et svar
16.11.2006 02.09.11 #1 av 13
Postet av: mr_skutle
Hei, har lurt litt på om jeg skal oppgradere elektronikken i hjemmekinoen min noen hakk. Sitter idag med en Yamaha receiver til ca. 3000 kr. og hele surround settet til Yamaha med NS777 som front, NS444C som senter og NS333 som surround. For å si det mildt så lyder det flatt og anstrengt med den receiveren.

Tenkte å bygge opp et anlegg med adskilte komponenter denne gangen og har sett meg ut noen aktuelle komponenter.
- NAD T163v2 Forforsterker til hjemmekinobruk
- NAD T973 Effektforsterker
- NAD T515 DVD-spiller

Spørsmålet blir jo, når jeg først legger såpass i elektronikk skal jeg også oppgradere de nyinnkjøpte høytalerne eller vil disse lyde betraktelig bedre med det nye opsettet? Hvilket høytalersett vil passe best evt. hvis jeg må investere i nytt? Da maks. 15.000 kr.

Håper noen entusiaster der ute har gode råd?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
16.11.2006 10.07.32 #2 av 13
Postet av: boly
Ser ingen grunn til at du skal skifte høytalere, de du har er gode høytalere. Men om de er en god match til nad vet jeg ingenting om.

Du kan jo også vurdere dette:

DENON DVD-1930 DVD-spiller 2798,-
DENON AVR-4306 Hjemmekinoreceiver 16998,-

På 4306 har du mange fordeler kontra nad sin, bla.
Auto setup
Flere lydformater
Mange innganger så du slipper unna med 1 kabel til tv/ pj

Du sparer også noen kroner som du kan bruke på og kjøpe et sett til med bakhøytalere for og få skikkelig 7.1, evt. legge pengene i en skikkelig sub.
KINO: Klipsch, Onkyo, Epson, Denon, Sony, Panasonic, Grandview
SOVEROMSKINO: Philips, Epson, Denon, Kingpin
STEREO: Harman Kardon , CAV
TV: Cambridge, CAV, Samsung
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
16.11.2006 14.56.59 #3 av 13
Postet av: mr_skutle
Takk for svar, ja det er jo et litt billigere alternativ.

Ser NAD har en T955 Five Channel Power Amplifier, denne passer sikkert bedre inn i og med at jeg tror jeg klarer meg med 5.1 lyd. Problemet er at jeg klarer ikke finne noe pris på den i norge.

Er det noen som vet om NAD er en grei kombinasjom med Yamaha NS-Serien. Er det noen som har litt erfaring med NAD i det hele tatt?

Glad for all hjelp!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
16.11.2006 16.07.58 #4 av 13
Postet av: orso
Vet bare at NAD sine receivere har vært plaget med støy, mange som rapporterer om det. Hva med Rotel? Mange gode tilbakemeldinger med Rotel. Rotel har en nøytral lydsignatur og passer bra med de fleste høyttalere. Du finner dessuten Rotel ofte på bruktmarkedet, siden mange har kjøpt Rotel.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
16.11.2006 22.12.14 #5 av 13
Postet av: mr_skutle
Ja, har faktisk sett på et oppsett med rotel også. Enste der at de har en litt dyrere surround prosessor. Men hvis folk har gode erfaringer med rotel så er jeg glad for info om det.

Er det forresten noen som har brukte rotel komponenter?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
17.11.2006 09.51.19 #6 av 13
Postet av: orso
Ja, Rotel sine surround prosessorer er veldig dyre. Jeg kjenner ikke til den NADn, mulig den kan være bra. Et annet alternativ er å legge samme beløpet i en receiver med pre-out på frontene, og koble den til et godt effektrinn. Da er det viktig at receiveren har en god forforsterker. Denon er kjent for det eller du kan se etter en brukt receiver av merker som Arcam/Marantz/Rotel som har kostet rundt 10k nye. Denon 3805/3806 er også kjent for å gode forforsterkere, se etter de på bruktmarkedet.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.11.2006 01.16.27 #7 av 13
Postet av: mr_skutle
Ok, og bruke den innebygde forsterkeren til surround og senter og bruke en ekstern stereoforsterker til frontene? Det høres jo logisk ut, da har en bra lyd kun ved lytting til stereo musikk også.

Er det andre som gjør det på denne måten, er det noen som har gode kombinasjoner de er fornøyde med?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.11.2006 09.53.26 #8 av 13
Postet av: orso
"mr_skutle" skrev:Ok, og bruke den innebygde forsterkeren til surround og senter og bruke en ekstern stereoforsterker til frontene? Det høres jo logisk ut, da har en bra lyd kun ved lytting til stereo musikk også.

Er det andre som gjør det på denne måten, er det noen som har gode kombinasjoner de er fornøyde med?

Mulig du blander litt her. Jeg mente en surround receiver med god forforsterker som drar senter, bakkanaler og eventuelt sub. Effektforsterkeren drar frontene. Veldige mange som bruker denne løsningen. Dersom receiveren du har i dag har pre-out på frontene, kan du f.eks begynne med en effektforsterker og se om du blir fornøyd. Mulig at det holder alene. Blir du ikke tilfreds, trenger du å kjøpe en receiver eller surround prosessor som har god forforsterker.

Det er også mulig å bruke en stereo forsterker som effekt til frontene. Jeg bruker den løsningen, men den er mer tungvint hvis ikke stereo forsterkeren har såkalt prosessor inngang/hjemmekino inngang.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.11.2006 12.38.10 #9 av 13
Postet av: mr_skutle
"bomholt" skrev:
"mr_skutle" skrev:Ok, og bruke den innebygde forsterkeren til surround og senter og bruke en ekstern stereoforsterker til frontene? Det høres jo logisk ut, da har en bra lyd kun ved lytting til stereo musikk også.

Er det andre som gjør det på denne måten, er det noen som har gode kombinasjoner de er fornøyde med?

Mulig du blander litt her. Jeg mente en surround receiver med god forforsterker som drar senter, bakkanaler og eventuelt sub. Effektforsterkeren drar frontene.


Beklager, jeg skriver kansje ikke helt fagmessig men det var sånn du skriver jeg skjønte det.

Min forsterker har ikke pre-out så det blir nok en Denon 3805 eller 2807, får se hva lommeboka tilsier.

Er glad for kommenterer, trenger ikke være så høytsvevende, bare noen synspungter.
-------------------------------------------------------
Yamaha RX-V457 | Yamaha NS777, 444 og 333
-------------------------------------------------------
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.11.2006 12.44.03 #10 av 13
Postet av: orso
Du finner bl.a. mye brukt her:
http://avforum.no/avtorget/showcat.php/cat/13
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.11.2006 18.00.26 #11 av 13
Postet av: guran1942
Vil anbefale deg å kikke på brukt markedet.
Mye billig nad der.
Hadde nad effektforsterkere før men byttet pga litt flatt tam lyd, dårlig dynamikk.

Hadde en lignende oppgradering for noen år siden,
valgte å beholde Reciveren en Sony STR-DB840Qs (5x110w i 8ohm) og kjøpe brukte effektforsterkere vi bla audiophile.no sin bruktbørs.
Var så usannsynlig heldig å komme over 2 stk Elektrocompani AW100(lette i over et år), den ene til 5000.- helt iorden, den andre defekt til 2500.-.
Den defekte ble reparert og oppgradert hos produsent for 1500.-.
Har brukt begge 2 i over 5 år og de virker fortsatt, låter konge bra, en utrolig dynamik.
Du finner mye snadder effektforsterkere og høytalere på hifi entusiastenes brukbørser.
Bruker AW100 til front, center og sub, den innebygde forsterkeren i receiveren kun til bak høytalere.
Høytalerene jeg bruker er 2 steingamle Cervin vega CD90 (toppmodell i studio monitor serien, nypris i 1984 24000.-) kjøpt brukt for 4000.-.
Center høytaler gammelt 2veis 15" Fane element i DAS kasse, pris brukt 1000.-.
Bakhøytalere Proson 3veis med 2x 10" bass kjøpt nye på Hificenterkjeden for 2000.-
Sub= Cervin vega 18" PA sub utrolig lettdrevet, alder ukjent, pris 1000.-
Bruker kinoen fortrinnsvis til live rockekonserter på DVD.
Har tenkt å bytte Center men sliter med å finne noe som tåler nok juling.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.11.2006 18.35.49 #12 av 13
Postet av: orso
Vil bare nevne at jeg tror det er få receivere som vil kunne dra Yamaha frontene dine skikkelig. Den oppgitte watten til receivere er alltid oppskrytt og de klarer ikke levere det de lover i flere kanaler. Det samme gjelder flerkanals effektforsterkere. Vil anbefale deg et tokanals effektforsterker på fronthøyttalerne. Senter og bakhøyttalerne klarer seg med mindre strøm.

Det er jo ikke rart du sliter når du har en liten receiver til ca. 3000 kr. Ingen grunn til å bytte høyttalerne med det første, du trenger bedre elektronikk. Skal du ha ny DVD spiller også, tror jeg ikke NAD er det beste. Vet ikke hvilke budsjett du har, men en DVD spiller som har både bra bilde og lyd og ikke koster veldig mye er Cambridge DVD89.
http://www.hifiklubben.com/NO/Produkter ... _Soelv.htm
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.11.2006 00.48.56 #13 av 13
Postet av: mr_skutle
Ja, forsterkeren er for liten uten tvil. Når jeg forsiktig øker volumet så er det kun diskanten som øker, til slutt skjærer det i øre.

Rommet skal også ha MYE av skylden for lyden, skråvegg i bakkant som samler opp lyden som i en trakt og bare grumser det til... På skissa av rommet ser dere hva jeg mener.

Ja, det ser ut som om jeg ender på en Denon 3806 og så får det bli et effekttrinn på frontene etterhvert, kansje en Rotel blokk. Skisse.JPG Skisse.JPG ( 23,9892578125 KB) Vist 1762 ganger
-------------------------------------------------------
Yamaha RX-V457 | Yamaha NS777, 444 og 333
-------------------------------------------------------
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar