Logo

Er oppsettet til mitt første hjemmekinoanlegg greit?

Skriv et svar
11.06.2009 23.04.33 #1 av 33
Postet av: Illuminaughty
Heisann forumfolk. Jeg er en student med en liten hybel og store ambisjoner om hjemmekinoanlegg,
og kunne trenge litt hjelp fra kjennerne i forhold til kjøp av komponenter.
Jeg hadde egentlig planer om å kjøpe hjemmekinoanlegg for et års tid siden, men så kom krakket og
har først kommet meg på beina igjen nå. Min gamle post finnes her:

viewtopic.php?f=21&t=10943&p=60238&hilit=illuminaughty#p60238

Jeg har tenkt å kjøpe anlegget innen noen uker. Jeg har snakket med gutta i HiFi-klubben som har
anbefalt meg komponenter, og tenkte jeg skulle sjekke med dere om jeg får det beste jeg kan få
for penga. Absolutt maksimum for høyttalere, reciever, projektor, lerrett og kabler + frakttillegg
er 25.000 kr. Mest mulig skulle jeg gjerne ha fra samme sted, da det er nyttig med tanke på
forsikring etc.

Anlegged skal være et fullt 5.1-anlegg med HD-lyd og HD-ready projektor. Det hele drives av en
HTPC med et Radeon HD4850 skjermkort og mye muskler. Jeg har et ganske lite rom på 3.7 x 3.2m.
Siden det er en studenthybel kan jeg sjelden sette anlegget på maks, så maks trøkk i høyttalerene er
ikke prioritet, skjønt de bør høres bra ut på middels lydnivå. På HiFi-klubben anbefalte de meg et
ARGON Junior 5.1 Høyttalersystem:

http://www.hifiklubben.no/produkter/hoe ... ystem_.htm

Jeg vet det ikke er all verden, men som sagt er lyd ikke den aller høyeste prioriteten.
Som reciever anbefalte de meg en AVR-2309 surroundreciever:

http://www.denon.co.uk/site/frames_main ... il&Pid=387

De sa det var nødvendig å betale såpass om jeg skulle kunne koble opp Wii og Super Nintendo til projektoren
og kunne oppskalere til 720p uten alt for mye styr med kabler. De blir visst ikke laget lenger, så har holdt av
en av de siste de har for et par uker til.

Det største problemet med anlegget mitt er vel projektoren, og det er her jeg kunne trenge mest hjelp.
Hybelen min er veldig begrenset med tanke på plasseringsmuligheter, og det er nødvendig med en
plasseringsvennlig projektor. Sånn jeg har planlagt oppsettet til nå er å ha projektoren stående i et skap
ved siden av sofaen. I såfall vil den være plassert rett overfor høyre side av lerretet, ca. 3.1 meter fra denne
siden og ca. 3.7 meter fra en venstre. Det krever med andre ord en projektor med god mulighet for å skru på
bildet og som fungerer bra på relativt kort avstand. HiFi klubben hadde ingen projektorer med denne typen
plasseringsvennlighet i min prisklasse, så jeg foreslo projektoren Tommy (Actionchicken) anbefalte meg i min
forrige tråd, en Epson EMP-TW700:

http://www.hjemmekino.no/database/proje ... alognr=105

De sa at denne mest sannsynlig ville tjene mine forhold, men de virket noe skeptiske, så lurte på om dere er
enige i at det ville fungere. Noe som forundrer meg noe er at at på produktinfoen er den kun oppgitt til å ha
vertikal linseforskyvning, men det jeg trenger er horisontal forskyvning. Vil dette også fungere?

Om dette er det beste jeg kan få i prisklassen, er det da greit å kjøpe fra "the lowest bidder"? Ser at
dinhjemmekino.no er 1.500 kr billigere enn nest billigste og inkluderer 3 års lampegaranti. Nesten for godt til
å være sant:

http://dinhjemmekino.no/product_info.ph ... cts_id/386

Lerrett tenker jeg også å kjøpe hos HiFi-klubben. Et 16:9 lerrett, med manuelt nedtrekk 203x114 cm matthvit til
2198 kr.

Så hva sier dere? Høres dette greit nok ut? Setter pris på all hjelp jeg kan få. Dette er egentlig mye dyrere enn hva som
er fornuftig av meg å kjøpe, så vil gjerne forsikre meg om at alt fungerer og jeg ikke blir snytt. Spør gjerne hvis noe er
uklart.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.06.2009 19.21.06 #2 av 33
Postet av: orso
Tror ikke det kommer til å låte så veldig bra. Kan ikke uttale meg om projektor og lerret, men dersom du legger 10k til det så har du 15k igjen til resten. De fleste som kjøper noe billige høyttaler, oppdager svakheter etterhvert og angrer. Ville helt klart ha kjøpt noe bedre. Det aller beste er å begynne med noen av høyttalerne og utvide etter som du har råd. Er det aktuelt og kan du kjøpe brukt surround receiver?

Det finnes mange alternativer. Et av de merkene som regnes til å gi mest for pengene er XTZ. Her er et forsalg:

Høyttalerpakke:
http://www.surround.no/product/484637/_ ... alnut.html

Subwoofer:
http://www.surround.no/product/485719/_ ... lossy.html
Litt billigere alternativ:
http://www.surround.no/product/428286/_ ... olakk.html

Billige kabler finner du her:
http://www.surround.no/maincategory/6970.html

Surround receiver:
http://www.mpx.no/aspx/loginVnet.aspx?R ... lid=106021
Yamaha er kjent for gi mest for pengene. Kommer som regel alltid bedre ut enn Denon i sammnelignings tester. I tillegg tror jeg Yamaha vil matche XTZ høyttalerne godt.
Surround.no selger også Yamaha, men ikke denne modellen.

Dette vil nok være langt bedre enn Argon og Denon pakken.
Synes du disse høyttalerne blir for store, så kan du se på høyttalere hos L-Sound. Også veldig mye for pengene, men de har ikke like rimelige subwoofere.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.06.2009 19.54.03 #3 av 33
Postet av: Illuminaughty
Greia med høyttalerene er at jeg bor i en hybel, som betyr at det bor mange vegg i vegg. Dette betyr at jeg nok ikke vil kunne skru lyden så alt for høyt uansett. Derfor er det viktigste at lyden er grei på middels lydnivå. Dette mente de disse høyttalerene var velegnet til i HiFi-klubben. Stemmer dette?

Jeg ville også prøve å få alt, inkludert kabler etc. under 25.000, og helst nedi 20.000, og dette var det stedet jeg følte jeg kunne kutte litt. Men det blir det første jeg oppgraderer når jeg får råd. Det du anbefaler blir nok i dyreste laget for meg for øyeblikket, men jeg noterer meg kabelprisene på surround.no. Skal nok kunne hjelpe med å holde prisen lavere.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.06.2009 19.58.23 #4 av 33
Postet av: MindWaste
Om du sender nettdata.no en mail og spør om en pakkepris på projektor, lerret og hdmi kabler er jeg sikker på du får en god pris.
Jeg handlet projektor/lerret/reciever der selv og kan så absolutt anbefale de til andre. Super kundeservice!


Dette lerret:
http://www.nettdata.no/catalog/product_ ... ts_id=1719
+ projektor:
http://www.nettdata.no/catalog/product_ ... ts_id=1600

blir 9780,- men du får garantert en bedre pakkepris.

Den 3 års lampegaranti er det Epson som gir ikke selger, så det spiller ingen rolle hvem du kjøper fra.

Ellers synes jeg orso har mange fornuftige forslag på høyttalere. XTZ er utvilsomt bra value for penga og med yamaha kan man som regel ikke trå feil.


EDIT: tw700 har iflg epson sine nettsider både horisontal og vertikal linseforskyvning
http://www.epson.no/content/NO/no_NO/pr ... ilocal.htm
-Anders-

Min Kino
Parasound JC-1 / Usher BE8871 / 2 x DIY 12" SVS Sonosub / Logitech Transporter / Sony PS3 / LG 60pk950
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.06.2009 22.01.39 #5 av 33
Postet av: orso
"Illuminaughty" skrev:Greia med høyttalerene er at jeg bor i en hybel, som betyr at det bor mange vegg i vegg. Dette betyr at jeg nok ikke vil kunne skru lyden så alt for høyt uansett. Derfor er det viktigste at lyden er grei på middels lydnivå. Dette mente de disse høyttalerene var velegnet til i HiFi-klubben. Stemmer dette?

Nei, det stemmer ikke spesielt godt. Gode høyttalere vil fungere mye bedre på middels og lavt nivå. Du får utbytte av bedre høyttalere selv om du ikke kan spille høyt. Derimot så kan du vurdere å kutte ut subwoofer. Det er dypbassen som først og fremst vil plage naboene. Men på litt lavere volum, så går sikkert det også fint.
"Illuminaughty" skrev:
Jeg ville også prøve å få alt, inkludert kabler etc. under 25.000, og helst nedi 20.000, og dette var det stedet jeg følte jeg kunne kutte litt. Men det blir det første jeg oppgraderer når jeg får råd. Det du anbefaler blir nok i dyreste laget for meg for øyeblikket, men jeg noterer meg kabelprisene på surround.no. Skal nok kunne hjelpe med å holde prisen lavere.

Forslaget jeg har skissert kommer akkurat under 25000 kr med kabler hvis du velger den minste suwooferen og projektoren og lerretet som du nevnte. Eventuelt kan du kutte ut subwoofer for å nærme deg 20k.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.06.2009 22.12.24 #6 av 33
Postet av: Illuminaughty
Jeg begynner å få ganske store tvil om å kjøpe ARGON-høyttalerene nå etter å ha hørt tilbakemeldingene her og på andre forumer, men jeg pusher prisgrensen jeg har satt meg som det er, og de fleste forslag jeg får presser høyttalerprisen til det dobbelte av det jeg opprinnelig tenkte å bruke. Jeg ser at jeg kan kutte recieverprisen mednesten halvannet tusen om jeg bytter til en annen reciever, men fremdeles er det langt ifra nok til hva jeg blir anbefalt å kjøpe. Vegrer meg også for å bytte ut alt jeg planla å kjøpe og miste de gode supportmulighetene til HiFi-klubben.

Er det virkelig ingenting bra å si om ARGON Junior? Selv når jeg strengt talt ikke trenger så mye trøkk (Se forrige post)? Ser at jeg mer leter etter bekreftende svar heller enn konstruktiv kritikk her, men hadde vært sabla mye mer praktisk om dette oppsettet hadde fungert.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.06.2009 22.19.46 #7 av 33
Postet av: orso
Du får like god service på forum når du lurer på noe. Som regel bedre. Det er uhyre sjelden folk får problemer med Yamaha receivere. Har til gode og høre det fra noen enda. Yamaha repares kanskje også et sted du bor, og da slipper du å sende.

Jeg er overbevist om at XTZ pakken er i helt annen klasse enn Argon. Kjekt med noe som er bra i lengden. Blir dyrere når man skal kjøpe nytt senere.
Har du behov for å spare enda mer, så kjøp en brukt surround receiver. Finn.no flommer over av slike.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.06.2009 22.59.14 #8 av 33
Postet av: Illuminaughty
Ok ok. Jeg tror jeg gir meg. Det blir isåfall XTZ-pakken uten subwoofer. Men hvilke høyttalere fra
L-sound snakket du om? Kan godt ha dem litt mindre nå som subwoofer ikke skal tas med uansett.
Er det meste jeg har råd til. Fraktkostnadene vil jo gjøre ting enda litt dyrere, men det får så
være. Den Yamaha-receiveren du anbefalte ser ikke ut til å være på lager på en stund der du
oppgas. Ifølge tek.no kan jeg få den for det samme på komplett, men er RX-V565T-versjonen
identisk? Hvilke andre receivere med like Det er viktig at recieveren kan brukes til alt det samme.
Tilkobling og oppskalering av Wii, TV og Super Nintendo. Er viktig at høyttalerpakkene auto-
justeres forresten. Kan ikke nok om dette til å stille inn selv.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.06.2009 23.13.09 #9 av 33
Postet av: Illuminaughty
Om jeg ikke kjøper fra HiFi-klubben kan jeg forsåvidt kjøpe lerrett et annet sted også.
Har du noen tips til billige nedtrekkslerrett? Forresten skal både bakhøyttalerene og
lerrettet henges på noen ganske svake vegglister (Er ikke lov til å borre i veggene i
hybelen), så ikke noe av det kan være alt for tungt. Kommer også bakhøyttalerene i
settene du nevnte med mulighet for å montere på veggen right out of the box, eller
trengs det ekstra innkjøp her?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.07.2009 22.26.29 #10 av 33
Postet av: Nordland
"orso" skrev:

Høyttalerpakke:
http://www.surround.no/product/484637/_ ... alnut.html

Surround receiver:
http://www.mpx.no/aspx/loginVnet.aspx?R ... lid=106021

Synes du disse høyttalerne blir for store, så kan du se på høyttalere hos L-Sound. Også veldig mye for pengene, men de har ikke like rimelige subwoofere.


Jeg tror jeg vil gå for denne receiveren, men de høytalerne blir for høye. Veggen er like bred som lerretet og derfor må jeg ha ganske lave høytalere for ikke å få bilde så altfor langt opp på veggen.

Prøvde å se etter høytalere hos l-soyund, men fant bare et sett til over 20k. Har du en link på noen du vil anbefale til den receiveren i et lite rom?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.07.2009 22.40.01 #11 av 33
Postet av: orso
Enten disse sammen med senter og subwoofer:
http://www.surround.no/product/441117/_ ... amide.html
Du kan se på rimeligere bakhøyttalere fra XTZ hvis budsjettet ikke strekker til.

Eller så kan du kikke på SVS SBS-01 eller SVS SCS-01(M) hos L-sound. Tror ikke jeg kan legge direkte link siden de bruker systemet med postnummer, men du finner de under SVS høyttalere.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.07.2009 23.17.23 #12 av 33
Postet av: Torja
I hjemmekino sammenheng er vel subwoofeer et av de viktigste instrumenter du har...
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.07.2009 02.28.03 #13 av 33
Postet av: bruttern
Sub er alltid kult, uansett.
Lykke til
:biggrin:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.07.2009 10.45.00 #14 av 33
Postet av: Nordland
Takk orson nå fant jeg de på l-sound :D

Kjøpt et grandview 92" lerret og en benq w5000. Rommet er 3 m langt og veggen 212 cm bredt der lerretet skal være. Bruket vil være HD film fra pc, blu-ray og ps3, dvd og HD tv med get sin hd-pvr.

lerret: 3600 ,-
projektør: 12300 ,-

Med tanke på at budsjettet mitt egentlig er på 20k så har jeg feil prioritert litt med tanke på projektøren. Har brukt 16000 på kun lerret og projektøren.

Ser at jeg må overtale madammen til å legge i iallefall 5000 til for at det skal bli no skikkelig lyd.
Føler at det er lurt å legge litt i receiveren og da heller litt mindre på høytalere siden de er enklest å skifte ut etter hvert. Derfor tenker jeg på yamaha rx-v565 som orson anbefaler. Denne har også 4 hdmi innganger som passer perfekt.

Da er jeg oppe i 21000 uten høytalere eller sub. Med 4000 igjen så ser jeg litt mørkt på hvordan lyden egentlig vil bli :(

Om jeg går for xtz så tenker jeg noe sånt som:

xtz 93 wmt front og center
xtz 70 bak
xtz 99 W10.16 sub

dette blir 7560,- og 3500 over utvidet budsjett.

Om jeg ser på l-sound så er det på 9800 for SVS SBS-01 5.0 pluss SVS PB10-NSD sub. og da enda værre med 6000 over utvidet budsjett :p

Kan tenke meg det blir veldig kjipt med surround uten sub som det blir nevnt over her.
Så om jeg ser kun på pris finner jeg en pakke hos surround.no til 5000 for 5.1:

http://www.surround.no/product/484758/_ ... _Matt.html

Vil jeg få et ok system med tanke på alt eller vil jeg bli skuffet og tenke at jeg har brukt 26000 kr (om jeg går for de billigste nederste her) på hjemmekino og hadde jeg bare lagt i 5000 mer i høytalere så hadde jeg blitt stor fornøyd?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.07.2009 11.16.45 #15 av 33
Postet av: orso
Jeg er ikke helt enig resonnementet ditt med at det er enklest å bytte høyttalere senere. Jeg ville ha prioritert annerledes på bakgrunn av min erfaring. Det er enklere og oppgradere og selge forsterker enn høyttalere. Men det er jo en utfordring dette når du har såpass begrenset budsjett igjen. Selv hadde jeg kjøpt en litt nyere brukt surround receiver.

Jeg synes du skal gjøre følgende:
Legg mest mulig penger i front høyttalere. Senterhøyttaler trenger du ikke umiddelbart. Det fungerer fint å kjøre såkalt fantomsenter. Setter du opp høyttalerne i en noenlunde likesinnet trekant og kjører romkorreksjonen i receiveren, vil du få vokalen plantet godt i midten. Utvid med senter når du råd senere.
Så synes jeg du bør gå opp til XTZ 80 eller XTZ 89 til bakhøyttalere. Det er veldig liten prisforskjell. Eventuelt kan du selvfølgelig kjøpe XTZ 70, selge de senere/bruke de i 7.1 oppsett, bruke XTZ 93 som bakhøyttalere, og kjøpe f.eks XTZ 99.26 som nye fronter. Ja, mulighetene er mange. Spørs om det er aktuelt å oppgradere senere eller ei. Det er i alle fall viktig med litt gode fronthøyttalere til musikk. Sub er viktig når du har skal ha stativhøyttalere, men XTZ 99.26 har såpass potent bass at man da kan begynne uten sub og kjøpe det senere.

Dynavoice ville jeg ikke ha vurdert. XTZ er langt bedre, spesielt på musikkdelen.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar