Logo

erm scart inngang på tv'en hva ser jeg etter på receiver?

Skriv et svar
16.02.2006 08.22.25 #1 av 4
Postet av: aebriol
Er i planleggingsprosessen til å bygge en slags "hjemmekino", dog langt fra de beste prosjektene jeg kan lese om her ... men men :). Nybegynner så alle feil jeg har tatt rettes gjerne.

Vurderer denne receiveren:
http://www.hjemmekino.no/database/avreceiverinfo.aspx?ID=115

Og disse høyttalerne:
http://www.lsound.no/index.php?side=info&group=417&id=2186 (7.1 surround)

For å kunne ha mulighet til å koble, så vidt jeg har skjønt, tv signaler, xbox360, ps3, blu-ray spiller/opptaker, pc og digital dekoder inn i receiveren, og så bruke en kabel fra receiver til tv for å sende bilde.

Så er saken den at jeg har i dag en relativt gammel tv (10+ år gammel mener jeg den er, arvet). Den har 2 scart innganger bak som jeg bruker i dag.

Planen er selvfølgelig og oppgradere til en høykvalitets tv etter hvert, men det er ikke noe jeg får gjort umiddelbart pga økonomien, og jeg har vurdert det slik at det er "lettere" å kjøpe receiver/høyttalere som holder seg, og vente litt med tv, enn å kjøpe tv først.

Årsaken er at jeg er usikker på hva slags specs en tv bør ha etter hvert når vi får vite mer om blu-ray og hd-dvd'er og playstation 3.

Men jeg kjenner meg selv godt nok til å vite at jeg ikke evner å spare 60 000kr uten å bruke noe underveis, så jeg tenkte å bruke penger nå snart på receiver + høyttalere og leve med min gamle tv et år til (eller noe).

Så til spørsmålene, hvis jeg ikke har gjort noen åpenbare feil som bør rettes i forutsetningene:
- Hva ser jeg etter på en receiver for å få scart utgang slik at jeg kan bruke min gamle tv inntil videre? Er det dekket av noe annet?
- Bør jeg se etter en annen inngang på min gamle tv? Den har koaks og scart men det er det jeg vet om
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
17.02.2006 03.52.01 #2 av 4
Postet av: Torja
Denon 3806, har forsåvidt ikke noen scart utgang(svært få receivere som har dette). Da må du evt bruke super video utgangen fra Denon med en scart overgang til tv. Men vilke bilde kilder skal du bruke opp mot tv? DVD spiller, PC, PS??
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
17.02.2006 07.49.14 #3 av 4
Postet av: aebriol
xbox 360 dekoder og dvd i utgangspunktet. får meg vel ny tv før jeg får de andre tingene
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
17.02.2006 20.30.59 #4 av 4
Postet av: Torja
Da ville jeg foreslå at du kobler x-box og dvd spiller til vær sin scart på tv i første omgang, til du får flatskjerm o.l. Jo ferre koblinger mellom bildekilde og bilderemviser desto bedre. Lyden kobler du til receiveren med digital kabel(koaks eller fiberoptisk) for best mulig lyd i hjemmekino og for spillopplevelsen.
:wink:
Å koble via receiver er bare intresangt hvis man kun vil ha en kabel til bildefremviseren som f.eks HDMI. Men med en gammel tv med stort sett scart innganger ville jeg som sakt heller valgt å koble bilde direkte. Husk at dvd spilleren må kobles med rgb for best bilde.
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar