Logo

Fargevalg på vegg, gulvbelegg?

Skriv et svar
21.01.2009 21.38.24 #1 av 6
Postet av: gmagnuss
Hei!

Helt ny på dette. Prøvde å lese gjennom en del innlegg, men fant bare snakk om å male leret på vegg. ingen ting om hvilke farger resten av rommet bør være i.

Har en kjellerstue som jeg tenkte å bruke som hjemmekino også. Men den skal også brukes som kjellerstue og overnattingsgjester (sovesofa). Kona har sine meninger om innredning, så det er flere hensyn å ta. Hun vil ha vegger og tak hvite eller lyse.

Siden det er en kjellerstue med to små vinduer, lurrer jeg på om det kan gå? Med et par blendingsgardiner for å stenge lys ute lurer jeg på om det blir mørkt nok. Noen som har erfaringer med det? Syns jeg så noen lyse vegger på noen av presentasjonen av egne rom.

Skal bruke et leret på 2 m og har planer om å kjøpe en prosjektor som skal henge i taket.

Noen som har noen fargeanbefalinger å komme med? Det er tre veger med trepanel. Siste vegg er en lekamur som det er en stor peis og pipe montert på. Pussen på veggen er hvit. Taket er i tre, og det har vi malt hvit.

GULV:
Gulvet er betong med rød nålefilt. Lurte på om vi skulle legge laminatgulv rett på nålefilten. Men laminat er kanskje ikke så bra i et hjemmekinorom? Noen som kan noe om det?

Alle tips tas i mot med stor takk.

mvh
Geir
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.01.2009 08.47.37 #2 av 6
Postet av: kamelon
Heisann!
Farger blir vel et rent personlig valg. Jeg har kun lyse vegger i min stuekino, og det fungerer det. Men er på ingen måte optimalt. Det er vel bl.a. sortnivået og mer "smell" i fargene som blir bedre jo mørkere rommet er. Men det høres vel ut som om du må inngå et par kompromiss du også(snodig med disse damene.. :D )
Får du opp disse blendingsgardinene holder du vertfall dagslyset ute, og da blir det mørkt nok tipper jeg.
Ellers kom Roffe her på forumet med en strålende side for fargepaletter.
Se: http://kuler.adobe.com/
I think football always should be played on grass...Bob Marley
Min kino: http://min.hjemmekino.no/cinema.aspx?id=123
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.01.2009 11.32.29 #3 av 6
Postet av: roffe
"gmagnuss" skrev:
Har en kjellerstue som jeg tenkte å bruke som hjemmekino også. Men den skal også brukes som kjellerstue og overnattingsgjester (sovesofa). Kona har sine meninger om innredning, så det er flere hensyn å ta. Hun vil ha vegger og tak hvite eller lyse.

Siden det er en kjellerstue med to små vinduer, lurrer jeg på om det kan gå? Med et par blendingsgardiner for å stenge lys ute lurer jeg på om det blir mørkt nok. Noen som har erfaringer med det? Syns jeg så noen lyse vegger på noen av presentasjonen av egne rom.

Jeg synes du skal forsøke å få til et kompromiss med kona, jeg. Finn en pen veggfarge, gjerne en grålig med et hint mot brunt(kaffe latte-farge). Min tommelfingerregel er at den bør være mørkere enn lerretet. Gråtone på lerret tilsvarer gjerne en malingskode på omtrent S2000-N. Du kan fortsatt ha en relativt lys farge som likevel er mørkere enn dette. Det vil hjelpe til å holde følelsen av et mørkt rom når du ser film og har blendet ned lyset utenfra.

"gmagnuss" skrev:Skal bruke et leret på 2 m og har planer om å kjøpe en prosjektor som skal henge i taket.

Noen som har noen fargeanbefalinger å komme med? Det er tre veger med trepanel. Siste vegg er en lekamur som det er en stor peis og pipe montert på. Pussen på veggen er hvit. Taket er i tre, og det har vi malt hvit.

Muren bør være i en ren gråtone, samme regel som tidligere, at den bør være mørkere enn lerretet. Farger på mur som ikke er i rene gråtoner synes jeg alltid ser litt rart ut.
"gmagnuss" skrev:
GULV:
Gulvet er betong med rød nålefilt. Lurte på om vi skulle legge laminatgulv rett på nålefilten. Men laminat er kanskje ikke så bra i et hjemmekinorom? Noen som kan noe om det?

Teppe vs laminat på gulvet er mest et spørsmål om akustikk. Jeg gikk for laminat i utgangspunktet i mitt rom, men kommer nok til å legge på et tynt teppe. Det blir lunere med teppe, og akustikken er mer under kontroll, spesielt dersom taket er hardt.

Ser for øvrig at du ikke har nevnt taket. Dette anbefales så mørkt som mulig, forsøk å få til et kompromiss også her. Jeg vil si at samme regel gjelder her, altså i det minste en mørkere farge enn lerretet. Helt matt er best.

Lykke til!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.01.2009 15.11.21 #4 av 6
Postet av: Berit
Siden det blir et kombinert rom så ville jeg hatt noe ala disse fargene på veggen:


dette:



dette:


dette:
Hjemmekino.no - På nett siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.01.2009 20.20.45 #5 av 6
Postet av: BabYonZ
"gmagnuss" skrev:...Kona har sine meninger om innredning, så det er flere hensyn å ta. Hun vil ha vegger og tak hvite eller lyse.


Da jeg har akkurat malt et romm uten officiell tillatelse fra fruen, og valgte farger uten å involvere henne, så har jeg tips.. si til damen at du maler med lysere hvis hun ikke liker fargene... :) hos meg så ble kona fornøyd når hun så ferdigt resultat...

Og med økt belysning og kontrol av den, så kan du få til fint lyst rom når det passer, samtidigt som det males i ellers mørkere farge en først planlagt...
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.01.2009 22.38.36 #6 av 6
Postet av: roffe
Denne synes jeg også var inspirerende:

Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar