Logo

For et rot

Skriv et svar
29.09.2005 21.41.41 #1 av 4
Postet av: mikebj
Hei,

Sorry for litt langt innlegg, men trengte å få beskrevet problemstillingen. Ikke les alt om du ikke gidder ;)
Er en nybygger av hjemmkino som trenger noen tips. Har lenge hatt planer om å sette i gang ett prosjekt for å få ett rått
annlegg i stua, men så fikk vi tilbud om LCD TV i hjemmePC pakke på jobben og jeg fikk bare en må ha følelse i magen.
Så når jeg fikk TV en i hus, løp jeg i butikken og kjøpte DVD opptager og Surround anlegg. Og jeg satte igang og koble opp for å
teste at alt fungerte, det gjorde det iog for seg, men for et rot det ble. Jobber med IT og er vant til å koble, men når jeg satt
i gang med hjemmekinoen så ble det litt hui og hast for å få testa det. Må sette meg ned å prioritere litt på hva som kobles hvor
fordi det er jo begrensa med inn/ut på de ulike apparatene.

Her er en oversikt over hva jeg har:
Har lagt ved en jpg tegning for å beskrive litt hvordan det ser ut.

TV: Viewsonic N3200w 32" LCD
Lyd: Sony DAV SR4W med innebygd DVD spiller og trådløse bakhøytalere 6.1 kompatibelt
DVD opptager: Sony RDR- HX910 m. 250GB Harddisk
Video: Sony SLV-E830VHS spiller
Decoder: Canal Digital
Spill: XBOX, Burde kanskje vært Playstation med alt det andre Sony utstyret ;)

Trenger noen tips på følgende:

TV'en har følgende tilkoblings muligheter:
2 SCART, COMPONENT IN (RGB kabel), Antenne, 1 AV In og 1 AV UT m vanlig Audio/Video kabler. En SVideo inngang m. L/R Audio +
1 VGA og 1 DVI inngang. Det blir foreløpig for mye kabler opp til TV'en. Nå står den på stativ på TV
benk, men den må nok opp på veggen, både fordi det er stiligere og fordi barna nok fort kan velte den om den står så lavt.
Noen tips om universal oppheng, eller spesial oppheng fra Viesonic, eller en hylle litt høyt på veggen.

Har koblet følgende til TV'en.
Antenne via VHS spiller -> Decoder -> DVD opptager -> TV.
Scart 1: Decoder
Scart 2: DVD opptager
Component IN: DVD opptageren for bedre bilde

Er det noen vits å koble DVD opptageren via 2 innganger. Bruksanvisningen hevder at det blir bedre bilde m RGB kabler, og sier samtidig
at for å få mulighet til å pause TV sendinger å ta opp samtidig med at man ser på TV så må man koble via SCART 1 på DVD opptageren.

AV IN: Xbox, denne vil jeg gjerne ha lyden inn på reciveren, men da må noe annet bort. Det er vel en del XBOX spill som har
surround lyd?

AV UT: ikke i bruk, noen forslag på hva jeg skal bruke den til?

SVIDEO: DVD spilleren i Reciveren via SCART ut på Reciveren. Har brukt adapter. Bildet blir grått og utydelig. Men lyden bra.
Noen forslag til hvorfor jeg får dårlig bilde? Har plassert Center høytaleren oppå, kan det forstyrre?

Har ikke kobla til noe på VGA eller DVI porten, men kommer nok til å kjøpe en VGA kabel for å kunne spille poker på storskjerm.
Har ikke DVI på Pc'en, noe annet jeg kan bruke den porten til?



Det var TV'en, Reciveren har jeg koblet på følgende måte.
Alle høytalere er koblet til de ulike høytaler utganene.
Det er også en utgang til Surround back. Er det noe poeng å få inn en 6 høytaler m Surround back?
Audio1 har jeg koblet inn dekoderen.
Audio2 har jeg koblet DVD opptageren. Denne har jo også Digital Out og Reciveren har Digital IN. En ide og koble denne via
digital kanskje, Noen spesielle kabler som er bra?

Vil jo gjerne ha Surround på alt, men her må jeg prioritere. Er vel ikke så mange TV sendinger i Dolby Surround eller?

Kommer sikkert til å se de fleste filmer via DVD'en i Reciveren, men da må jeg få signalet til å funke. Bør jeg stokke om bak på
TV'en eller bør det fungere med SVIDEO løsningen?

DVD Opptageren har følgende koblingsmuligheter:

SCART 1 (Line 1): Er koblet til TV'en. Det står at man må gjøre dette for å kunne bruke SMARTLINK funksjon, men jeg er usikker på om det
er noen form for SMARTLINK på denne Viewsonic TV'en.
SCART 2 (Line 3): Decoder, skal kobles til decoder i følge bruksanvisningen.
AV Out (Line 2) Har koblet lydutgangene til Reciveren. Bruker ikke Videoutgangen siden det ikke er noe Video in på Reciveren.
Usikker på om jeg får Surround lyd fra DVD opptageren, men kan jo teste med Digital kabler.
Svideo UT: Bruker ikke.

Har også behov for å koble VHS til DVD opptageren, men kun midlertidig til jeg har fått spillt over de viktigste tapene over på DVD.

Er også en Digital video in i front, som kan brukes til å føre over DV tapene direkte til DVD, men det tar jeg via PC'en for
å redigere litt før de brennes.

Er også en AV+Svideo (Line 2) I front. Kan jo muligens koble VHS inn her, liker ikke å bruke front inngangen siden jeg må ha
frontdekslet åpent, men for en liten stund er det jo greit.

X-boxen er koblet til TV'en, men her lurer jeg på å splitte kabelen å lede lyd til reciveren og video til TV'en. Finnes det bra forlegninger til
videokabel. Har noen konvertere fra Komposit video til Svideo, kan jo kanskje bruke SVIDEO inngangen på PC'en i stedet og bruke
AV inngangen til DVD'en på Reciveren? Har X-box live og WLAN, Xbox live kontoen er Mikebj om noen er hypp på å spille
fotball eller Gosth Recon.

Trenger også noen tips for å skjule kabler, tror ikke jeg vil legge de bak listene. Bak TV benken er jo det umulig p.g.a mengden
kabler. Finnes det noen smarte rør eller kasser man kan ha de i? Og om jeg henger TV'en på veggen må jeg ha noe å føre kabler opp
til TV'en i. Da må jeg virkelig begrense anntallet kabler så jeg må vel velge hva jeg skal bruke som Tuner. er jo Tuner i
både TV, VHS, Decoder og DVD Opptager. Må ha 2 tunere koblet til TV'en for å kunne bruke PIP for å følge med på to sendinger
samtidig. Er jo også bare behov for å lede videosignalet opp til TV'en på de fleste apparatene. lyden kan jeg føre til Reiveren.
Er det noe bra skjøte kabler for Kompositt video? Hvor høyt på veggen bør TV'en henges? Hva er riktig lengde på kabler for ikke
å få for mye liggende på gulvet.

Det var vel alt, beklager veldig at dette ble litt mye og langt, men har du orket å lese helt ned hit så er du såpass entusiast at
du helt sikkert har noen tips til meg. Trenger jo ikke svare på alt, alle konstruktive kommentarer mottas med takk. prosjekt.jpg prosjekt.jpg ( 26,4052734375 KB) Vist 1297 ganger
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.01.2006 11.18.25 #2 av 4
Postet av: jg
Hvor er tegningen?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.01.2006 11.19.12 #3 av 4
Postet av: jg
Glem komentaren min, tegningen kom frem til slutt.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.07.2007 00.43.26 #4 av 4
Postet av: Aalesund_Trooper
Kjapt svar.

Med begrenset innganger til forsterker/reciever, skaff deg bokser med scartkontakter/phono.

For å si det så enkelt som jeg skjønte problemet, så begynn i enden med antennen din. lag en meget simpel tegning av komponentene dine.
Gå litt vekk, pek hvor du vil med antennen din. TV så klart. Men skal du ta opp på hd, så går du innom den først. No har du fått bildet inn dit.

Nå tar du lyden fra hd spilleren din. Hvor skal den? Recieveren. Skaff deg en koblingboks til alle komponentene, slik at du kan stappe alle kablene der. koble inn spillmaskinen vhs,dvd,pc og you name it. Den boksen kobler du deretter til Recieveren. Vips så har du masse ledige plasser.

Foreløpig har jeg ikke sett noen slike bokser med digitale muligheter, men søk litt på nettet.

Føles litt hjelpesløst dette her.

Ta en ting om gangen. Begynn med bildet. Bildet skal til slutt til tv. Ta alle signalene du har. Deretter tar du lyden. All lyd til reciever.

En annen måte å gjøre det på er å lage en tegning på hvor du vil ha det hen og skaff overganger fra og til.

Kabler er snart historie.....


Fremdeles like vis? mail meg en tegning med innganger og utganger, så kan jeg nok klare å hjelpe deg.

Når det gjelder kabelrotet, bruk kabelbånd til og merke med, og spiralbånd til å samle sammen kablene med. Se på chlas ohlson.

http://www.clasohlson.no/Product/Category.aspx?id=251201&_path=251882;251433;251215;251201
Front: Dali Suite 3.8,
Side: Dali suite 2.5,
Bak: Dali Suite R0.8
Center: Dali Suite C0.8,
Sub: Dali Consept 12,
Bluray: Samsung BP 1500, Forsterker: Onkyo 809. (SOLGT:Denon AVR-2307
TV: Samsung 55", LED PROJEKTOR: Optoma HD 73 LERRET: Elite Screen

Have fun??
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar