Logo

For høyt volum på musikk i filmer.

Skriv et svar
23.01.2006 21.10.24 #1 av 9
Postet av: Tullegutt
Hei.
Problemet mitt, er at jeg bor i et borettslag, og det er veldig lytt ned til mine naboer.
Det som skjer er at når det kommer musikk, eller andre spesielle effekter på filmer, blir lydnivået for høyt i stua mi.
Setter jeg ned lyden slik at det passer med musikken, blir det for lav lyd til selve filmen. Jeg skulle gjerne kunne satt ned denne lyden.
Vet ikke om jeg forklarer meg så det går å skjønne. Så bare spør hvis du lurer.

Annlegget jeg har er.
DVD spiller: Harman kardon DVD22
Receiver : Yamaha RX-V396RDS
Jeg bruker 2 front høytalere, en center og 2 bakhøytalere.

Håper noen har noen gode råd.


Hilsen
Leif Ivar
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.01.2006 21.23.27 #2 av 9
Postet av: Tannoy
Når du sier at lyden blir for lav til filmen regner jeg med tale osv? Dersom det er dette som er problemet, sett centeren til høyere lyd(kjør testtoner). Slik kan du evt få høy nok tale ved lav lyd.
Alt. kjøp en enebolig! :shock:
Sometimes I have morningwood in the late afternoon...
Sjekk gjerne ut min hjemmekino:
http://min.hjemmekino.no/Tannoy/
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.01.2006 21.24.12 #3 av 9
Postet av: Atle Torp
Slik jeg ser det kan det være 3 aspekter

1. Ujevn frekvensgang med noen topper på ugunstige steder

2. Senteren er justert for lavt. Tale kommer som oftest fra senter, mens musikk kommer fra fronthøyttalerne

3. Filmene er mikset slik
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.01.2006 21.59.51 #4 av 9
Postet av: larax
De fleste moderne hjemmekinoforsterkere/recivere har muligheten til å justere dynamikken for å unngå dette problemet. Føler selv at dette blir galt, men er en løsning når man har det som skrevet over. Har man naboer, så må man ta hensyn. Les manualen din, så finner du det nok.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.01.2006 06.14.24 #5 av 9
Postet av: Tullegutt
Takker for svarene..
Tror først jeg forsøker meg med å justere centeren litt opp. Mulig dette vil løse mitt problem.
Så hvis ikke det funger tilfredstillende, så får jeg bite i det sure eplet og lese i instruksjonsboken.... Mulig det kan stå noe fornuftig der.
Men det er som vanelig siste utvei... :)

Hilsen
Leif Ivar
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.01.2006 06.36.50 #6 av 9
Postet av: Tor Rasmussen
Silent Cinema pleier Yamaha å ha på receiverne sine.
Hever tale, senker musikk og smell.

Husker ikke i farten, men det var vel noe slikt som Silent Cinema, Night Cinema, eller noe slikt.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.02.2006 18.47.14 #7 av 9
Postet av: aLmAnZo
akkurat samme problem, noe foreldrene mine ikke helt skjønner. De klager på høy lyd, men å skru ned på ett akseptabelt nivå gjør det umulig å leve i filmen, samt at lydnivået på stemmene blir unaturlig i forhold til bildet.

I TV apparater er ikke ting slik, av en eller annen grunn. Tror mye ligger i kodingen av filmene, rett og slett. noen er værre en andre.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.03.2006 03.10.30 #8 av 9
Postet av: T1Daniel
har også litt dette problemet, problemet bedrer seg littegranne med å justere eq litt... stemmer ligger vell på sånn ca. 600hz.. correct me if im wrong.. still opp lydene som går innom 600hz og juster alt annet ned :) hjelper endel iallefall.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.03.2006 11.46.00 #9 av 9
Postet av: orso
Jeg har merket stor forskjell mellom sone 1 og sone 2 filmer på dette området. Sone 1 filmer er bedre mikset og det er ikke det samme gapet mellom volumet på dialoger og effekter. På sone 2 filmer er veldig ofte volumet på dialogene for lav i forhold til resten av lybildet. DTS tror jeg er et unntak. Der er miksingen bedre uavhengig av soner.
Skru senteren opp er en god løsning.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar