Logo

Forbrukerrettigheter ved reparasjon av hodetelefoner

Skriv et svar
23.01.2005 19.23.58 #1 av 13
Postet av: hdanielsen64
Hei!

Den 11. november leverte jeg inn mine Koss øreklokker til reparasjon hos Expert, og de har ennå ikke blitt reparert. Dette er en garantisak, siden Koss har livstidsgaranti på produktene sine.

Jeg var nylig innom og spurte hvorfor det tok så lang tid, og de svarte da at det var fordi reparatøren til Expert hadde sagt opp avtalen de hadde seg imellom.

Det jeg egentlig lurer på, er hvor lang tid de kan bruke før jeg som kunde har rett til å klage på dette og evnt. få kompensasjon for den lange ventetiden? Hvilke rettigheter har jeg?

Mvh. Håkon Danielsen
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.01.2005 20.22.36 #2 av 13
Postet av: Rune
Dette avhenger av når du kjøpte denne.

Hvis den er kjøpt etter juli 2002 så går det under forbrukerkjøpsloven.
http://www.lovdata.no/all/tl-20020621-034-006.html#26

Isåfall har du krav på lånegjenstand hvis reprasjonen tar lenger enn ei uke. Men det forutsetter at hodetelefon er kjøpt under 2 år siden, hvis det er slik at det er 2 års reklamasjon på hodetelefoner. (jeg er usikker hvilke reklamasjonstid som gjelder for hodetelefoner)

Hvis reklamasjonstiden er utgått så er det nok kun hva som er spesifisert i garantien som gjelder. Prøv å ta kontakt med koss leverandøren i norge. (vet ikke hvem det er)
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.01.2005 20.38.03 #3 av 13
Postet av: Knut
"hdanielsen64" skrev:Hei!

Den 11. november leverte jeg inn mine Koss øreklokker til reparasjon hos Expert, og de har ennå ikke blitt reparert. Dette er en garantisak, siden Koss har livstidsgaranti på produktene sine.

Jeg var nylig innom og spurte hvorfor det tok så lang tid, og de svarte da at det var fordi reparatøren til Expert hadde sagt opp avtalen de hadde seg imellom.

Det jeg egentlig lurer på, er hvor lang tid de kan bruke før jeg som kunde har rett til å klage på dette og evnt. få kompensasjon for den lange ventetiden? Hvilke rettigheter har jeg?

Mvh. Håkon Danielsen


Hei,
i og med Koss sin livstidsgaranti kan du forholde deg til denne. Denne livstidsgarantien er å anse som en del av avtalen du inngikk med selger. Denne garantien stiller deg mye bedre enn forbrukerkjøpslovgivningen i Norge. Jeg ville henvendt meg rett til Koss med krav om utbedring, evt. importøren. Å gå gjennom Expert kan bli en lang og kjedelig prosess. Om du fremdeles velger å forholde deg direkte til selger og forbrukerkjøpslovgivningen les igjennom lovhenvisningen i innlegget ovenfor - forbrukerkjøpsloven er skrevet slik at enhver forbruker kan ha nytte av den. Si i fra om du trenger mer hjelp.

hilsen stud.jur Knut
Knut
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.01.2005 22.44.54 #4 av 13
Postet av: hdanielsen64
Dette avhenger av når du kjøpte denne.

Hvis den er kjøpt etter juli 2002 så går det under forbrukerkjøpsloven.
http://www.lovdata.no/all/tl-20020621-034-006.html#26

Isåfall har du krav på lånegjenstand hvis reprasjonen tar lenger enn ei uke. Men det forutsetter at hodetelefon er kjøpt under 2 år siden, hvis det er slik at det er 2 års reklamasjon på hodetelefoner. (jeg er usikker hvilke reklamasjonstid som gjelder for hodetelefoner)

Hvis reklamasjonstiden er utgått så er det nok kun hva som er spesifisert i garantien som gjelder. Prøv å ta kontakt med koss leverandøren i norge. (vet ikke hvem det er)


De ble kjøpt rett etter sommerferien 2004, altså for under 2 år siden. Får høre med dem og se hva de sier.


Hei,
i og med Koss sin livstidsgaranti kan du forholde deg til denne. Denne livstidsgarantien er å anse som en del av avtalen du inngikk med selger. Denne garantien stiller deg mye bedre enn forbrukerkjøpslovgivningen i Norge. Jeg ville henvendt meg rett til Koss med krav om utbedring, evt. importøren. Å gå gjennom Expert kan bli en lang og kjedelig prosess. Om du fremdeles velger å forholde deg direkte til selger og forbrukerkjøpslovgivningen les igjennom lovhenvisningen i innlegget ovenfor - forbrukerkjøpsloven er skrevet slik at enhver forbruker kan ha nytte av den. Si i fra om du trenger mer hjelp.


Altså, jeg har levert inn hodetelefonene, bør jeg da bare be om å få dem tilbake og ta kontakt med Koss? Eller bør jeg gjøre som Rune sier, be om å få "lånegjenstand"? Hva ville du/dere ha gjort i min situasjon? Har tidligere erfart at Expert kan ta laaaaang tid, fikk en gang nye øreklokker etter å ha ventet et år...

Takker for alle svar!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.01.2005 08.45.31 #5 av 13
Postet av: aLmAnZo
min ærfaring: Hold deg unna expert så langt det er mulig, garanti + expert = bare tull.

De lyver gjør de også. Leverte inn pc'n min der, og fikk vite at det ikke ble sett på som en reperasjon, fordi at det var batteriet på hovedkortet som var klar for utskifting. Dette er rett og slett bare tull, fyren påsto det måtte byttes en gang i året, og at dette egentlig krevdes av eieren.

I manualen for hovedkortet sto det at dette skulle byttes en gang pr 10 år, min pc var 1 år gammel.

Hovedkortet hadde gått 3 ganger, 3 hele ganger. Hver gang med måneder på expert, før de i det hele tatt sendte den på reparasjon.

Grunnen? de venta på et referanse nr.
Expert er det de sier de er, experter på å tyne kunder til det ytterste, lyve for dem, og behandle dem som en plage.

Jeg vil også anbefale deg:
gå til expert, be om headsetet, ta saken i egene hender, og fortell KOSS om hendelsen. Noe som faktisk kan føre til at KOSS ikke vil ha expert til å selge produktene deres, som igjen resulterer i færre lurte kunder.

De fleste expert foretningene jeg har vært på, har personale med lik 0 kjennskap til sine produkter, dette spesielt hjemmekino utstyr.

Jeg kunne faktisk mer om en forsterker de hadde en de kunne, og det var ikke akkurat en veldig sjeldenhet. Han viste ikke en gang hvor mye watt den var satt opp til å levere og ikke i hvilken motstand. Dette mener jeg er alt for dårlig. Iallefall til et produkt som koster såppas mye.

Jeg vil rett og slett anbefale folk om å styre unna expert, om det er slik de ønsker å behandle kundene sine. Samtidig har de ofte uoverlevbare priser, og baserer seg på uvitende, uærfarne kunder.

Takk
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
25.01.2005 21.16.44 #6 av 13
Postet av: hdanielsen64
Har nå kjapt formulert et brev som er blitt sendt til Expert, får håpe på et positivt svar:



Til Expert kundeservice , 25. Januar 2005

Jeg leverte den 16. november inn mine Koss UR40 hodetelefoner til reparasjone i nevnte filial. Reparasjonen blir da dekket av Koss, i og med at Koss har livstidsgaranti på sine produkter.

Dilemmaet er, kort sagt, at jeg aldri fikk noe beskjed om at disse var reparert. (Expert hadde lovt å ringe meg når reparasjon var utført) Jeg tok derfor for et par dager siden turen ned på butikken, og fikk da vite at den lange ventetetiden belaget seg på problemer som Expert og reparasjonsverkstedet hadde seg imellom. De sa at de rett og slett ikke kunne hjelpe meg, noe som gjorde meg frustrert, da hoodetelefonene nå har vært inne hos Expert i over 2 måneder.

Ifølge forbrukerkjøpsloven, § 30, har jeg også krav på lånegjenstand dersom reparasjonen tar mer enn en uke. Dette har jeg heller ikke hatt mulighet til på deres filial i Asker.

Grunnen til at jeg skriver dette til dere, er at jeg rett og slett er lei av den dårlige servicen Expert yter ved reparasjon av slike produkter. Jeg har ved en tidligere anledning også hatt ett lignende problem, hvor jeg måtte vente i nesten et halvt år før Expert tok tak i saken og ordnet opp.
Neste gang noe er galt med mine Koss hodetelefoner, eller andre produkter med garanti, vil jeg henvende meg direkte til leverandøren i Norge fremfor å gjennomgå en lang prosess gjennom Expert. Jeg vurderer også å ta dette opp med Koss-leverandøren i Norge, da jeg synes at det er uakseptabelt at Expert skaper et dårlig rykte for Koss sine produkter.

Jeg lurer til sist derfor på følgende: Hva gjør jeg, for å gjøre denne prosessen så smertefri som mulig? Dersom ikke Expert kan rette dette for meg, noe jeg har krav på, får jeg ta saken i egne hender. Men jeg håper dette kan ordnes uten å skape flere komplikasjoner.

Beklager den triste tilbakemeldingen, men det er rett og slett slik det føles for meg som forbruker i denne situasjonen.

Med vennlig hilsen

Håkon Danielsen
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
25.01.2005 22.42.30 #7 av 13
Postet av: Knut
"hdanielsen64" skrev:
Dette avhenger av når du kjøpte denne.

Hvis den er kjøpt etter juli 2002 så går det under forbrukerkjøpsloven.
http://www.lovdata.no/all/tl-20020621-034-006.html#26

Isåfall har du krav på lånegjenstand hvis reprasjonen tar lenger enn ei uke. Men det forutsetter at hodetelefon er kjøpt under 2 år siden, hvis det er slik at det er 2 års reklamasjon på hodetelefoner. (jeg er usikker hvilke reklamasjonstid som gjelder for hodetelefoner)

Hvis reklamasjonstiden er utgått så er det nok kun hva som er spesifisert i garantien som gjelder. Prøv å ta kontakt med koss leverandøren i norge. (vet ikke hvem det er)


De ble kjøpt rett etter sommerferien 2004, altså for under 2 år siden. Får høre med dem og se hva de sier.


Hei,
i og med Koss sin livstidsgaranti kan du forholde deg til denne. Denne livstidsgarantien er å anse som en del av avtalen du inngikk med selger. Denne garantien stiller deg mye bedre enn forbrukerkjøpslovgivningen i Norge. Jeg ville henvendt meg rett til Koss med krav om utbedring, evt. importøren. Å gå gjennom Expert kan bli en lang og kjedelig prosess. Om du fremdeles velger å forholde deg direkte til selger og forbrukerkjøpslovgivningen les igjennom lovhenvisningen i innlegget ovenfor - forbrukerkjøpsloven er skrevet slik at enhver forbruker kan ha nytte av den. Si i fra om du trenger mer hjelp.


Altså, jeg har levert inn hodetelefonene, bør jeg da bare be om å få dem tilbake og ta kontakt med Koss? Eller bør jeg gjøre som Rune sier, be om å få "lånegjenstand"? Hva ville du/dere ha gjort i min situasjon? Har tidligere erfart at Expert kan ta laaaaang tid, fikk en gang nye øreklokker etter å ha ventet et år...

Takker for alle svar!


Be om å få hodetelefonene utlevert igjen, om ikke mangelen er utbedret. Det er risikabelt å legge hodetelefonenes skjebne i Expert sine hender. Henvend deg direkte til Koss, de har sikkert en eller annen webside med kontaktinfo. Fortell om situasjonen og be om utbedring. Kan godt hende Koss henviser deg til en servicepartner i Norge, men det trenger ikke å være den samme som Expert er i konflikt med. Mange forhandlere, f.eks Komplett.no, henviser sine kunder direkte til produsenten/importøren - det er like greit, for reparasjoner og garantier er bare merarbeid og merutgifter for forhandlere som Expert og Elkjip osv...
Knut
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.02.2005 14.48.01 #8 av 13
Postet av: hdanielsen64
Har nå henvendt meg til Expert og leverandør av Koss, og har ikke fått noe svar fra noen. Nesten så jeg gir opp snart...:(
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.02.2005 15.27.44 #9 av 13
Postet av: Knut
"hdanielsen64" skrev:Har nå henvendt meg til Expert og leverandør av Koss, og har ikke fått noe svar fra noen. Nesten så jeg gir opp snart...:(


Hva med å henvende seg direkte til Koss?
Knut
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.02.2005 15.38.54 #10 av 13
Postet av: Typhoon7
Eller henvend deg til noen litt oppover i systemene med myndighet til å ta en avgjørelse.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.02.2005 15.42.33 #11 av 13
Postet av: Mikael
det er tura som har agenture på koss , de har et egent service verksted som mekker dem, har deler til porta pro serien... hvis du trenger hjelp...?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.02.2005 15.51.03 #12 av 13
Postet av: Typhoon7
Det viktige er at du ikke gir opp :wink:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.02.2005 16.25.40 #13 av 13
Postet av: hdanielsen64
Hehe, jeg gir nok ikke opp nei :p

Har henvendt meg til Tura, de svarer meg ikke, fikk henvisning til disse av Koss. Jeg tror jeg henvender meg til Koss en gang til, og forklarer situasjonen. Skal ta meg en tur ned på Expert og snakke med dem og, da de hverken svarer på mail eller på "klageskjema! på internettsiden.

De som har ytt mest hjelp i denne situasjonen er nok Koss, får snakke med dem.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar