Logo

Forsterker på Yamaha 663

Skriv et svar
17.12.2008 14.32.57 #1 av 8
Postet av: Haugesynsar
Teksten er kopiert fra produktsøk sin info om Yamaha RX-663;
Hvis oppgraderingsbehovet skulle melde seg er det greit å vite at hjemmekinoreceiveren er utstyrt med forforsterkerutgang for alle kanaler slik at man kan bruke ekstra effektforsterkere til å drive høyttalerne. Det er også verdt å legge merke til at den har dobbel subwooferutgang.

Forstår det slik at jeg her kan hjelpe til med en forsterker. Kan jeg velge og "forsterke" 1-7 forsterkerkanaler?
Og om jeg velger og kjøpe meg en stereo-forsterker til og drive fronthøytalerene, vil da all "kraften/watt og volt" bli frigjort inne i recieveren. Slik at faktisk også de kanalene som "bare" drives av recieveren, også blir kraftigere/bedre?

Jeg vet at man regner watt på forskjellige måter....Men hvor kraftig stereo(eller gjerne 2 monoer) bør jeg velge for og få et løft? Og vil stereoforsterkeren bare hjelpe til når jeg stiller inn recieveren min på stereo, eller vil den også hjelpe til når jeg spiller surround?

Tar i mot alle tips med stor iver!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
17.12.2008 19.04.10 #2 av 8
Postet av: roffe
Det korte svaret på dette spørsmålet er at om du behøver mer krefter i form av et eller flere effekttrinn, avhenger gjerne av hvor høyt du spiller og hva høyttalerne dine krever. Det er også verdt å merke seg at det finnes aktive høyttalere, altså høyttalere med innebygget aktivt delefilter og effekttrinn som faktisk ikke kan brukes dersom du ikke har forforsterkerutganger (også kalt pre out).

Hva slags høyttalere bruker du på din RX-V663 i dag?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
17.12.2008 20.08.45 #3 av 8
Postet av: Haugesynsar
Mitt lille kinoanlegg består i dag av ;
Reciever,pioneer vsxd511 http://www.dealtime.co.uk/xPF-Pioneer-VSX-D511
Høytalere 5.1 oppsett med USBlaster http://usblaster.com/bestanden/handleid ... fp1449.pdf
Subwooferen http://usblaster.com/Products/Home%20Au ... USB%204023

Jeg kommer vel til og bruke PS3en til og spille av film og musikk.
Rommet mitt er 3,5m x 2m,.
Jeg er allerede fornøyd med lyden, men jeg har lyst på litt mer trøkk og finere lyd. Hva som er fint er vel relativt.
Problemet mitt er at jeg aldri har hatt et skikkelig anlegg som jeg kan måle lyden min opp i mot. Men HD-lyd med et 7.1 oppsett burde da bli bedre.

Jeg har vurdert Onkyo 606 og HK 255 også, men jeg har kommet over så mange innlegg der det snakkes om bugs, og ting som ikke fungerer slikt det skal. Derfor har valget mitt blitt Yamaha 663 om ikke noen andre har noen tips. Jeg er ikke redd for og legge ut litt penger, men jeg vil ha mest mulig for de :P
Jeg har lest folk har foreslått 663èn siden den har pre-out, og tenkte dette kunne være et kostnadseffektivt alternativ, men også et framtidsrettet og litt "hobbyaktig" ett.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.12.2008 22.40.39 #4 av 8
Postet av: Zleepyme
Kjører selv et stereo effekttrinn kun på frontene mine. Altså fra surroundreciverens pre out front til effektforsterkeren, og derifra til fronthøyttalerne. Lar surroundreciveren drive resten av høyttalerne.
Dette kan gjøres med Monoblokker også, og evt en 5-7 kanals effektforsterker, men som regel er reciverne i dag store nok til å kjøre surroud høyttalerne uten hjelp.
Med mindre du skal bruke MASSE penger på effektforsterker, så kan det være lurt å vurdere en stereo effektforsterker til dine fronthøyttalere. Der finnes en del gode merker som kan anbefales. Vincent, Nad, Rotel, Cervin Wega, og sikkert en god del flere. Vincent vet jeg har både effektforsterkere i stereo, og de har monoblokker. http://www.nebyhifi.no/produkter.htm
Mvh ZM=)
Front:Dali Mentor 8, Senter:Dali Ikon Vokal2MkII, Side: Dali Fazon Mikro, Bak: Dali Ikon5MK2, Subwoofer: Dali Ikon Sub MK1
Denon Avr3313, Effekt: 2x Nadc275,Blu-Ray: Denon BDP-1713, Tv: Samsung UE55F8005
http://min.hjemmekino.no/Zleepyme/562#/0
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.12.2008 10.06.35 #5 av 8
Postet av: Haugesynsar
"Zleepyme" skrev:Kjører selv et stereo effekttrinn kun på frontene mine. Altså fra surroundreciverens pre out front til effektforsterkeren, og derifra til fronthøyttalerne. Lar surroundreciveren drive resten av høyttalerne.
Dette kan gjøres med Monoblokker også, og evt en 5-7 kanals effektforsterker, men som regel er reciverne i dag store nok til å kjøre surroud høyttalerne uten hjelp.
Med mindre du skal bruke MASSE penger på effektforsterker, så kan det være lurt å vurdere en stereo effektforsterker til dine fronthøyttalere. Der finnes en del gode merker som kan anbefales. Vincent, Nad, Rotel, Cervin Wega, og sikkert en god del flere. Vincent vet jeg har både effektforsterkere i stereo, og de har monoblokker. http://www.nebyhifi.no/produkter.htm


Den effektforsterkeren din var kratfige saker. (Sp-331 150 watt 2 kanaler hybrid teknologi 1000VA 19 kg)
Ser også at din Yamaha RX-V3800 er en 7 kanals hjemmekinoreceiver som er oppgitt til 7 x 140 Watt i 8 ohm.
Skjønner jo at du har gjort et bevisst valg her. Men det jeg lurer på nå er hvor mye bedre anlegget ditt spiller på stereo og surround etter at du koblet på Sp-331?
Og ville du kjøpt Yamaha 663 til 5000kr + forsterker til 5000kr eller Yamaha RXV1900 til 10 000kr?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.12.2008 23.16.20 #6 av 8
Postet av: Zleepyme
"Haugesynsar" skrev:
Den effektforsterkeren din var kratfige saker. (Sp-331 150 watt 2 kanaler hybrid teknologi 1000VA 19 kg)
Ser også at din Yamaha RX-V3800 er en 7 kanals hjemmekinoreceiver som er oppgitt til 7 x 140 Watt i 8 ohm.
Skjønner jo at du har gjort et bevisst valg her. Men det jeg lurer på nå er hvor mye bedre anlegget ditt spiller på stereo og surround etter at du koblet på Sp-331?
Og ville du kjøpt Yamaha 663 til 5000kr + forsterker til 5000kr eller Yamaha RXV1900 til 10 000kr?


Da jeg kjøpte effekt trinnet, så hadde jeg en Denon AVR2800 som jeg kjørte på to Dali 808 front(+surround). Da var det grei lyd i 808ene, men manglet bunn i lyden. Det faktum at høyttalerne var litt lyse i toppen, og Denon leverer litt lysere lyd gjorde det ikke noe bedre. Supplerte med en subwoofer, og fikk en renere lyd da høyttalerne slapp unna den tyngste jobben, men fikk liksom følelsen av at noe manglet.
Ble anbefalt effektforsterker, og jeg investerte. Angrer ikke i det heletatt på det valget! Mine Dali 808 spilte med skikkelig bunn i 8" bassene, og jeg fikk faktisk en helt annen lyd i dem. Plutselig hadde mellomtonen åpenbart seg. Det var som å få nye høyttalere.

Da jeg byttet til Concept 10 var jeg veldig spent på hvordan det ville låte. Jeg var faktisk ikke sikker på om effektforsterkeren var stor nok. Men fra første tone skjønte jeg at den passet perfekt, og matcher Concept 10 enda bedre en 808 ene.
RXV3800 kom inn i bildet i april i år etter å ha lett en god stund etter en arvtager til min nå ti år gamle Denon reciver. Følte at når jeg først investerte, så kjøpte jeg liksågodt en av de øvre modellene på markedet i mid-end. Så i utgangspunktet kjøpte jeg ikke RXV3800 for strømforsyningen(som er ganske så bra) Men jeg kjøpte den fordi den hadde de nye lydformatene, HDMI oppskalering, og nettverk. Jeg har aldri testet Concept 10 uten effekt trinnet, for med 4X10"bass, så vet jeg at det ikke vil bli det samme.

For å få best lyd, så ville jeg gått for RXV663, og en effektforsterker. Selv om RXV1900 er 5000 dyrere, så ligger det ikke hovedsaklig i strømforsyningen. Prishoppet ligger en god del i design, HDMI oppskalering, bedre OSD meny, USB inngang, Flere HDMI inn/ut, og en mer avanser auto kalibrerings funksjon.

Lykke til!
Mvh ZM=)
Front:Dali Mentor 8, Senter:Dali Ikon Vokal2MkII, Side: Dali Fazon Mikro, Bak: Dali Ikon5MK2, Subwoofer: Dali Ikon Sub MK1
Denon Avr3313, Effekt: 2x Nadc275,Blu-Ray: Denon BDP-1713, Tv: Samsung UE55F8005
http://min.hjemmekino.no/Zleepyme/562#/0
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.12.2008 21.48.56 #7 av 8
Postet av: Haugesynsar
Tusen takk for tilbakemeldingen. Den var akkuratt slik jeg håpet på. :)

Fortalte akkuratt nå til dama mi at jeg har funnet min reciever, og spurte henne; om hun ikke ville spørre meg om, hvor mye den kostet! Hun spurte og jeg svarte; 4500kr (prøvde og overraske henne med en hyggelig pris, etter 1mnd. med mas om en ny reciver) Hun avbrøt meg, når jeg skulle fortelle om hva som var bra med yamaha 663;
--Eg betale gladelig 4500kr, "just to shut you up".

Så nå føler jeg meg som en unge som venter på jul, bare at jeg kan kjøpe den presangen jeg vil ha... :lol:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.12.2008 21.54.28 #8 av 8
Postet av: Zleepyme
Lykke til og God Jul:)
Mvh ZM=)
Front:Dali Mentor 8, Senter:Dali Ikon Vokal2MkII, Side: Dali Fazon Mikro, Bak: Dali Ikon5MK2, Subwoofer: Dali Ikon Sub MK1
Denon Avr3313, Effekt: 2x Nadc275,Blu-Ray: Denon BDP-1713, Tv: Samsung UE55F8005
http://min.hjemmekino.no/Zleepyme/562#/0
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar