Logo

Fotball på TV, 16:9??

Skriv et svar
05.06.2006 22.01.55 #1 av 4
Postet av: Lennono8
Har letet litt rundt på forumet, men ikke funnet at dette har vært diskutert før.

Har UPC analogt kabel-tv og sliter med at det er veldig få sendinger som er i wide-screen. Har en Samsung LE32R72B og er lei meg for å ikke bruke hele den flotte skjermen! Har satt TV i den modusen som automatisk velger format.

Er dette slik for alle som har UPC, eller er det noe jeg kan gjøre? Spesielt er det irriterende når jeg ser fotball på TV2 eller Zebra. På kampen i dag (Tromsø-LSK) var de første 20 minuttene i 16:9, mens det plutselig gikk tilbake til at jeg fikk sorte striper oppe og nede. Hva kan dette skyldes? Har noen kanaler (MTV, SVT1, TV3 ++ som fyller ut hele skjermen. NRK2 gjør det feks ikke)

En annen ting er lyden. NRK og TV2 kommer i Nicam Stereo, mens for eksempel Zebra kommer med Mono(!!!). Er dette vanlig?

Finnes det noen hjelp, for borettslaget har ingen planer om å skifte ut det analoge nettet...
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.06.2006 20.03.53 #2 av 4
Postet av: Rune
Hei. Det høres ut som om upc ikke sender ut rette signalet slik at tv'n skifter automatisk format. Det du kan gjøre er å manuelt endre dette. Bruk formatknappen. Får du sorte striper over og under på fotballkamper så har du feil innstillning på apparatet. Riktig innstillning er zoom såfremst du ikke har en dekoder.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.06.2006 22.43.13 #3 av 4
Postet av: Lennono8
Takk for svar!

Har sett at det dekker hele skjermen ved å bruke Zoom, men trodde det gjorde bildekvaliteten dårligere?!? Vil heller ha et veldig skarpt og litt mindre bilde, enn et stort og litt "kornete". Men hvis ikke det er tilfelle, så er jo det en bra løsning selvsagt.

Er det noen som har samme problem med lyden som jeg nevnte i forrige innlegg?? Syntes det er helt utrolig at en ny kanal som Zebra kommer i Mono...
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.06.2006 17.58.49 #4 av 4
Postet av: Lennono8
Hvis det er flere som har samme problem som meg kan dere finne ut mer om dette her:
http://pub.tv2.no/TV2/program/mottak/article634326.ece
Forklaring fra TV2 for å få best mulig mottak.

Hvorfor de sender de nye kanalen Zebra i Mono på det analoge kabelnettet (UPC) står det derimot ingenting om...
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar