Logo

Fronthøytalere som Small eller Large ?

Skriv et svar
23.02.2005 12.43.29 #1 av 8
Postet av: FallenA
I oppsettet mitt har jeg Audio Pro Black Diamond som front høytalere, en Fisher "gutte" høytaler som senter, og Bose som Bak oppsett.
Når jeg setter min Yamaha RX-V650 til å autosette kinoen blir alle høytalerne satt til "Small" ?!
At Senter og også bakoppsettet settes til small kan jeg forsåvidt forstå, men ikke Fronthøytalerne !
Hva skjer dersom jeg setter dem i Large ?
Er det noen som kan forklare meg litt rundt dette ?
(jeg har enda ikke fått inn en sub i oppsettet mitt)

FA
Den som venter .........................osv !
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.02.2005 12.50.52 #2 av 8
Postet av: Rune
Er du sikker på at du ikke har noe støy i rommet når du kjører YPAO? Det som skjer når man setter en høyttaler til small er at alle frekvens under delefrekvensen vil bli sendt til sub. Dette er forsåvidt ikke noe problem hvis man har mulighet til å sette forskjellig delefrekvens på de forskjellige høyttalerne.

Står mer om det i denne guiden:
http://www.hjemmekino.no/guide/kalibrering_lyd.asp
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.02.2005 12.55.11 #3 av 8
Postet av: FallenA
Jeg har desverre ikke noen sub enda, så kankje jeg burde sette frontene mine til Large da? Bose spiller også forsåvidt ganske dypt, så denne bør vel også settes til Large ?
Senteren er jeg mer usikker på !
Vil fronthøytalerne kompansere for manglende bass i senter ?
Den som venter .........................osv !
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.02.2005 13.30.57 #4 av 8
Postet av: Granberg
"FallenA" skrev:Vil fronthøytalerne kompansere for manglende bass i senter ?

I menyen på reciveren din er det en innstilling som kalles "bass out".
Hvis du setter den på "front" tror jeg bassen under delefrekvensen går til frontene.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.02.2005 15.12.23 #5 av 8
Postet av: kjelle
hei.er bassen på fronthøyttalerene dine over 15 cm.eller 6" så vil jeg anbefale deg til å sette dem på large :).undere 15 small
Onkyo807,Pioneer bdb 51FD,LG 60PS8000,Klipsch Synergy F3,C3,B3,S3 surroundhøyttalere ,XTZ 10" * 2 ,PS3,XBOX360,Monster Kabler.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.02.2005 16.01.43 #6 av 8
Postet av: Runel
Fikk samme problemet med min RXv650 når jeg hadde den. Samme hva jeg prøvde ble frontene satt til "Small" med YAPO. Gikk helt fint hos meg og sette fronter+center til Large. Crossover til subb ble også satt til 160HZ noe som var litt høyt for min SW1500 justerte ned denne til 80 HZ. Synes selv lyden ble bedre etter denne justeringen. Helt vanlig på RXV650 at den justerer slik ved YAPO slik jeg har forstått det :roll:

Pioneeren ble kaliberingen knall ved første forsøk men så koser den 3 ganger mere og da :wink:
PIONEER DVLX50, BDP51, SC-LX71, MONSTER, PS50A456, VELODYNE SMS1, PRESTIGE S10, VERITAS 5.1 OPPSETT.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.02.2005 16.16.24 #7 av 8
Postet av: Granberg
"Runel" skrev:Crossover til subb ble også satt til 160HZ noe som var litt høyt for min SW1500 justerte ned denne til 80 HZ. Synes selv lyden ble bedre etter denne justeringen. Helt vanlig på RXV650 at den justerer slik ved YAPO slik jeg har forstått det :roll:

Det er ganske vanlig ja.
Min RX-V650 stilte også crossover til 160hz
Ble mye bedre etter jeg stilte den ned til 80hz. :roll:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.02.2005 20.53.30 #8 av 8
Postet av: Spike
"Runel" skrev:Fikk samme problemet med min RXv650 når jeg hadde den. Samme hva jeg prøvde ble frontene satt til "Small" med YAPO. Gikk helt fint hos meg og sette fronter+center til Large. Crossover til subb ble også satt til 160HZ noe som var litt høyt for min SW1500 justerte ned denne til 80 HZ. Synes selv lyden ble bedre etter denne justeringen. Helt vanlig på RXV650 at den justerer slik ved YAPO slik jeg har forstått det :roll:

Pioneeren ble kaliberingen knall ved første forsøk men så koser den 3 ganger mere og da :wink:


Hmm. Interessant dette. Gleder meg til å få kjøpt en Pioneer receiver med MCACC. Forhåpentligvis om en mnd eller 2. VSX-1014 som jeg vurderer har jo ikke Advanced MCACC slik som din AX5ai, Runel. Sikle forresten :P Men mon ikke denne skulle gjøre en bra jobb med kalibreringen og?

Mht. topic og ditt spm istad, FallenA - så burde du helt klart sette dine Bose som small. Da vil de funke best sammen med resten av oppsettet ditt. Det er jeg sikker på.
Software Piracy is illegal but so is mugging old ladies.
Supporting piracy saves you money and prevents the mugging of old ladies.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar