Logo

Får ikke lyd via SPDIF

Skriv et svar
10.12.2007 23.21.26 #1 av 3
Postet av: superthomas
Hei


Jeg har et samsung TXq120 hjemmekino system. Hjemmekinoen har 2 stk optiske innganger. Pcen min har 1 optisk utgang integrert i hovedkortet. Jeg vet at den optiske utgangen på pcen er "aktiv" siden det lyser rødt ifra den.

Jeg har prøvd å koble fra optisk ut på pcen til optisk inn på hjemmekinoen. Kabelen jeg har brukt er en toslink fra clas ohlsen.
Men får ingen lyd. Når jeg går i kontrollpanel og ser om SPDIF står på mute eller lignende er den merket som gråsone. Altså jeg får ikke stilt på SPDIF inne på lydkontroller. Er det noe jeg må gjøre for å aktivere SPDIF? Eller ha en spesiell mediaavspiller på pcen?

Ene gangen hørte jeg forresten noe knitring ifra høytalerne i hjemmekinosystemet da jeg holdt på å klore med innstillingene på lydkontroller. Vet ikke om dette har noe med SPDIF inngangen på pcen å gjøre. Men hvem vet:P

Det integrerte lydkortet heter Realtek HD audio.

Setter stor pris på hjelp.


Mvh
Thomas
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.12.2007 21.22.13 #2 av 3
Prøv med en annen kabel for å se om det er kabelen eller innstillingene som er feil. Eller se på speakers innstillingene dine, sjekk også om det lyser ut av kabelen?
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.12.2007 23.38.44 #3 av 3
Postet av: petre2006
Ja, sjekk spesiellt at det lyser ut fra kabelen. Deretter sjekker du at du har vlgt riktig inngang på recieveren. Kjører du Vista? Merk i så tilfelle av for å bruke SPDIF utgangen som standard lydenhet.

Petter
Det blir aldri lydtett nok... OG -- ALT i en boks, hiv ut resten!
Filmbasen min : http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Petter%20U
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar