Logo

Generelle spørsmål rundt HTPC

Skriv et svar
04.05.2005 11.33.31 #1 av 10
Postet av: aLmAnZo
For å sørge for god orden, og raskere mulighet for svar, oppretter jeg denne tråden for de som lurer på ting rundt HTPC, vurderer å skrive en guide her, for å være hyggelig :p

En slik tråd gjør det lettere å få hjelp raskt, fordi den sørger for at vi ikke får tusen spørsmål fordelt på tusen tråder. Samtidig blir det lettere å se om noen har hatt samme problem tidligere, og man faktisk ikke trenger å spørre, fordi svaret står her.

Jeg stiller meg til disposisjon til å svare på det jeg kan svare på.

- Profeten har talt :wink:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.05.2005 13.03.26 #2 av 10
Postet av: orso
Mitt spørsmål er om HTPC har noen framtid. Er ikke hovedpoenget med HTPC forbedret bildekvalitet? Vil ikke dette falle bort når HD-Dvd (eller blue-ray) kommer. Eller vil HD-Dvd på pc bli bedre enn en vanlig Dvd spiller med dette formatet.
Et annet poeng med HTPC er vel opptaksmuligheter, men her er det også flere og flere andre alternativer; Tv'er med opptaksmuligheter (innebygget hardisk), mottaker med opptaksmuligheter, Dvd med opptak eller Tv og internett blir smeltet sammen.
Kanskje HTPC blir bare for veldig spesielt interesserte? Eller har jeg ikke forstått hva HTPC er for noe og kommer med dumme synspunkter?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.05.2005 08.00.07 #3 av 10
Postet av: System Audio frelst
HTPC er en underholdnings-PC, som ofte blir omtalt som "stue-PC". Den skal helst være liten(konefaktor), og ha bra lydkort og skjermkort. Hensikten er å ha alle bilder, filmer og musikk på denne, slik at den styrer all underholdning og blir "hjertet" i stereo-anlegget. Microsoft har laget et eget program som gjør at "alle" kan operere en slik PC gjennom fjernkontrollen som følger med. Det blir da enkelt å hente fram musikk og feriebildene selv for mor :D
Det nyeste Lyd og bilde har en bra artikkel om HTPC.

Det jeg lurer på er om noen kan anbefale meg et bra merke ? Ser mange varianter, men det er alltid noe tull. Enten er det for mye støy, ellers er lyden for dårlig osv. Kan dere hjelpe ?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.05.2005 13.48.54 #4 av 10
Postet av: striky
Det er forskjell på multimedia-PC og HTPC. Definisjonene er kanskje noe vage. En HTPC skal i første rekke sørge for optimal utnyttelse av bildet som ligger lagret på DVD-platen, noe som innebærer skalering, støyreduksjon og kanskje også økning av skarphet. For å oppnå dette trengs en kraftig CPU som er kapabel til å gjennomføre ønsket manipulajon av bildet uten at det går ut over frame-rate, lyd eller andre elementer.

Så til det det spørres om, nytteverdien av en HTPC når HD-DVD og Blu-ray kommer. For å si det slik, behovet vil nok fortsatt være der, men kanskje ikke i like stor grad som i dag. Behovet for (opp)skalering vil nok ikke være like stort, men støyreduksjon vil nok fortsatt være aktuelt.

HTPC'er har også jo store fordeler når det kommer til automatisering, som ofte ikke er like enkelt (eller rimelig) med standalone-produkter.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.05.2005 11.25.07 #5 av 10
Postet av: aLmAnZo
En ting jeg gjerne vil føye til, planlegger å lage en HTPC guide, men er ikke god på tuning og lignende.

Om Hjemmekino.no er innteresert, kan jeg gjøre mitt beste, hadde vært morro å faktisk få presentert noe jeg har skrevet på selve siden.

angående maskinvare valg, har jeg en del å bidra med, men det hadde vært innteresant med ett sammarbeid med noen av de virkelig kyndige her.

Til moderatorer:

Hadde dette vært relevant?
Det mangler jo faktisk en HTPC guide på siden, og det er jo ett hett tema for tiden. Hadde sett på det som en ære å få lov til å starte ett slikt projekt :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.05.2005 11.43.11 #6 av 10
Postet av: Rune
Hvis du eller andre har lyst til å skrive guider så er dere hjertelige velkommen til å gjøre det.

Har såvidt startet med en HTPC guide som skal lanseres i løpet av sommeren, men er bare kommet såvidt igang grunnet jeg er veldig opptatt med skolen for tiden. Hvis du skriver noe så kan jeg selvsagt sette dette sammen med det andre som blir skrevet og sette deg opp som medforfatter.

Hvilke aspekter med HTPC hadde du tenkt å skrive om?

Slik som utkastet til guiden er nå vil den innholde følgende kapittler:

Introduksjon
Hardware
Kabinett & Kjøling
Programvare
Styring

Utgangspunktet for guiden er bygging av HTPC

Edit: 08.06: Skal starte med denne HTPC guiden over helgen. Håper å ha den på plass om noen uker.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.05.2005 11.48.42 #7 av 10
Postet av: aLmAnZo
Hadde mest tenkt å skrive om hardware, og generelt windowsoppsett. kan også skrive litt inntroduksjon.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.05.2005 06.35.15 #8 av 10
Postet av: Rune
Jeg sendte deg en PM.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.05.2005 11.58.41 #9 av 10
Postet av: Behram
Og mens vi venter, så kan dere ta en titt på http://www.hardware.no/guider.php
Meget god guide. Sjekk de forskjellige delene av HTPC-guiden der. Den siste delen er ikke kommet ennå, men vi venter i spenneing :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.05.2005 12.14.07 #10 av 10
Postet av: aLmAnZo
Hei igjen.

Ja, jeg er da snart ferdig med examener og slikt (som naturligvis får førsteprioritet.)

Etter jeg er ferdig med dette vil HTPC guiden stå på timeplanen ganske så lenge, har allerede begynt å samle informasjon, for jeg skal prøve å gjøre mitt aller beste :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar