Logo

Gitar paa hjemmekino recieveren?

Skriv et svar
23.04.2006 11.23.40 #1 av 11
Postet av: Demiglace
Hei.

Lureer paa om det er skadelig for en hjemmekinoreciever/hoeyttalere
hvis man plugger i en el-gitar og jammer litt i stua?

Har lagt merke til at man maa opp paa ganske hoeyt volum for at det skal gi noe spess med lyd..
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.04.2006 12.18.23 #2 av 11
Postet av: Stone-
Kan ikke svare på om det er skadelig, men kan ikke på noen som helst måte tenke meg til at det er det... Men om du må skru høyt opp på lyden, så har du vel sikkert passiv elektronikk i gitaren din? Altså du har ikke batteri i den, som gir strøm til en liten forsterker til utgangssignalet, og dermed er det et svakt signal, som må forsterkes mye i forsterkeren din...
| Pioneer VSX-1016 | Yamaha NS-777, NS-444 og NS-333 | Teac DV-3000 | Sony CDP-CX335 |
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.04.2006 13.49.43 #3 av 11
Postet av: Vector
For det første, så er det ikke helt vanlig at man plugger en El-Gitar rett inn i en surround reciver (jeg hadde ikke gjort det). Og for det andre, El-Gitar har veldig høye toner, og det kan gå veldig utover diskanten i høyttalerene dine, om du vrir opp litt. Så jeg ville nok styrt unna. Men det er bare å koble opp å prøve det :)
Mvh Vector
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.04.2006 13.55.28 #4 av 11
Postet av: Stone-
Hva skal liksom være forskjellen på å høre en elgitar på ett opptak fra en cd og å koble på og spille selv? det blir jo akkurat det samme... men jeg ville jo også vært litt forsiktig med volumet... Mange høytalere spiller jo frekvenser langt over det øret hører, og det skader jo ikke høytalerene...
| Pioneer VSX-1016 | Yamaha NS-777, NS-444 og NS-333 | Teac DV-3000 | Sony CDP-CX335 |
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.04.2006 14.01.30 #5 av 11
Postet av: Vector
Sant det. Men det virker som denne karen liker å dra på litt. Og jeg har spillt på el-gitar en del ganger før. Og det kan fort "ta av" litt, og da med litt høyt volum, så kan det gå utover høyttaleren.
Mvh Vector
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.04.2006 14.03.08 #6 av 11
Postet av: Stone-
Det gjelder jo å bruke litt sunn fornuft da på volumet... Men akkurat det med frekvensene på elgitaren er bare tull !
| Pioneer VSX-1016 | Yamaha NS-777, NS-444 og NS-333 | Teac DV-3000 | Sony CDP-CX335 |
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.04.2006 14.09.27 #7 av 11
Postet av: Vector
Ja, så lenge han er rolig på volumet, så er det ikke noe problem. Men om han ikke er det, så sier jeg at det fort kan gå galt med elgitar.

Det at høyttalerene sprenger fortere på gitar en ei dame som synger, skal jeg ikke si. Beklager!
Mvh Vector
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.04.2006 23.46.32 #8 av 11
Postet av: Demiglace
Kan vaere fristende aa dra paa litt av og til, men maa bruke en del kraft for aa faa lyd, er som nevnt passiv elektronikk i gitaren.

Men er det veldig stor forskjell ielektronikken/prinsippene i forhold til feks en gitarforsterker?

Eller er det hoeyttalerne jeg boer vaere mest redd for?

Har en Yamaha rxv-757, skal vaere 7x100w, men sammenliknet med en gitarforsterker paa 100w er det jo klart at det er to forskjellige ting...

En annen ting er jo at det er mono, dvs at jeg belaster jo den ene frontkanalen mer enn den andre, kan det bli ujevn slitasje som senere forringer kinooplevelsen??
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.04.2006 14.11.47 #9 av 11
Postet av: Stone-
En gitarforsterker er jo ikke laget for å gi den samme "fine" lyden som et hjemmekinoanlegg... Der er jo som regel kun store elementer (8" og større på de store forsterkerene), så dette klarer jo ikke å spille rent og pent på høye frekvenser. For å slippe å dra på så mye på forsterkeren din, kan du jo kjøpe deg en liten forsterker du bruker på ledningen fra gitaren til forsterkeren, eks en slik headsett forsterker, bare for å booste signalet litt.

Og hvis du kjører mono, så må det vel gå på ett eller annet vis på forsterkeren din å kjøre to kanals mono? eventuelt så kan du jo splitte signalet fra gitaren, og kjøre det inn på forsterkeren i stereo. :P
| Pioneer VSX-1016 | Yamaha NS-777, NS-444 og NS-333 | Teac DV-3000 | Sony CDP-CX335 |
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.10.2006 12.58.20 #10 av 11
Postet av: 9kki
En høyttaler i gitarforsterker er laget for å skape lyd,
mens høyttalere i et stereo/surround anlegg er laget for å gjengi lyd.

Det blir en pinglete gitarlyd dersom du kobler gitaren direkte i en surround receiver.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.11.2006 08.00.59 #11 av 11
Postet av: Moonlit
"Demiglace" skrev:Hei.

Lureer paa om det er skadelig for en hjemmekinoreciever/hoeyttalere
hvis man plugger i en el-gitar og jammer litt i stua?

Har lagt merke til at man maa opp paa ganske hoeyt volum for at det skal gi noe spess med lyd..


Gitaren din leverer mikrofonsignaler med helt annen impedans etc enn det en vanlig line-inngang er beregnet for. På samme måte som pickupen på en platespiller så trenger du enten en dedikert gitar-inngang (pickuper trenger mm/mc-inngang), eller en preamplifier som du kobler mellom gitaren og forsterkeren.

Har ingen erfaring med sånne, men google ga meg denne:
http://www.quasarelectronics.com/1091.htm

Hvis du i tillegg holder volumkontrollen på forsterkeren under 6'o'clock, og ikke skrur gain på gitarforforsterkeren helt opp, burde du være trygg mht. høyttalere.
Jeg tror nok du hører det hvis det blir fare for dem...
- Moo.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar