Logo

Graderinger på Panasonic 42PA50 plasma TV

Skriv et svar
23.12.2005 23.18.43 #1 av 10
Postet av: Audioguard
Hei,

Har fått en ny Panasonic 42PA50 plasma i huset. Hatt den i et par uker og på mange måter er jeg fornøyed med den, men nå har jeg lagt merke til graderingene i flate partier som for eks. skygger, gjerne der hvor det er ganske små overganger fra lysere til mørkere områder på flater med samme farve og der hvor det går mot nesten mørkt. Er det bare meg som er så følsom og er det vanlig med noen graderinger? Hvor mye skal graderingene være synlige på en normal PA50?

Verst blir det når graderingene beveger seg som skygger på veggene eller andre ensfarvede flater.

Signalet kjører jeg enten fra Force paraboltuner over RGB eller fra en ny Panasonic DVD-S49 spiller over component kabel. Kabler er av god kvalitet. Graderingene er omtrent like synlige fra begge.

1) Hva er vanlig på en PA50?
2) Kan det være noe feil på mitt eksemplar?
3) Kunne denne evt. feilen kommet i løpet av de 2 uker jeg har hatt denne TV, eller er det bare meg som er blitt etterhvert oppmerksom og kritisk?

Håper på masse feedback!

mvh
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.12.2005 00.36.58 #2 av 10
Postet av: boly
Gidder desverre ikke lese gjennom alt, men du kan jo begynne her: http://forum.hjemmekino.no/viewtopic.php?t=3076

Dette var/ er jo en av de mest populære plasmaene der ute, så det står sikkert noe fornuftig der tenker jeg.
KINO: Klipsch, Onkyo, Epson, Denon, Sony, Panasonic, Grandview
SOVEROMSKINO: Philips, Epson, Denon, Kingpin
STEREO: Harman Kardon , CAV
TV: Cambridge, CAV, Samsung
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.12.2005 09.25.11 #3 av 10
Postet av: Audioguard
"boly" skrev:Gidder desverre ikke lese gjennom alt, men du kan jo begynne her: http://forum.hjemmekino.no/viewtopic.php?t=3076

Dette var/ er jo en av de mest populære plasmaene der ute, så det står sikkert noe fornuftig der tenker jeg.


Har vært gjennom den tråden flere ganger både nå og tidligere, og dessverre så gir den ikke konkret svar på mitt spørsmål om det er normalt med noen graderinger eller om jeg kan ha fått en litt dårlig TV?

mvh
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.01.2006 17.15.28 #4 av 10
Postet av: janew
Hei,

synd ingen har svart.
Hadde egentlig ikke lagt så mye merke til det, men ja jeg ser graderinger. Spesielt på blå bakgrunn ved 18 nyhetene på NRK.

dette vises både på den digital og analoge signalet.

Regner med det skal være slik?
Har alle PA50 eiere det slik. Dvs kanskje alle plasmaeiere?

--
je
--
janew

Panasonic PA50 42"
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.01.2006 18.36.04 #5 av 10
Postet av: rottweiler
"janew" skrev:Hei,

synd ingen har svart.
Hadde egentlig ikke lagt så mye merke til det, men ja jeg ser graderinger. Spesielt på blå bakgrunn ved 18 nyhetene på NRK.

dette vises både på den digital og analoge signalet.

Regner med det skal være slik?
Har alle PA50 eiere det slik. Dvs kanskje alle plasmaeiere?

--
je
hei!har selv ikke pa men pv500,irreterer meg også over dette.dette gjlder også ved dvd avspilling(ikke så fremtredene)har koblet pannaen opp med panasonic s97 hdmi.har slått meg til ro med at dette er noe en bare må akseptere.var litt skuffet over at graderinger også var så synlige ved dvd titting o.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.01.2006 20.01.01 #6 av 10
Postet av: Tannoy
Merkelig...sikker på at det ikke har noe med innstillingene dine å gjøre?
Jeg har selv en PV500, men har minimalt med graderinger selv om jeg får TV sinalene analogt. Kan være enkelte ved f.eks NRKs nyheter som du sier, men dette er meget sjelden. På DVD er det ikke tilstedeværende.
Sometimes I have morningwood in the late afternoon...
Sjekk gjerne ut min hjemmekino:
http://min.hjemmekino.no/Tannoy/
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.01.2006 07.21.21 #7 av 10
Postet av: 9kki
Tror du uansett kan trøste deg med at Pa50 er en av de skjermene med minst graderinger og andre "artifakter" på markedet.
Mange av skjermene i dyrere prisklasser har mye større problem med graderinger.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.01.2006 09.37.24 #8 av 10
Postet av: boly
Mulig bilde hadde blitt bedre med en kalibrering med DVE eller lignende :?:

Mulig du allerede har tatt en runde, men muligheten for og redusere problemet samt få justert farge osv. er jo ikke og forakte.
KINO: Klipsch, Onkyo, Epson, Denon, Sony, Panasonic, Grandview
SOVEROMSKINO: Philips, Epson, Denon, Kingpin
STEREO: Harman Kardon , CAV
TV: Cambridge, CAV, Samsung
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
25.02.2006 22.26.40 #9 av 10
Postet av: hubian
Hei jeg har også en force parabol tuner og lurer på å kjøpe en slik panasonic tv. er du tilfreds med tvn nå, eller har du fremdeles problemer?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
26.02.2006 14.07.10 #10 av 10
Postet av: oyoy71
Har også 42PA50 og force. Her er det flatskjermene ikke leverer. Det du ser er mpeg2 komprimeringsartifacts. Du kjenner dem igjen fra hardt komprimerte videosnutter som du kanskje har lastet ned fra internett. Jeg ble litt skuffet over at det var så stor forskjell bilderørstv og plasma/lcdtv'er. Jeg har ikke sett så mye på dvd, men har ikke sett noe til det på de få jeg har sett. Hvis det er "sikkerhetskopier" du har brukt, kan det være der det ligger. For å få plass på en 4,7G plate må filmen rekodes på nytt, og ikke alle program er like gode.

Prøv å justere litt på innstillingene. Spesielt kontrasten bør dempes. Den står på maks for å virke imponerende når den står i butikken.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar