Logo

Høtytalere til Pioneer VSX-AX4ASi

Skriv et svar
15.09.2006 20.52.27 #1 av 10
Postet av: brats
Da er recieveren bestilt, og mens jeg venter er det tid for å ta en beslutning om hvilke høytalere som skal velges. Til dette trenger jeg som nybegynner råd. Des mere man leser, både her på forumet og i spesialtidskriftene, jo vanskeligere blir det å bestemme seg.

Utgangspunktet er som følger:

Jeg tenker en trinnvis utbygging til 5:1 Surround. Utgangspunktet blir den bestilte recieveren fra Pioneer. Anlegget står i stuen på ca 50m2. Møbleringen er slik at sofaen (lytteposisjonen) står vendt mot et TV som står plassert i et hjørne. Det betyr at sofaen står diagonalt i stuen. Blir det et problem for plasseringen av høytalerne ?

Tenker først å anskaffe fronthøytalere gode for allsidig musikk. Gammel rock,beatles, visemusikk, blues, trad. jazz og klassisk mm. Kommer neppe til å spille slik at det går ut over naboene.

Utgangspunktet var DALI IKON 6, men min bedre 7/8 syns de ruvet vel mye så vi har blitt enige om DALI IKON 5. Virker dette fornuftig eller bør jeg se/hørepå andre høytalere?

Jeg har kun hørt disse høytalerne med Denon 3806. Er det stor forskjell på denne og den bestilte Pioneeren ?

Deretter blir det aktuelt med center i samme serien

Ved utvidelse til kan Ikon 5 bli bakhøytalere og plasseres bak sofaen når når økonomien tilsier at nye DALI IKON 6 front kan kjøpes. Er dette unødvendig dyrt og for store som bakhøytalere? Bør jeg her satse på mindre stativhøytalere?

Vel det var noen problemstillinger håper på noen gode råd
Pioneer VSX-AX4ASi-S, Dali Ikon 6

Hilsen Svein
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
16.09.2006 09.27.51 #2 av 10
Postet av: Torja
Gratulere med svært god receiver. Hvis du bruker auto oppsettet til pioneer med kalibrering av rom, kan mye korrigeres av receiver, så rom plassering bør ikka ha for stor betydning, men her er det nok mange meninger. Det optimale for sterio er å kjøre signalet så rent som mulig i en likesidet trekant hvor du selv sitter i ene hjørnet og de to front høytalerne er i vært sitt hjørne. Rommet spiller inn, og det beste er selvsakt å plassere høytalerne i ene enden hvis rommet er firkantet og avlangt.

Men det avhenger selvsakt av waf også :wink: !
Da er det bra med romkalibreringen til Pioneer som skal være en av markedets beste.

Når det gjelder høytalere så kan Ikon 5 bli litt liten i et 50 kvm rom. Jeg ville ikke brukt noe mindre enn Ikon6 hvis denne høytaleren typen er mest tiltalende. Igjen er lyd en meget personlig ting. Du blir nok nødt til å gå i forskjellige butikker for å lytte og prøve deg på hjemmelån hvis det er mulig. SA, Kef og Tannoy osv har høytaler sytemer med stor lyd men tar seg bedre ut i stuen, og kan jo være bedre valg, men lytt selv først. Mange her har sikkert gode forslag. Ved hjemmekino er subben viktigere enn front høytalerne størrelse, da de dype bass tonene går til subb. Så mindre høytaler med en skikkelig subb kan være vel så bra i hjemmekino. I sterio (musikk)er selvsakt fronthøytalerne straks viktiger, da de helst skal kunne ta seg av hele frekvensområdet.

Ikon skal være kraft krevende og jo mer kraft jo bedre. Senere effekt forsterkere kan være tingen. Men bruker du subb vil de dypeste kraftkrevende tonene kunne avleveres av subben.

Å bruke Ikon 5 som bakhøytalere derimot burde gå helt fint. Mange har gulvstående høytalere som bakhøytaler, da igjen kombinert med subb som altså tar seg av de kraftkrevende basstonene.
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
16.09.2006 10.36.12 #3 av 10
Postet av: arntos
Hva med SV-810 fra pioneer. Har dette settet selv og mer meget godt fornøyd...
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
16.09.2006 14.50.59 #4 av 10
Postet av: brats
Takker for tipsene.


SV 810 ser fine ut og jeg får finne en butikk i nærheten slik at jeg får hørt dem. Det er tydelig at det er flere aktuelle høytalere på markedet enn de jeg først ble anbefalt. Vi får lytte oss gjenonm SA, Kef og Tannoy. Letingen er vel en del av moroa.
Jeg får bruke mulighet til å låne høytalere hjem slik at de kan bli hørt og sett i rett miljø.
Pioneer VSX-AX4ASi-S, Dali Ikon 6

Hilsen Svein
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.09.2006 16.50.14 #5 av 10
Postet av: brats
Prøver å forstette denne tråden

Da er den nye recieveren ankommet. Kjempegod ide å bestille fra Fyndbørsen, god service og det ble vesentilg billigere. Ikke fullt så fornøyd med Tollpost Globe som stod for hjemleveringen. De "glemte" pakken ved utkjøring om morgenen, noe som medførte en dag ekstra venting.

Høytalerene er ikke på plass enda selv om jeg nok tipper over på Dali Ikon 6. Disse høytalerne har imidlertid en impedans på 6 ohm, men pioneer anbefaler 8 ohm og oppover. Dette kan stilles på recieveren (har tatt frem bruksanvisningen :-). Men blir litt forvirret når de angitte fronthøytalerne oppgis til 6 ohm, mens en centerhøytaler i samme oppgis til 8 ohm.

Har dette stor betydning og er det et reelt problem jeg må ta med i vurderingen når jeg kjøper høytalere??
Pioneer VSX-AX4ASi-S, Dali Ikon 6

Hilsen Svein
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.09.2006 18.32.15 #6 av 10
Postet av: Torja
Dette skal ikke ha noen stor betydning. Det som er vesentlig er hvor mye forsterkeren tåler. Pioneer forsterkeren skal tåle mye. Har selv flere høytalere med 8 og 6 ohm, og det har ingen betydning med Denon 3805. Her er en tråd som omhandler emnet om ohm:
http://forum.hjemmekino.no/viewtopic.php?t=1490
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.09.2006 21.20.01 #7 av 10
Postet av: brats
Takker for oppklarende svar.

Dali Ikon 6 er i hus og står nå å spiller på en gammel plate av Neil Diamond og det spiller er helt topp, selv om at det er godt hørbart at dette plater som er spillt noen ganger tidligere. Etter hvert skal jeg vel også få stilt inn anlegget med romkorreksjonen.
Pioneer VSX-AX4ASi-S, Dali Ikon 6

Hilsen Svein
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.09.2006 07.56.48 #8 av 10
Postet av: Torja
Gratulere :D
Er det en vinylrigg du har? Hva slags? Hvordan fungerte romkorrigeringen?
Beklager alle spørsmål :wink:
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.09.2006 15.46.29 #9 av 10
Postet av: brats
Takker.
Platespilleren er en NAD 5120. Romkorreksjonen har jeg ikke testa ut enda. Må flytte litt rundt på møblene og anskaffe et nytt møbel for å få ting på plass. Viktigere med en vennlig kone enn konevennlig utstyr :D

Synes dessuten alt låter veldig bra og vil gi det litt tid for å venne meg til det, samtidig som det er mye som skal kobles opp. Det er mye av moroa :D

Kommer med en rapport så snart det er klart.
Pioneer VSX-AX4ASi-S, Dali Ikon 6

Hilsen Svein
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.10.2006 20.18.35 #10 av 10
Postet av: brats
Hei igjen

Da har vi fått tatt anlegget i bruk. Alt virker og både fruen og undertegnede er etter hvert storfornøyd.

Først litt om utgangspunktet for en nybegynner godt over 50 som oppfyller et gammelt ønske om skaffe seg et "skikkelig" stereoanlegg.

Vi bestemte oss for å satse på en god reciever og to gode fronthøytalere i første omgang. Utbyggingen til kinolyd får komme seinere.

Tidlig i sommere ble Annlegget bestilt - en Denon 4706 med Dali Icon 5 fronthøytalere. Skuffelsen var en stund stor da Denon'en ikke kunne leveres. De nye Pioneer reciverne dukket imidlertid opp og testene var jo utmerket. Problemet nå var at de ikke var å få fatt i i Norge. Tips om Fyndbørsen og Sverige fant jeg på dette forumet og bestilling på VSX-AX4ASi ble sendt. Etter ca. en uke var recieveren levert og Tollpost ordnet opp med det nødvendige overfor myndighetene.

Prisen var jo heller ikke å klage på, så lærdommen bør vel være at det lønner seg å vente. I forhold til prisen på Denonen sparte vi ca.7000 kr. og det kan vi vel bruke til noe nødvendig. :D

Etter tips på forumet ble det også Icon 6 istedet for de mindre Icon 5. Noe vi begge er fornøyd med.

Plasseringen i stua var faktisk det vanskeligste. Et slikt anlegg er STORT og det gled ikke direkte inn i møbleringen. Icon 6 høytalerne ER større enn Icon 5, men etter oppdeling av en seksjon og noe snekring er det på plass og i bruk.

Oppkoblingen gikk fint, bruksanvisningen er god og de få problemene som oppstår er mine manglende kunnskaper om alle mulighetene og lot seg lett løse etter noe lesing.

Nå har det ikke bydd på de store utfordringene, da det kun er høytalere og lyd fra TV som er tilkoblet, samt en gammel platespiller. Lyd fra TV er koblet til med kompositt. Satelittmotakeren har tilsvarende lydutgang, men denne er koblet kun til TV. (dette er en gammel Canal Digitalmottaker og bør nok byttes). TV er et Philips (CRT) som er såpass nytt at det ikke er modent for utskifting til flatskjerm - enda.

Om vi er fornøyd - JA.:D Alt er bedre- TV lyden er mye bedre - Radioen er bedre - og musikken er bedre. Dette gjelder detaljene i lyden som selvsagt kommer bedre frem i dette utstyret. Og på toppen av det hele fikk vi god help av den automatiske høytaleroppsettet og romkoreksjonen til oppsettet.
Nå går jeg bare å kjenner at jeg er fornøyd - og gleder meg til de nødvendige forbedringene, som senterhøytaler, dvd ++++ :D

På lengre sikt skal loftet innredes, med de mulighetene det gir

På toppen av det hele så er fruen også kjempefornøyd.

Takk for all hjelp og gode raske innspill fra forumet.
Pioneer VSX-AX4ASi-S, Dali Ikon 6

Hilsen Svein
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar