Logo

Høyttalerkabel vs. lampettledning

Skriv et svar
07.02.2005 12.02.48 #1 av 12
Postet av: pnerbye
Her er en god nyhet til de som fortviler over høye kabelpriser:

http://www.hist.no/hogskoleavisa/HA.6%2 ... ekken.html
:-) Petter

Focal.JMLab Cobalt 816 S / CC800 S / 2 par Cobalt SR800 / 2 x SVS PB10-ISD
Yamaha RX-V2600 / Samsung DVD-HD935 / Hitachi PJ-TX200
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.02.2005 12.24.24 #2 av 12
Postet av: FallenA
:D Jeg tror nok også at 8700,- for 2 meter kabel er nok litt overkill for de fleste av oss, men at det ikke går an å høre forskjell på dyre og billige kabler i et godt annlegg, er nok ikke helt riktig, men den diskusjonen er jo tatt før, og kan nok diskuteres igjen og igjen, uten at en kommer til noen konklusjon.


FA
Den som venter .........................osv !
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.02.2005 12.45.53 #3 av 12
Postet av: Typhoon7
En skal nok ikke se bort i fra at en god slump psykologi spiller inn her også.

Det er utrolig hva vi [u]vil[/u] høre. :D

Selv har jeg kabler til 1300,- til frontene (2x3m).
Hvorvidt det er noen målbar forskjell på disse kontra de gamle kan jeg ikke uttale meg om. Har aldri prøvd. Kommer ikke til å gjøre det heller.

Men jeg opplever lyden som bedre.

Etter min mening har jeg da oppnådd det jeg vil med kablene, uten å støvsuge kontoen.

For meg er lyd (musikk og filmlyd) en totalopplevelse basert på mine sanseinntrykk og ikke nødvendigvis en matematisk fremstilling.
Hvis underbevisstheten min "vet" at kablene (og forsåvidt alle komponentene også) er gode, blir jeg ikke sittende å høre etter "feil".

Men... han er åpen for at økt tversnitt kan være en forbedring under gitte omstendigheter.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.02.2005 15.33.32 #4 av 12
Postet av: pnerbye
Det er godt ingen er hårsåre her inne, for det var ikke meningen å trampe noen på tærne! :)

Det jeg ville med innlegget var bare å gi noen et håp om å få til et hjemmekino-anlegg innenfor budsjett. Tror selv det er dumt å spare for mye på kabel hvis en legger ned litt penger i forsterker og høyttalere.

Selv vil jeg sannsynligvis prøve meg på lampettledningsvarianten, fordi det ikke koster meg noe som helst, for deretter å teste noe litt bedre på fronthøyttalerene for å se om det er noe poeng å bytte ut alt på sikt.

Det blir til slutt et spørsmål om smak og kost/effekt.
:-) Petter

Focal.JMLab Cobalt 816 S / CC800 S / 2 par Cobalt SR800 / 2 x SVS PB10-ISD
Yamaha RX-V2600 / Samsung DVD-HD935 / Hitachi PJ-TX200
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.02.2005 22.24.40 #5 av 12
Postet av: Runel
Kabler er et hett tema. Har selv nye høytalere til 35k. Kjøpte dyre høytaler kabler til disse og i mine ører er disse bedre enn de billige jeg hadde før. Men det er vel det jeg vil høre også :wink: Synes lydbildet blir "roligere" med de nye kablene+høytalere. På de forrige høytalerne hørte jeg INGEN merkbar forskjell på dyre/rimlige kabler :shock:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.02.2005 07.35.00 #6 av 12
Postet av: pnerbye
Men så har du også spytta i kassa når det gjelder høyttalere. Blir for dumt å bruke ringeklokkeledning da! :lol:

Selv ønsker jeg meg et satelitt- og sub-system til under kr. 20000. Med 4mm2 lampettledning fra Clas Ohlsson håper jeg å komme i mål på budsjett, men jeg har muligheten til å oppgradere senere. :)
:-) Petter

Focal.JMLab Cobalt 816 S / CC800 S / 2 par Cobalt SR800 / 2 x SVS PB10-ISD
Yamaha RX-V2600 / Samsung DVD-HD935 / Hitachi PJ-TX200
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.02.2005 14.53.46 #7 av 12
Postet av: turbo1979
Mange innbilller seg at en kabel som er feit gir en mørk og svulstig lydgjenngivelse og at slanke (nordost) gir fast, stram bass og er litt lyse i klangen. Det fremgår hverfall av mange tester jeg har lest og er min egen opplevelse. (og jeg tror dette er utelukkende psykisk)
Jeg har prøvd med Monster kabler ,som var dritfeite og med digre klumper på endene, på den ene høyttaleren og god kobberledning på den andre. Jeg hørte ikke noe forskjell what so ever. Dette er jo måten å høre forskjellen på høyttalerkabler etter min mening. Hvis stereoperspektivet da forsvinner har man enten koblet feil eller så er det en forskjell mellom kablene. Sørg for lik lengde da.

Kan meddele at jeg bruker Nordost Red Dawn fordi de ser så flotte ut! (og kanskje låter de litt bedre dor det trente øret)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.02.2005 15.58.01 #8 av 12
Postet av: Torja
Jeg har helt greie kabler på mine høytalere(relativt tykke). Kunne tenke meg nye for biwiring, men det er det hele. Kommer nepe til å bruke flere tusen for meteren på høytaler kabler, men opp til en 100 lapp meteren kan være mye å hente framfor sytråder, tror jeg. Mye tro :? tenker jeg det er når man diskuterer kabler. koker nok ned til hva man selv syns. Opplever man bedre lyd med kabler til 8700 for 2 meter, så gjør man vel det. Selv syns jeg at jeg har et nokså nøktern forhold til dette. http://www.stereofil.no/ har noen flatkabler som er hvite til ca 30,- meteren. De skal etter kjøpmannen være svært så gode til pris.

:roll: 8)
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.02.2005 16.48.22 #9 av 12
Postet av: Alas
Hele problematikken koker jo ned til hvor mye penger en er villig til å legge ut.
Mener man at kabler til 10000 gir en lydforbedring verdt mellomlegget fra kabler til 1000 kroner, så sett igang. Kjøp og vær glad. Gi en god faen i folk som mener det ene og det andre. Akkurat det samme gjelder andre veien. Er man fornøyd med lampettledning og synes det gir bra lyd og man har andre ting å bruke pengene på, kjør på. Spiller jo ingen trille hva folk måtte mene. Det er jo den som skal leve med anlegget og utlegget som må forsvare for seg selv hvor mye en er villig til å legge i det hele. På samme måte som det er utenkelig for mange å bruke penger på hjemmekino i det hele tatt og synes vi er en gjeng tullinger. Bryr vi oss med dem? Nei, de vet ikke hva de går glipp av :D

At det er forskjell på kabler er jeg overbevist om. Samme hva en eller annen kar måtte mene. Placebo, tja, kan godt hende, psykologi spiller nok en stor rolle. Men for meg er jo forbedringen der, samme hvor reell den er eller ikke. Lurt, javel, men lykkelig, og det er viktigere enn å ha rett.

Mvh
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
15.06.2005 11.08.37 #10 av 12
Postet av: torsin
En kabels egenskaper har følgende variabler

1. Elektrisk ledningsevne og impedanse
2. Magnetisk skjerming
3. Båndbredde, kondensatoreffekt, lekkasje av høye frekvenser
4. Feelgood faktor

1. Styres av tverrsnitt og kontaktflate. Problemet kan være at en ledning som ikke er impedansetilpasset, vil føre til at deler av signalet blir "kastet" tilbake. Uansett, når høyttaleren somregel har en impedanse på 8 ohm, vil den relative påvirkningen fra en "dårlig" høyttalerkabel antakelig bli mindre enn en promille...

2. Magnetisk skjerming. lampettledninger, i motsetning til høyttalerkabler, har innebygd skjerming.

3. Kondensatoreffekten er fryktet av enkelte entusiaster. (Dersom frekvensen blir tilstrekkelig høy, kan signalet rett og slett "smitte over" og inn i en annen leder. Spør en elektronikkingeniør for mer utfyllende detaljer) Denne effekten inntrer først når en begynner å snakke om frekvenser større enn 50 Mhz, og siden musikk uansett ikke spilles i høyere frekvenser enn 0,02 Mhz, burde det være en del å gå på.

4. Feelgood faktor.
Kan ikke måles vitenskapelig. Urmennesket må ha sitt.


Med andre ord, dyre kabler er for entusiaster. For min del kjøpte jeg i et tankeløst øyeblikk Flatline Gold. Var bevisstløs i gjerningsøyeblikket...
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
15.06.2005 12.29.59 #11 av 12
Postet av: boly
Alle snakker om dyre kabler, ohhhh du må kjøpe ny strømkabel til anlegget ditt......

Akkurat som eletrikeren tenkte på det når han la strøm i huset mitt?

For ikke og snakke om alle koblinger ol som e- verket utfører på linjene, samt trafoene
KINO: Klipsch, Onkyo, Epson, Denon, Sony, Panasonic, Grandview
SOVEROMSKINO: Philips, Epson, Denon, Kingpin
STEREO: Harman Kardon , CAV
TV: Cambridge, CAV, Samsung
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
16.06.2005 12.26.47 #12 av 12
Postet av: Bøgge Bakken
Som en på jobben sa:

Kan hende jeg hører forskjell på en billig og dyr kabel, men det er ikke sikkkert at lyden blir til det bedre.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar