Logo

Har du kjøpt katta i sekken?

Skriv et svar
08.09.2005 17.53.31 #1 av 8
Postet av: Tannoy
Godt at vi har forum som dette slik at vi kan følge med...

http://www.digi.no/php/art.php?id=265591
Sometimes I have morningwood in the late afternoon...
Sjekk gjerne ut min hjemmekino:
http://min.hjemmekino.no/Tannoy/
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.09.2005 18.15.32 #2 av 8
Postet av: Knut
Ja det er sikkert mange som tror de kan se HD-tv på skjermen sin ... men det er jo ikke alle som er så opptatt av å ha den aller mest fantastiske bildekvaliteten heller da - mange kjøper nok flatskjerm pga plassbesparelse og plasseringsvennlighet.

Litt spesielt at artikkelen sier dette:

"Per Morten Hoff i IKT-Norge anbefaler nå alle som kjøper flatskjermer til TV-bruk å kjøpe skjermer som oppfyller HDTV-standarden"

HD-ready skjermer er jo tross alt gangske dyre enda, og selv om CD har en HD-kanal er det nok en stund til dette er hverdags. Dessuten må man kjøpe ny dekoder om man skal ta i mot HD-signalene fra CD nå, og når HD blir alminnelig må man helt sikkert kjøpe enda en ny dekoder (siden man ikke vet hvilken komprimering som vil bli brukt mpeg2 eller mpeg4).
DVD-plater i HD-oppløsning ligger sikkert også en stund inn i fremtiden, og når det først kommer vil avspillerene sikkert være svært dyre, og det vil gå tregt før det tar av...

Men når jeg skal ha plasma/lcd til stuen skal den selvsagt være HD-ready!
Knut
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.09.2005 21.52.50 #3 av 8
Postet av: arntos
Jeg kjøpte lavoppløst. Vil si at jan kan det meste om plasma, HD-READY osv. Angrer ikke et sekund jeg.

Samtidig kan jeg godt skjønne folk som kjøper av plasma til 10K selv om den mangler både component og DVI i stedet for en CRT til 10K. De er jo like lite framtidsrett begge to. Bilde vil vi jo i allefall få på skjermen, kanskje ikke beste mulig kvalitet men det er langt fra alle som bryr seg om det.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.09.2005 05.00.33 #4 av 8
Postet av: Ingeniør`n
Hvorfor kjøpe Plasma når man kan kjøpe LCD som stort sett er HD-klare alle sammen ? Leser at salget på plasma stuper i forhold til LCD og det blir vel litt feil å sammenlikne med CRT TV til 10k - det finnes nesten ikke lenger...

På den annen side tror heller ikke jeg at HD-TV kommer så fort som bransjen maser om. I minst 10 år har vi hørt at vi må kjøpe Widescreen TV. Selv i dag er 80-90 % av programmene i 4:3 format. Det er stort sett bare de som ser film på TV som har nytte av widescreen. De fleste andre hadde forsatt klart seg bedre med 4:3 format.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.09.2005 05.35.06 #5 av 8
Postet av: Knut
Dette med widescreen er et godt poeng, men det kan ikke sammenlignes med HD-tv. Bransjen sier jo at dette er det største som kommer til å skje i TV-verden siden farge-tv tok over for svart-hvitt, og jeg tror nok TV2, NRK osv hiver seg på når alle de store utenlandske kanalene gjør det. Tviler på at vi, seerne, vil akseptere at de norske stasjonene ikke er HD i lengre tid hvis alle andre kanaler vi får fra parabolen og kabel-tven er i HD.
Knut
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.09.2005 06.18.31 #6 av 8
Postet av: 9kki
Er ikke så veldig urolig vedr hd hysteriet.
Så hd signaler på både panasonics hdtv PV500 og den lavoppløste PA50 side om side. Var ikke mulig å se forskjell på disse to med mindre man gikk veldig nærme.
Virker som om hd maset er noe forhandlere eller bransjen aller helst vil ha oss til å kjøpe nå som det fortsatt er grunnlag til å selge de med høy fortjeneste.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.09.2005 07.04.44 #7 av 8
Postet av: Bøgge Bakken
"9kki" skrev:Er ikke så veldig urolig vedr hd hysteriet.
Så hd signaler på både panasonics hdtv PV500 og den lavoppløste PA50 side om side. Var ikke mulig å se forskjell på disse to med mindre man gikk veldig nærme.
Virker som om hd maset er noe forhandlere eller bransjen aller helst vil ha oss til å kjøpe nå som det fortsatt er grunnlag til å selge de med høy fortjeneste.


Problemet er jo at tunerne sansynligvis blir med DVI/HDMI med HDCP og vi som sitter med TV-er uten vil da ikke få dette inn. Men kan jo håpe at det kommer med slags omfor fra HDCP til DVI/Komponent slik at vi uten HDMI kan se HDTV.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.09.2005 07.23.03 #8 av 8
Postet av: 9kki
Ja, du har rett i det.

Men regner med at dette blir en grei sak å fikse når den tid kommer.
Man klarer jo å sende folk til månen, og da skal man vel tro at man skal klare dette her også.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar