Logo

Harman Kardon HK 3470 vs Harman Kardon HK 970

Skriv et svar
27.03.2008 19.29.36 #1 av 5
Postet av: IImilleniumII
HK 970 har bare 2x70w mens HK 3470 har 100-110w. Jeg har valget mellom disse to til samme pris, men hvilken gir mest for pengene? Forsterkeren skal brukes til ett par JBL E-60 og en 10" sub.

Haster litt med svar da auksjonen går ut i løpet av 2-3 timer.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.03.2008 20.00.02 #2 av 5
Ikke bry deg så mye om hvor mange watt den har. Watt er som dere vet en måleenhet for effekt.
Watt = spenning (volt) x strømstyrke (ampere). Altså for å angi utgangseffekten på en reciver/forsterker.

Utgangseffekten kan måles på mange forskjellige måter og det er ingen spesifikke krav på hvordan de måler dette, og hvis du vil sammenligne watt-oppgivelser, skal du sikre deg at de er målt etter samme standard, her er det mange produsenter som gjør store krumspring for at deres tall skal bli så imponerende som mulig og skryter med 7x180 w med en strømforsyning på 300W, da er mer imonerende. Dette blir mest brukt av billigprodusentene for å tiltrekke seg flere kunder. I forbindelse med høyttalere kan du ikke bruke watt-oppgivelser til så mye, fordi hvor mye effekt en høyttaler tåler avhenger av signalets kvalitet. Her er det høytalerens følsomhet (DB) mer å si. En liten forsterker kan f.eks gjerne ødelegge en høyttaler hvis signalet er forvrengt. På den annen side kan en liten høyttaler ofte tåle forbløffende høy effekt fra en stor forsterker så lenge signalet er rent og er av god kvalitet. Det er derfor viktig å ha en forsterker som kan takle jobben, spiller man for høyt med en liten forsterker og en relativt tungdreven høytaler kan den begynne å klippe. Dette vil si at reciveren/forsterkeren prøver å gi ut mer effekt enn den har å begynner derfor å klippe frekvense siden den ikke klarer å følge med. Dette kan føre til at utstyret blir ødelagt.

Kan du si meg hvor mye du har tenkt å bruke på dette kjøpet?
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.03.2008 20.14.18 #3 av 5
Postet av: IImilleniumII
Maks 2500. Den selges som ny/ubrukt. Nypris på denne var vistnok 5000 kr, forøvrig det samme som jeg betalte for min hk3470 i sin tid. Jeg fant også en brukt hk 3470 på finn, men han forlangte 1700 og har fått bud på 1500, så han selger den ikke under 1700. Syns dette var litt mye for en forsterker som er fra 2002. Spesielt når jeg ser at mange selger hk 5500 til alt fra 2-3k.
Har du forslag til andre merker som kan være like bra og kan dra ett par med jbl e-60 brukbart så kom gjerne med tips. Er åpen for de meste, men skal kjøpe brukt.

Jeg er klar over at watten ikke har så mye å si, men jeg tenkte at siden begge kom fra hk så var det sammenlignbart til en viss grad?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.03.2008 20.38.45 #4 av 5
Jeg har ingen erfaring av de to modellene, men HK 970 ser ihvertfall ut til å ha gjort det bra i tester og har ett finere design etter min smak; selvvom det er uvesentlig. Testen finner du her:
http://www.lydogbilde.no/index.php?cat= ... estid=1899

Personlig ville jeg heller brukt litt mer penger å heller kjøpt en reciver med HDMI-innganger og støtte for ukomprimert/høyoppløslig lyd som benyttes via Blu-Ray (og HD-DVD). Feks denne:
http://www.hjemmekino.no/database/avamp ... alognr=130

Test av produktet finner du her:
http://www.lydogbilde.no/index.php?cat= ... estid=3164

De nyere Yamaha reciverne gir mye iforhold til pris og ytelse. De fleste jeg har hørt på gir ett engasjerende og dynamisk lydbildet og lydsignaturen kan beskrives som nøytralt og kanskje noe "rund" i toppen. Yamaha RX-V661 konverterer de nye høyoppløste lydformatene som Dolby Digital True HD til MPCM, som er i utgangspunktet like bra. PCM er en forkortelse for Pulse-Code Modulation og er en ukomprimert teknikk for digital lyd. Denne denne teknikken brukes på vanlig CD plater, men da i stereo. MPCM eller LPCM er da i multikanal, eller lettere sagt ukomprimert lyd med støtte for opptil 8 dedikerte kanaler. (7.1). Hvis budsjettet strekker til ennå litt mer ville jeg vurdert oppfølgeren 663 som er rett rundt hjørne.
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.03.2008 21.01.33 #5 av 5
Postet av: IImilleniumII
RXV661 har jeg også vurdert. Jeg har troen på at Yamaha også leverer kvalitet slik som HK gjør. Er litt usikker på hva jeg skal enda, tenkte jeg skulle kjøpe en brukt forsterker for lettere å kunne selge det jeg har hvis jeg bestemmer meg for å kjøpe ett 5.1 sett med sbs høyttalere og svs sub. Skal til oslo i løpet av de nærmeste ukene for å høre på dette anlegget for å vurdere det mot det ene paret med jbl e-60 som jeg har. Blir jeg fornøyd med det jeg hører kommer jeg til å selge jbl settet mitt.

Virker som V661 kanskje er en litt mer "moderne" receiver, samtidig så kan jeg ev. bruke den sammen med sbs settet hvis jeg finner ut at jeg skal kjøpe det.

Takk for hjelpen så langt! Får se hva det blir til :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar