Logo

HD-DVD / Blue-Ray offisiell tråd

Skriv et svar
18.06.2007 20.06.31 #121 av 421
Postet av: orso
Slag i trynet for HD DVD.
http://www.lydogbilde.no/blockbuster-ve ... 45377.html
Tror nok det blir en Blue-Ray spiller på meg neste år. Egentlig synd at HD DVD ser ut til å tape.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.06.2007 20.25.37 #122 av 421
Postet av: Rune
Slik jeg ser det er det 2 utfall på denne meningsløse krigen. HD DVD taper eller HD DVD og Blu-Ray taper.

Foreløpig er salgstallene latterlige lave (men som forventet).

Men når veldig oppegående mennesker som jeg jobber sammen med ikke er klar over denne krigen så skjønner at dette skal bli tungt å få solgt til vanlige mennesker.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.06.2007 22.55.55 #123 av 421
Postet av: Torja
Har snakket med min bror per tlf og han vil kjøpe seg PS3 til jul pga at det har vært problemer med XBOX360 han har hatt til nå. Men du har ingen flatskjerm eller projektor spør jeg, hva skal du med denne typen bilde fremvisere, men det spilte vistnok ingen rolle. Løsningene via PS3 og at han kunne få hjelp av meg som hadde erfaring med denne konsollen spilte tydelivigs større rolle.
Dette er nytt via dvdnytt: http://www.dvdnytt.no/artikkel.asp?ID=4780
En film som Pirates og the Caribbean som Disney utelukkende utgir via Blu-Ray blir kjøpt i stort antall, hva nå det må bety.
Så sier HD DVD leirendet viser seg at folk kjøper gjennomsnittlig fire filmer med sin HD DVD spiller, mens Blu-Ray folket kun kjøper en film. Se her;
http://www.itavisen.no/php/art.php?id=385366

For den vanlige forbruker går disse tingene hus forbi, og det er bare oss entusiaster som følger med.
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.06.2007 06.22.31 #124 av 421
Postet av: petre2006
Det påfallende er vel at $ony har en alvorlig andel av aksjene i Disney filproduksjonselskapet så det forundrer meg ikke om de velger å kun gi en så populær film ut på et medie som de selv eier og sliter med å få solgt.

På den andre siden tipper jeg at det ikke går lenge til HD-DVD er det eneste mediet som M$ Windows kommer til å bli utgitt på, i.o.m at Micro$oft er meget stor innen det formatet.

Min forhåndsprognose her, blir BD til film og HD-DVD til data, også vil multispillerene spys ut kort tid etter at dette blir faktum.

Petter
Det blir aldri lydtett nok... OG -- ALT i en boks, hiv ut resten!
Filmbasen min : http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Petter%20U
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.06.2007 08.00.59 #125 av 421
Postet av: orso
Det at de største filmene ser ut til å komme på Blue-Ray er årsaken til at de kommer til å vinne. Blue-Ray har flest filmselskaper som støtter de og det er det som er det mest avgjørende. Eneste håp jeg ser for HD DVD er eventuelt hybridspillere.

De som kjøper HD DVD er entuasiaster som vil støtte formatet p.g.a. lavere priser, foreløpig bedre bildekvalitet og ingen soneinndeling. Disse folka kjøper mange filmer for å prøve å få HD DVD til å vinne, men det er massene som bestemmer. Massene vil la seg lure av markedsføringen som giganten Sony knapt har begynt med. I tillegg til dette med at de største filmene kommer på Blue-Ray selvfølgelig.

Salget går jo dårlig foreløpig for begge, men det vil nok endre seg når prisene faller. Vi snakker nok om flere år før salget virkelig tar av og slike spillere blir alle manns eie, men jeg tror det også sitter mange potensielle kjøpere på gjerdet (som meg) og venter til prisene er lavere og utsiktene til en vinner i krigen er tydeligere.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.07.2007 06.14.29 #126 av 421
Postet av: Rune
Toshiba og Microsoft viser frem fordelene med HD DVD

http://gizmodo.com/gadgets/field-notes/ ... 273454.php
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.07.2007 16.14.27 #127 av 421
Blu-ray leieren har nå tatt ett alvorlig priskutt på noen av sine spillere, endelig.

BD spiller for kun 4995;-

http://www.elkjop.no/is-bin/INTERSHOP.e ... ategoryID=
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.07.2007 16.33.18 #128 av 421
Postet av: Rune
Nå tror jeg heller det er Pansonic/Elkjøp som ønsker å kvitte seg med en utgått modell med en rekke mangler.

Ny modell er jo allerde i salg. (uansett en fin prisnedgang)

http://www.hjemmekino.no/database/playe ... spx?id=152
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
15.07.2007 00.29.10 #129 av 421
du har vel rett der, men likevel så synker jo de eldre modellene i pris (selvvsgat) slik at de blir konkurranse dyktig. så at dem selger hd-e1 med 5 filmer, ett fint "triks" dette:

http://www.elkjop.no/is-bin/INTERSHOP.e ... EOV.I03xiL
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
15.07.2007 16.11.30 #130 av 421
Postet av: orso
Må si meg litt uenig i guiden:
http://www.hjemmekino.no/guide/hddvd_vs_bluray.aspx
Synes det blir feil å bruke argumentet om at HD DVD er sonefri i to tilfeller. Det nevnes både under tittelen "Filmutvalg totalt tilgjengelig for norske brukere" og under "Forbrukervennlighet". Så her har HD DVD fått et ekstra poeng som ikke er rettferdig.

Når det gjelder "Tekniske egenskaper spillere" (skrivefeil?), så ser jeg ikke helt hvorfor HD DVD stikker av med seieren. Tvert imot trodde jeg at Blue Ray var bedre her, men mulig jeg ikke har nok kunnskap på området.

Ellers er jeg enig det andre, men jeg er rimelig sikker på at Blue Ray stikker av seieren og vil derfor anbefale det til folk.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
15.07.2007 16.34.58 #131 av 421
Postet av: Rune
"bomholt" skrev:Må si meg litt uenig i guiden:
http://www.hjemmekino.no/guide/hddvd_vs_bluray.aspx
Synes det blir feil å bruke argumentet om at HD DVD er sonefri i to tilfeller. Det nevnes både under tittelen "Filmutvalg totalt tilgjengelig for norske brukere" og under "Forbrukervennlighet". Så her har HD DVD fått et ekstra poeng som ikke er rettferdig.

Takk for tilbakemelding. Meningen med denne guiden er at den skal være mest mulig rettferdig og oversiktig. Jeg har derfor tatt hensyn til ditt synspunkt å fjernet hele punktet. Filmene var som sagt nevnt i annet punkt og for teknis se neste kommetnar.

"bomholt" skrev:
Når det gjelder "Tekniske egenskaper spillere" (skrivefeil?), så ser jeg ikke helt hvorfor HD DVD stikker av med seieren. Tvert imot trodde jeg at Blue Ray var bedre her, men mulig jeg ikke har nok kunnskap på området.

Med dette punktet var det meningen å vise det at HD DVD spillerne er i snitt bedre utstyrt med tekniske funksjoner. Dette gjelder f.eks nettverk og dekoding av lydsystemer. (men over tid vil nok dette utjevne seg)

"bomholt" skrev:
Ellers er jeg enig det andre, men jeg er rimelig sikker på at Blue Ray stikker av seieren og vil derfor anbefale det til folk.

Jeg er også enig i at det er størst sjanse for at Blu-Ray blir det mest selgende formatet, men guiden er ment for å se på forskjellene på formatene.

Håper snart at Blu-Ray kommer med noen rimelige og godt utstyrte spillere (3000,- eller mindre)
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
15.07.2007 20.46.34 #132 av 421
Postet av: orso
Jeg er nok litt mer optimistisk enn deg Rune når det gjelder de nye formatene og da helst Blu-Ray. Du nevner at Hjemmekino ikke tror de vil overta for DVD, men det tror jeg. Tror det bare handler om at prisene faller før salget begynner å ta av. Og da tror jeg det etter hvert vil finnes færre og færre DVD spillere i hyllene. Det er vel dessuten et faktum at flere av produsentene slutter nå å komme med nye oppgraderte DVD spillere. Det vil nok gå noen år til før dette skjer, men ikke nødvendigvis så mange.

Tipper neste år så vil det finnes Blu-Ray spillere under 3000 kr.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
15.07.2007 21.50.23 #133 av 421
Postet av: Rune
Jeg håper jeg tar feil om utbredelsen av HD formatene, men siden jeg tidligere har jobbet 5 år som selger er jeg desverre redd for at jeg har sett hva som er viktig for Ola Nordmann når de handler.

Det største problemet for produsenter av DVD spillere er at prisen er blitt veldig lav og at "alle" har DVD spillere. Det er bare et mindretall som oppgraderer spillerne, og de få som gjør det. (grunnet at f.eks ungen har knekt skuffen eller at den har sluttet å virke) stikker på Elkjøp og kjøper en spiller fra Philips til 599 eller en kinaspiller til 299,- Jeg antar at 95% av DVD spillere som selges i landet i dag koster 1000 eller mindre. (av de 12 spillerne som Elkjøp selger koster 11 under 1000)

Med andre ord tjener ikke produsentene av DVD spillere noe lenger, og utvalget av spillere har derfor blitt redusert de siste årene. Det er jo dette de håper å fikse med Blu-Ray og HD DVD. Men jeg tror at forbrukerne er blitt forvente når det gjelder pris.

Jeg tror at prisene på spillere kommer til å bli slik at det vil være tilgjengelig spillere til under 2000,- i løpet av 2 år og da vil allle som i utgangspunktet ville vært så sær at de brukte 1500 på en DVD spiller i dag, kjøpe dette når de bytter, mens resten kjøper DVD spillere til 499 eller billigere. Men selv når disse kjøper spillere vil det være nødvendig at filmene på Blu-Ray/ HD DVD er like billig som DVD utgivelsen for at de skal gidde å kjøpe de. Folk er generellt veldig "gniene" på slikt og har opplevd mange ganger at når f.eks butikken selger en film på tilbud til 99 en uke og når noen kommer tilbake en uke senere for å handle og deretter for å se t tilbudet er over og at filmen koster 119 så handler de ikke filmen i det hele tatt. (selv bare turen til butikken har kostet langt mer en prisforskjellen)

Når DVD kom var det en revolusjon i kvalitet, og for meg var det fra det tidspunket jeg fikk en DVD spiller (høsten 98 ) innom døren totalt uaktuellt
for meg å se en VHS film (og jeg har heller ikke gjort det siden) Kvalitetsforskjellen var bare alt for stor. (selv om VHS spilleren min er/var den klart dyreste spilleren jeg noengang har kjøpt).
Denne forskjellen opplever jeg ikke med Blu-Ray/HD DVD mot DVD selv om selve bildekvaltieten nok kanskje oppleves som dobbelt så god som DVD. Jeg minnes også at i perioden 97-98 når DVD kom på markedet så viste "alle" at noe nytt var på gang og at VHS skulle erstattes av film på plate. I dag føler jeg det er helt annerledes.

Hvis vi tar min arbeidsplass som stort sett består av tekniske interesserte gutter og jenter som eksempel, vet jeg bare om 1 annen person som har kjøpt seg HD spiller av et eller annet format. Vet om 3-4 som har XBOX 360 (uten HD DVD drive) og noen som har Wii. (men foreløpig ingen som har PS3). Selv om mange av disse har flatskjerm (og merkelig nok så blir jeg som regel dratt inn i en diskusjon før de kjøper flatskjerm om hvilken som er bra :-)), men jeg har enda til gode å høre om noen som kjøper flatskjerm grunnet HD/HDTV. Det er skjermstørrelse og at den er flat som gjør at folk vil kjøpe. Jeg snakket tilfeldig med naboen også for noen dager siden (fyr i 40 årene) og vi snakket litt om hjemmekinorommet og han lurte litt på om jeg lastet ned filmer fra internett eller leide DVD filmene. Da jeg forklarte han at jeg kjøpe filmene og hadde noe som var enda bedre enn DVD var han overrasket. For det hadde han aldri hørt om :-)

Kort sagt:
Det beste HD DVD/Blu-Ray kan håpe på er at de får kanskje 1/3 av filmsalget i verden. Resten vil fortsatt være DVD (wild guess fra min side)
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
16.07.2007 08.50.12 #134 av 421
Postet av: orso
Det som kan tale for høyoppløst DVD format i Norge er:
1. Nordmenn er raskt ute med kjøpe ny teknologi
2. Flere og flere har flatskjermer
3. Prisene blir lave nok og produsentene slutter med DVD

Jeg tror at innen tre år, så finnes det spillere av et av formatene til 1000 kr. Da tror jeg det er begynnelsen på slutten for DVD formatet. Når prisene da faller ytterlige årene derpå, så vil for det første mange bli overbevist om kjøpe høyoppløst.
For det andre tror jeg produsentene ville kjenne sin time og slutte å produsere DVD spillere fordi de vil tjene mer penger på det nye.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
16.07.2007 09.17.07 #135 av 421
Postet av: Msport
Hvordan skaffer unngdom seg film i dag? De laster ned ulovelig.... (noe jeg IKKE støtter og ikke kan fordra at gjøres, men det er ikke diskusjonens kjerne). Hvorfor? Det er enkelt.

Selv om det er i utviklings stadiet, tror jeg feks Appel TV (eller hva den lille boksen heter) er glimtet av hva man vil se i fremtiden. Lettere distribusjon, ingen som kjører filmen ut til butikken og således forurenser mer (meget viktig i disse tider med et høyere miljøfokus enn noen gang), du slipper å kjøre til butikken, ingen forsendelse via post ved kjøp på nett osv... Skal du leie, behøver du ikke kjøre/gå til butikken - du kan bli i godstolen uten bekymring om å rekke å levere den. Dette gir lavere kostpris. Mange har i dag trådløst nett og bærbare pc'er - ser ikke at konf. av nett er noe vanskligere her. De fleste som ser film i dag har også en hdd opptaker og det å laste ned en film/streame vil neppe bli vanskligere i fremtiden. Hva det gjelder av kvalitet, viser jeg til det som lastes ned i dag. Pris/tilgjengelighet fremfor kvalitet.

Dette er stopperen for hd-formatene, ikke krigen eller dvd markedet. Innen noen år er dette det heiteste i markedet - og det er jeg hellig overbevist om.

For min egendel synes jeg det er synd. Jeg ønsker meg nemlig at et hd-format overtar og gjerne en avklaring snarest. Det tror jeg neppe vi for se selv om BD står for 75-80 % av salget, 75-80% av tilnærmet ingenting er ikke noen stor fordel. Slaget er neppe over på en stund, men blir etter mine utsikter tatt igjen av nedlasting. Dagens ungdom blir eldre (og kanskje dem til og med for moral og lærer seg å betale for det dem skal ha?) og har lært seg hvor enkelt dette er.

Noen flere meninger?

Edit: jeg klarer aldri å forklare meg i korthet.... :?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar