Logo

HD meg i ræ...

Skriv et svar
19.11.2007 07.35.48 #1 av 3
Postet av: petre2006
Neida, ikke så ille som tittelen skulle tilsi, men heller ei lystig lesning, trenger tips.

Jeg gikk til det skritt å gå til innkjøp av multiromsløsningen til Canal Digital for å få meg TV sendinger i hjemmekinoen. I den sammenheng benyttet jeg meg av Canal Digital sin nye HD tuner i et håp om å endelig få oppleve 1:1 på min kjære store gullklump PE8720. Både tuner og dvd spilleren er jo koblet via Onkyo SR604E reciever med HDMI. Forøvrig (ikke at det betyr noe, men alle tre HDMI kablene er Monster Audio sine)

Så, skrudde på dette her da, stillte inn til 720p på utgangen av tuneren, snaset meg inn til Discovery HD og skulle virkelig bli filleblåst i en hærlig HD orgasme. Men, tror alldri jeg har tatt så feil, ever! Vil kanskje strekke meg til å tilsi en 10% forbedring av bildet i forhold til vanlig tuner sending, maks! Skikkelig skuffa ble jeg, nesten på gråten..

Prøvde meg så med 1080i på utgangen av tuner, for å se om det ble bedre. Så, da måtte jo bildet skaleres (grøss og gru..) ned. Ble faktisk hakket bedre, føltes det som. Ikke helt 100% sikker, men et hårstrå hvassere kanskje?

Fikk det for meg at det kanskje var i Onkyoen det skortet, og fikk koplet meg direkte i BenQ'en med HDMI, men det ble ikke noe bedre av den grunn. Ser å lese at både BenQ'en og Onkyoen har samme bildebehandligsbrikke, nemlig Darkchip3 fra Texas Instruments, men jeg håper ikke at Onkyoen tar seg av bildebehandlingen?!

Utover kvelden ble jeg sittende med å manuelt prøve å tweake BenQ'en for å få noe mer trøkk i HD bildet, og klarte jo selvsagt å tweake meg laaaangt forbi de optimale innstillingene jeg hadde for vanlig DVD da, sånn at jeg må sette dette opp igjen. Bildet ble faktisk litt hvassere fra HD tuner, kanskje jeg nå sitter igjen med en opplevelse rundt 20% bedre enn vanlig tuner signal.

Samlet opplysninger:

- Sitte avstand : 4meter og 12centimeter
- 105.5" bilde på strukket rammelerret (1.0 gain)
- CD's HD tuner, via Onkyo SR604E (HDMI) videre til BenQ PE8720 PJ (HDMI)

- Bildet er ikke så fargerikt (har tweaket både i tuner og PJ)
- Bildet virker litt blasst (har tweaket både tuner og PJ)
- Bildet er uskarpt, faktisk en del softere enn vanlig sending (sjekket focus, ja!)
- Bildet har derimot god kontrast
- Bildet har veldig bra lys

Nå tror jeg at jeg skal gå til innkjøp av en kalibrerings DVD, dette her er uutholdelig. Artige er at jeg får lyd via HDMI også da, det hadde jeg ikke trodd. NOEN TIPS/ERFARINGER ANYONE?! før jeg går til min dype mørke kino og tweaker meg i hjel?

Petter
Det blir aldri lydtett nok... OG -- ALT i en boks, hiv ut resten!
Filmbasen min : http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Petter%20U
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.11.2007 07.51.10 #2 av 3
Postet av: Blueflame
Dette var jo synd. Hadde selv håpet på at jeg en vakker dag i nærmeste framtid skulle få nyte Discovery Channel i full HD opplevelse. Men da er det kanskje ikke noe å satse på ennå.

Beklager, men jeg kan verken tipse deg eller hjelpe deg i denne situasjonene. Men jeg kan på det sterkeste anbefale deg Monster Kalibrerings DVD'en. Fikk stilt inn Plasma'en perfekt med denne.

Den hjelper deg med å stille farger, sort-hvitt nivået, kontrast og lysstyrken riktig. Noe som ikke alltid er så enkelt å bare stille seg fram til i hytt og pine.
Pioneer VSX-LX60, Pioneer PDP-427XA, Dali Ikon 6, Dali Ikon Vokal 2, Pioneer DV-696AV, Pioneer DVR-530H, Project Debut III, Jamo E400, Pioneer S-W150S, PS3 og Gamecube
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.11.2007 14.54.56 #3 av 3
Postet av: ingobingo
Har sett en del programmer fra discovery hd og det er stor forsjell på produsjonene av tv programmene deres....svært lite er i bedre kvalitet en vanlig sd signal..... Det er noen få reise program og noe helt nye dyre program som er brae. (det er ikke en tv kanal med bare planet earth)

Så Sikert ikke noe gale med utstyret ditt
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar