Logo

HDMI 1.3, verdt å vente på?

Skriv et svar
03.10.2006 15.42.08 #1 av 9
Postet av: McIver
Har utrolig lyst til å kjøpe meg LCD-tv. Den skal brukes til tv, DVD, Xbox 360 og PC. Leste et par artikkel som omhandlet HDMI 1.3 som er på vei nå, og det virket som om det var verdt og vente på. Den skulle visst være mye raskere, støtte mere ditt å datt osv. (husker ikke det som stod)

Noen som har en formening om dette? Bør jeg vente med handelen?

Link til innlegget, funnet på adressa.no
http://www.adressa.no/forbruker/digital ... 729712.ece

Står her at HDMI er rett rundt hjørnet!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.10.2006 19.56.07 #2 av 9
Postet av: Headbanger Man
Hei, hvis jeg ikke tar helt feil, mener jeg at de fleste TVer med HDMI i dag støtter versjon 1.3.
Correct me if I am wrong! :?
03.10.2006 20.08.34 #3 av 9
Hadde vært suverent isåfall, for da blir det garantert tv-handel.
Forsto det sånn i artikkelen at det var noe som var på vei inn.. men..
03.10.2006 20.41.45 #4 av 9
Postet av: Rune
Såvidt jeg vet er det ingen modeller som har HDMI 1.3 (og det er ingen på vei som har det heller som jeg vet om)

Jeg mener det ikke er noe å vente på. Blir flatskjerm på meg selv nå før jul og da uten 1.3.

Da får jeg heller bytte igjen når DVB-T MPEG 4 med CI modul har kommet i apparatene. Da er nok 1.3 på plass også.

1.3 vi ikke gi noe bedre bilde på annet enn fra PC. (hvis produsentene legger inn støtte for dette i drivere/kort)
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
03.10.2006 20.48.31 #5 av 9
Ok, takker for bra svar!
04.10.2006 12.52.19 #6 av 9
Postet av: knutinh
Første enhet med HDMI 1.3 skulle visstnok være Sony PS3.
http://en.wikipedia.org/wiki/HDMI#HDMI_1.3
"Released 22 June 2006.[1] [2]

Increases single-link bandwidth to 340 Mhz (10.2 Gbps)
Supports 30-bit, 36-bit, and 48-bit (RGB or YCbCr) color depths or over one billion colors, up from 24-bit in previous versions.
Supports xvYCC color standards.
Incorporates automatic audio syncing (lip sync) capability.
Supports output of Dolby TrueHD and DTS-HD Master Audio streams for external decoding by AV receivers.[3] TrueHD and DTS-HD are lossless audio codec formats used on HD DVDs and Blu-ray Discs. If the disk player can decode these streams into uncompressed audio, then HDMI 1.3 is not necessary, as all versions of HDMI can transport uncompressed audio.
Availability of a new mini connector for devices such as camcorders.[4] "

http://en.wikipedia.org/wiki/H.264/MPEG-4_AVC
"The JVT recently completed the development of some extensions to the original standard that are known as the Fidelity Range Extensions (FRExt). These extensions support higher-fidelity video coding by supporting increased sample accuracy (including 10-bit and 12-bit coding) and higher-resolution color information (including sampling structures known as YUV 4:2:2 and YUV 4:4:4). "

FRExt er nå kjent som MPEG4/AVC/h264 "High profile" men det kan se ut som om de virkelig interessante profilene er utelatt(Hi10P med 10 bits per fargekomponent og Hi422P som i tillegg har større romlig fargeoppløsning og Hi444P som har 12 bit pr komponent og full fargeoppløsning). Om dokumentet er utdatert eller om dette vil komme i revisjoner av HD-DVD/BR vet jeg ikke.
http://en.wikipedia.org/wiki/H.264#Profiles
"High Profile (HiP): The primary profile for broadcast and disc storage applications, particularly for high-definition television applications (this is the profile adopted into HD DVD and Blu-ray Disc, for example). "

Windows Vista vil støtte økt fargepresisjon:
http://en.wikipedia.org/wiki/Features_n ... management
" It is backed up by an enhanced color processing pipeline that supports bit-depths more than 32 bits per pixel, multiple color channels (more than 3), alternative color spaces and high dynamic range coloring, using a technology named Kyuanos[19] developed by Canon"
Det er rimelig at skjermkort og PC-skjermer vil følge opp med støtte.

Er du sikker på at det ikke vil komme hardware HD-DVD/BR spillere med HDMI 1.3 som gir økt lumapresisjon brukt med HDMI 1.3 kompatible displayer, Rune?

Uansett så er situasjonen i dag at de fleste displayer ikke klarer å nyttiggjøre seg den dynamikken som ligger i en vanlig DVD-plate (uansett hvor mange milliarder av farger de reklamerer for i glorete klistremerker). Å sette et HDMI 1.3 interface på en slik tv vil ikke i seg selv kompensere for umoden displayteknologi.

Det blir litt som å klage over at 4G telefoner ikke er tilgjengelig når telenor og netcom knapt har fått bygd ut noe 3G-nett :-)

mvh
Knut

http://en.wikipedia.org/wiki/BluRay
http://en.wikipedia.org/wiki/HD_DVD
04.10.2006 16.03.16 #7 av 9
Postet av: Rune
Som vanlig et svært bra svar fra knutinh.

Jeg kan nok ikke utelate at det kommer en oppgradering til 10 eller 12 bits farge på HD-DVD/Blu-Ray og jeg må innrømme jeg til nå egentlig har utelukket det siden standarden er satt.

Det forutsetter vel også at 10 og 12 bits farger er bakoverkompatible på de spillerne som kommer ut i løpet av året.

Det vil vel også i teorien føre til større diskplass for filmer med høyere fargedybde noe som kanskje minsker sjansen for at dette blir implementert.

På den annen side er det jo solgt få spillere, og hvis man kan softwareoppgradere de fleste spillerene til å støtte 10/12 bits farger så er det jo relativt greit å gjøre dette uten at alt for mange forbrukere klager på at spillerene ikke funker på de nye filmene.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
05.10.2006 08.19.35 #8 av 9
Postet av: knutinh
Jeg kjenner ikke til detaljer rundt h264, men det beste hadde jo vært dersom "high profile" kommer som et slags enhancement layer som lar deg spille av 12bit disker på første generasjon spillere med 8bit oppløsning.

Lagringsplass er det vel relativt godt med, spesielt på BR. Hvordan enkodere vil håndtere 12 bit er jo et åpent spørsmål. Hvis bitraten er lav nok vil vel den faktiske oppløsninga uansett være mindre enn 8 bit jevnt over.

Jeg vet ikke hvor bundet produsentene føler seg til de få spillerne som er solgt. Det hadde jo vært gøy dersom økt presisjon (farger) hadde blitt et konkuransemoment mellom de to formatene i tillegg til høy romlig oppløsning.

For å være ærlig så vet jeg heller ikke hvor viktig sann 12bit luma er. Kan innholdsleverandører levere filmer som greier å utnytte dette? Kan tv-er/projektorer nyttiggjøre seg disse bitene (jeg snakker ikke bare interface men også panel-teknologi)? Kan vi som seere virkelig se så presist (jeg vet at vi har et veldig stort dynamikk-omfang, men jeg vet ikke noe om "trinnstørrelsen")?

Eller er det slik at 12bit luma først og fremst er innført for innfanging og redigering slik at filmer kan redigeres kreativt (også mhp dynamikk) uten at den reelle presisjonen faller under 8 bit?

-k
07.10.2006 04.19.36 #9 av 9
Postet av: knuhen
Hvilken type TV da Runar ? Plasma eller lcd
Skriv et svar