kutuzov
Aktiv
E-post
Tenkte jeg skulle dele en samtale jeg og en kamerat hadde i Manchester med innehaveren av en hifhi-butikk.
Kameraten min skulle kjøpe seg 42" plasma og valget stod nå mellom Hitachi pd7200 og et par andre skjermer fra bl.a. LG og Panasonic PV60. I butikken står vi og sammenligner litt, og innehaveren anbefaler kameraten min en LG-skjerm. I mellomtiden er det kommet en kar til og står og slår av en prat med innehaveren. Denne fyren presenterer seg som (fikk ikke HEEELT tak i nøyaktig tittel) noe sånt som sjef for serviceavdelingene til Hitachi og noen andre av de store merkene i England. Kort fortalt var det gjennom ham service og reparasjoner på disse tv-ene i England gikk.
Kameraten min påpekte at han ikke var så keen på den LG-skjemen siden den manglet HDMI. Da sier han reparatøren at:
I can tell you something about the HDMI.... If you really want to know...
Så gikk han videre med å si at HDMI-kontakten på "billige" modeller (15-20000,-) nærmest er en bløff! Fordi (og her falt jeg dessverre litt ut av den tekniske sjargongen) det var noe med at HDMI'en på disse tv'ene tok i mot et digitalt signal for så å konvertere det til noe analogt som igjen blir sendt til skjermen.
Faktisk mente han at bildet på nær sagt samtlige tv'er i butikken blir best dersom man kobler til via komponent!
På dette tidspunktet blandet innehaveren av butikken seg inn igjen og kunne langt på vei bekrefte dette. Faktisk sa han at han hadde fått beskjed fra leverandørene sine (altså Hitachi, LG osv) at tv'ene som stod utstilt i butikken med prøvebilde burde stå tilkoblet via komponent fordi dette ga et bedre bilde en via HDMI!
Hallo?!
Kameraten min kjøpte likevel Hitachi pd7200 og er kjempefornøyd med den (har dog ikke prøvd ut HDMI'en...).
Hva sier dere plasma-guruer til dette? Har dette rot i virkeligheten?
kjelle
Bilstereoekspert
E-post
testa ut med min panasonic pv500,og forskjellene er utrolig små.hdmi har en smule skarpere bilde men det er utrolig små detaljer det er snakk om.dette kan variere fra dvd spiller til dvd spiller.gleder meg til å teste forskjellen når hd dvd og blue ray kommer i racken
Onkyo807,Pioneer bdb 51FD,LG 60PS8000,Klipsch Synergy F3,C3,B3,S3 surroundhøyttalere ,XTZ 10" * 2 ,PS3,XBOX360,Monster Kabler.
FOXOR
Hjemmekinosjef
E-post
Det er forsåvidt riktig at mange TV'er vil omgjøre HDMI til komponent. Dette er grunnet at de bildebehandlingen tenker i "komponent". Mange Tv'er som mottar et digitalt (DVI/HDMI) signal vil ikke behandle det i det hele tatt grunnet at TV'en tror det signalet som kommer inn er av "god" nok kvalitet. F.eks en billig DVD spiller med HDMI vil gi TV'en et mye dårligere bilde enn hvis man koblet med komponent fordi da kobles ikke bildebehandling kretsene inn.
Dette er fordi det tar utrolig mye processorkraft for å behandle et høyoppløst bilde digitalt i real time. Er vel bare et par toppmodeller som gjør dette idag. Blant annet Pixel Pluss 2 HD til Philips gjør nettop det.
Men grunnen til at du betaler for HDMI er at man trenger et "handshake" fra HD-DVD spilleren evt. Blue-Ray for å kunne få et høyoppløst bilde til TV'en. Ellers så vil man kun få 480p via komponent uten "handshaken".
Akkurat hvordan TV'en behandler bilde inni tven er jo mindre viktig bare resultatet blir bra?
kWern
Hjemmekinosjef
E-post
"FOXOR" skrev:
Men grunnen til at du betaler for HDMI er at man trenger et "handshake" fra HD-DVD spilleren evt. Blue-Ray for å kunne få et høyoppløst bilde til TV'en. Ellers så vil man kun få 480p via komponent uten "handshaken".
Tror ikke dette er riktig, i hvert fall ikke idag når HDCP ikke er aktivert. Du får både 720p og 1080i over komponent fra HD-DVD-spillere, men det tillates ikke "full HD", altså 1080p over komponent. Dette gjelder bl.a. HD-DVD add-on til Xbox360, som gir alle oppløsninger på spill over komponent (opp til og med 1080p), men begrenser seg til 1080i for HD-DVD-film over komponent, men ikke på VGA (Xbox360 har ikke HDMI ennå).
shakudu
Aktiv
E-post
Komponent er best? ... sånn skjønte jeg det iallefall
knutinh
Hjemmekinoekspert
E-post
HDMI er digitalt og en utvidelse av DVI. Grunnen til å velge dette er:
Du får en digital, framtidsrettet interface som er garantert å sende HD-signaler i full kvalitet også i framtiden.
Ulike tv-er kan tilby ulik grad av signalbehandling på HDMI kontra komponent. Jeg har liten tro på at noen tv-er konverterer HDMI til analogt internt.
I praksis er ofte forskjellen liten.
-k