Logo

HDMI og bilde størrelse

Skriv et svar
13.07.2009 09.11.29 #1 av 6
Postet av: fsatre
Hei dere eksperter.

Jeg har nettopp anskaffet meg et samsung LE40A696 TV.
Har Canal Digital sin HD PVR. Tenkte da at HDMI fra PVRen til TV vil gi best billed kvalitet.
Og det gjør det, med en ulempe. Kanten på bilde forsvinner i forhold scart.

Forstår ikke dette helt. Har satt opp pvren å sende ut full hd 1920 * 1080. Bilde på tv er 16:9
TVen oppdager dette ved bruk av HDMI og viser bilde og lyd fint. Men som sagt kantene er avkuttet i forhold til bruk av scart.

Dette gjelder både HD kanaler og ikke HD kanaler.

Noen ideer?

Mvh.
Frode
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.07.2009 11.44.13 #2 av 6
Postet av: Torja
Høres ut som at det er noen bilde innstillinger på tv som må justeres. Kast deg over bruker manualen. Har ikke samsung tv selv.
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.07.2009 18.34.55 #3 av 6
Postet av: fsatre
Hm. Hadde brukt feil HDMI inngang ut i fra innstruksjonsboken. Byttet til riktig men det fungerte ikke bedre av den grund. Snakket med Ekspert i dag og de hadde heller ingen god forklaring. Hos dem hadde den pvren og tven fungert utmerket med HDMI.

Kan ikke se noen andre innstillinger i pvren eller tven som kan endre bildestørrelsen heller, er lost.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.07.2009 09.50.12 #4 av 6
Postet av: TheDude
Høres ut som et overscan-problem (bildet "stikker utfor" TV-en). Da er det i såfall instillinger på TV-en du må se på. Hos meg virker det som om det er litt overscan om den står innstilt på "16:9"under "Picture" -> "Picture Options" -> "Picture size", mens det ser ut til å være borte om jeg velger "just scan".

Verdt et forsøk i hvertfall?
-
Yamaha RX-V3900T, System Audio 1280 mkII, SA 720 AV, SA 705, SA 505, SVS PC12-NSD, Epson EMP-TW700, DreamScreen v3 tab 92", Samsung LE40A656, Acer Revo R3610 med XBMC, Panasonic DMP-BD60, Pioneer DV 565-AS, PS3, Get HDi, Logitech Harmony One
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.07.2009 15.43.21 #5 av 6
Postet av: Bobben
Du kan også forsøke å trykke på "TV" knappen på fjernkontrollen et par ganger for å se om det hjelper. Du kan også forsøke å trykke flere ganger på on demand knappen. Begge disse knappene endrer på hvordan mottageren håndterer 4:3 sendinger ( dvs. zoom moduser).

Ellers så kan det skje det som andre har påpekt at ved overscan så klippe skjermen bort mye av bildet. På HD ready TV'er er det trolig en fordel med noe overscan siden det kan føre til en skalering til skjermens egen oppløsning med godt resultat. På en Full HD tv er det selvfølgelig ikke nødvendig med overscan så den bør deaktiveres i TV'n.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.07.2009 20.36.54 #6 av 6
Postet av: fsatre
Og det fikset problemet.

Takker.

Frode
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar