Logo

HDTV 1080, fatter ikke bæra.

Skriv et svar
18.01.2006 23.45.38 #1 av 7
Postet av: voffsen
Har sett litt etter nytt TV og plumpet over denne.

http://www.hjemmekino.no/database/tvinf ... alognr=236

Har en del musikkvideoer/filmer i HDTV 1080 format
Disse filmene er 1920*1080 i oppløsning.
MEN så ser jeg i specene på TVn at PC-Kompabiliteten kun er 1280*768
Spørsmålet mitt er da, hvordan kan man da kjøre HDTV 1080 ?
Skjermkortet mitt støtter 1080 oppløsningen.
Men vil da TVen vise en reell 1080 oppløsning på 1920x1080?

En annen ting jeg har sett er at mange tver står merket med 1366*ett eller annet og er merket for støtte for HDTV1080.
Men hvordan er dette reelt når tven ikke har så mange pixler som faktisk HDTV 1080 filmer har?

Specen på TV`n
HDTV-klar (HD-ready) Ja
1080i/1080p via DVI/HDMI Ja/Nei

PC-kompatibilitet
VGA (640 x 480) via DVI/VGA inngang Ja
SVGA (800 x 600) via DVI/VGA inngang Ja
XGA (1024 x 768) via DVI/VGA inngang Ja
WXGA (1280 x 768) via DVI/VGA inngang Ja
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.01.2006 06.20.51 #2 av 7
Postet av: Ingeniør`n
TV/PC'n kan ikke vise mer enn max oppløsning f.eks 768x1366. Det vil med andre ord si at du nok kan se filmen men det du ser er et nedskalert bilde i den maksimale oppløsning som skjermen velger ut fra hva som passer best avhengig av formatet på filmen.
Det er en misforståelse at eldre TV som ikke er HD Ready ikke kan vise HD bilde. Den kan mest trolig vise bildet med der er ikke HD lenger....
19.01.2006 07.33.15 #3 av 7
Postet av: Ken
Dette er ganske enkelt å forklare: jeg bruker et digital stillbilde kamera som eksempel.

Ta et bilde med et 7MB pixel digital kamera som kanskje gir deg en oppløsning på 2500x1880, altså en oppløsning som i utgangspunktet er ALT for stort for din PC-skjerm som kanskje kjøre en oppløsning på 1280x1024. Hva skjer'a?!!

Dette bildet vil oppleves som skarpt og detaljrikt fordi oppløsningen er høyere, og for print så er det enda bedre da bildebehandlingsprogrammet har flere bildepunkter å jobbe med. Så det spiller ikke så mye rolle hvilken oppløsning panelet har, så lenge man har gode programmer/bokser som behandler bilde/video.

Har man super kamera med helt ville oppløsninger så er de fortsatt fullt i stand til å brukes på en PC for å vise bildet, selv om bildefilene som f.eks RAW formatet er svært plasskrevende - opp i flere hundre MB hvis det gjelder bilder til store reklameposters etc.

Konklusjon:
Om man da har et HD-klipp som er større enn oppløsningen på skjermen, så har f.eks Windows Media Player et større bilde å jobbe med og om man blåser dette opp på et stort LCD panel eller projektor, så har man da et bedre bilde.

Spørsmålet er egentlig bare hvor høy oppløsning trenger man på et HD-klipp på f.eks er 40-tommer, eller hva med en 102-tommer? Iom at en TV som er HD-ready skal klare å vise 720p som er minimum 720 linjer, så har det ikke mye å bety om filmen har høyere oppløsning - kanskje heller bare bedre.

Selv vil jeg tro at om man kjører projektor, så er det viktig med kanskje en 1080p standard da bildene er MYE større enn f.eks på en LCD-TV. Men dette vil være et problem til evig tid, eller helt til vi har et DVD format som gir helt vill oppløsning selv på en projektor som viser bilder på over 100-tommer. For en TV på 40-50 tommer så vil de fleste se at 720p er en god oppløsning, men jeg håper at 1080p blir vanlig da dette også vil gi bedre bilder til oss som har et 720p panel.

Selv så har jeg en HTPC som spiller av 1080p klipp til helt fantastiske bilder på en Sony KLV-V40. Jeg bruker da Windows Media Player, så nå er det bare å vente på å installere en HD-DVD og Blu-ray spiller i maskinen - så er jeg klar til å nyte nye filmer i de nye formatene :)
mvh
Ken

| Sony KLV-V40A10E | Xbox 360 Premium | IBM ThinkCentre 3Ghz | ATI Radeon X800 512MB DVI-D HDMI | PS 2 | Logitech Z-5500 | Kommer: Denon 3806, SVS PB10, SVS SBS-01 Surround |
19.01.2006 09.48.55 #4 av 7
Postet av: orso
Tror du finner en god forklaring her:
http://www.hjemmekino.no/guide/tvsystemer_hdtv.asp
19.01.2006 09.54.48 #5 av 7
Postet av: orso
Dette kan også være av interesse:
http://www.hjemmekino.no/guide/tv_tips.asp

Men det er slik det nevnes her at hvis skjermen ikke den sammen oppløsningen, blir bildet nedskalert.
19.01.2006 12.16.21 #6 av 7
Postet av: Rikky
Alle dere som har svart: Hvis dere ser på linken i det første innlegget, ser dere at den aktuelle TV-en faktisk har en oppløsning på 1920*1080, og den støtter også 1080i via både DVI og komponent.
19.01.2006 19.45.05 #7 av 7
Postet av: EHE
Jeg tror problemstillingen med at mange av de displayene som i utgangspunktet
skulle støttet 1080p ikke gjør det, har med måten skjermen er bygd opp
systemmessig. Når en skal bygge en skjerm som skal være kompatibel med
x antall formater velger mange å løse dette med å legge inn en krets som
håndterer skalering av alle de ulike kildene og som gir ut et fast format som
så tilpasses det fysiske displayet som benyttes.

Hvis scaler kretsen ikke har støtte for 1080p hjelper det ikke om displayet
har oppløsning nok til å støtte dette. Det kan også hende at noen produsenter
ikke ønsker å støtte 1080p via VGA/DVI fordi de er redd konkurranse fra
HTPC når de skal prøve å selge inn DVD spillerene sine (ref. philips)
Skriv et svar