Logo

HDTV Fra Canal Digital, men ikke for alle Plasmaskjermer ???

Skriv et svar
28.09.2005 06.44.40 #1 av 2
Postet av: Falcon
Hvis du ikke leser alt så kan det være viktig å få med seg teksten i blått !
Canal Digital skriver på sine sider:

Nå kommer HDTV
Etter at tv- sendinger i HD-format har vært på planleggingsstadiet i flere år, kommer nå endelig den første kanalen i dette høykvalitets formatet.

Fortsatt vil det ta litt tid før allmenn-kringkastere som NRK og TV 2 begynner med regulære sendinger i HD-format, men uansett kan det lønne seg å se etter merket «HD ready» når du kjøper ny flat-tv. Da er du sikret at tv-en kan vise sendinger i HD- format når dette etter hvert blir vanlig.

– Innføringen av HDTV gir et kjempesprang i kvalitet, sammenlignet med hva som kan vises på en tv med vanlig billedrør, opplyser Torkel Thoresen, teknisk produkt-ansvarlig i Telenor Broadcast. HDTV-formatet kan gi god kvalitet på flatskjermer opp-til 50 tommer.

Fordelen med HDTV-formatet er at det har en mye bedre oppløsning enn dagens tv-format. Måler man samme flate har HDTV rundt fem ganger så mange punkter. Med dagens tv-format får vi et bilde med tilfreds-stillende kvalitet på skjermer opp til rundt 32 tommer.

På skjermer større enn dette blir bildet kornete, sett fra « sofaavstand». Med HDTV-formatet kan man øke skjermstørrelsen til 50 tommer og fortsatt ha en tilfreds stillende kvalitet på tv-bildet. På en 32-tommers skjerm vil man få et tv-bilde som er vesentlig skarpere enn det dagens format er i stand til å presentere, sier Torkelsen.

Spørsmål og svar om HDTV

Hva er HDTV?
HDTV (High Definition Television) er neste generasjon digitale tv-signaler som gir en mye bedre kvalitet på tv-bildene sammenlignet med dagens tv-standard. HDTV har høyere opp-løsning enn dagens tv-formater.

Når vil Canal Digital starte HDTV sendinger?
Canal Digital distribuerer CANAL+, som fra september i år vil sende HDTV på kanalen C MORE HD.

Hvem kan få tilgang til HDTV fra Canal Digital?
Alle Canal Digitals parabolkunder som abonnerer på CANAL+ eller Entertain får mulighet for å se HDTV sendingene C MORE HD.

Kan jeg bruke min eksisterende dekoder?
Nei, HDTV krever en ny dekoder. Denne vil du kunne få kjøpt hos de . este radio- og tv - forhandlere.

Trenger jeg ny tv?
Det kommer an på hva slags tv du har i dag. For å få full utnyttelse av HD sendingene, bør du ha en skjerm som minst kan vise 720 linjer. Dvs. en plasma eller LCD skjerm, eller projektor med DVI eller HDMI inngang og HDCP. Du kan koble en HDTV dekoder til en vanlig tv, men dekoderen vil da ikke vise HDTV, men en vanlig tv-versjon av HDTV signalet.

Jeg har plasmaskjerm, har jeg HDTV?
Ikke nødvendigvis. Svært mange av plasmaskjermene som er solgt og selges i dag er ikke HDTV kompatible. Hvis du sjekker spesifikasjonen på din plasmaskjerm og den viser 848x480 punkter, er den ikke HDTV kompatibel. I tillegg må skjermen støtte HDCP for å vise HDTV gjen-nom DVI/HDMI kontakten. Har den ikke HDCP må du bruke komponent-kabler, dvs. analog overføring mellom dekoder og skjerm. Skal du kjøpe plasma eller LCD skjerm nå, sørg for at den er «HD Ready», dette vil stå på skjermen i butikken.

Hva er HDCP?
HDCP (High Definition Content Protection) er en kopi beskyttelse som er pålagt av program-leverandørene. Både skjermen og dekoderen må støtte HDCP for å kunne bruke digital overføring mellom disse, dvs. ved bruk av DVI eller HDMI kabel. (Digital signal overføring mellom dekoder og skjerm.)Må jeg stille noe på parabolen?Nei, CANAL+ vil sende HDTV fra 1 grad vest. Hjelp, min skjerm håndterer 720 linjer.

Hva med 1080i sendinger?
Alle 720p skjermer skalerer ned 1080i sendinger. Så du får fortsatt sett 1080i sendinger, men ikke med full oppløsning. Men det er fortsatt HDTV.

Hvilken komprimeringsstandard vil dere bruke?
C MORE HD komprimeres i MPEG2. I løpet av 2006 vil de . este HD-kanalene sende i MPEG4.

Er det egentlig forskjell på vanlig tv og HDTV?
Du tror det ikke før du ser det! Ja, forskjellen er svært stor. Om du har 42 tommer eller større skjerm bør du stikke innom en forhandler og få en demonstrasjon på så stor skjerm som mulig. Har du mindre skjerm, vil nok forskjellen ikke være like fremtredende. Se etter dette merket for å forsikre deg om at tv-en du kjøper er klar for
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.09.2005 12.11.05 #2 av 2
Postet av: mikebj
Er det noen som har kjøpt denne decoderen og har noen erfaring med den?

Er det kun C MORE som har HDTV sendinger foreløpig, i såfall er det vel dyrt å bruke 2000 kr + 500 i årlig avgift på denne. Har de denne kanalen på kabel nettet, eller kun på parabol?

Standard decoderen til Canal Digital på kabel er treg, bltt noe bedre etter oppgraderinger det siste, men i forhold til den jeg hadde fra UPC der jeg bodde før er den ikke noe særlig å skryte av.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar