Logo

HDTV - Oppløsning

Skriv et svar
31.12.2005 18.47.16 #16 av 20
Postet av: Rikky
"lucy" skrev:Det finnes plasmaskjermer på markedet med høyere oppløsning enn 1024x768. Jeg har en Pio 506XDE 1280x768.
Jeg var litt upresis der, jeg mente 43" og mindre. Skal endre innlegget mitt.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
31.12.2005 19.01.49 #17 av 20
Postet av: Rune
At det ikke finnes plasma apparater som har større oppløsning ved den størrelsen er også grunnen til at EICTA godtar det. For EICTA består av mange produsenter av plasmaskjermer og de ville aldri lagd en standard som gjorde at apparatene sine ikke kunne merkes HD-ready. For da ville salget av plasma blitt veldig redusert i forhold til LCD-TV.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
31.12.2005 19.30.22 #18 av 20
Postet av: lucy
"Rune" skrev:At det ikke finnes plasma apparater som har større oppløsning ved den størrelsen er også grunnen til at EICTA godtar det. For EICTA består av mange produsenter av plasmaskjermer og de ville aldri lagd en standard som gjorde at apparatene sine ikke kunne merkes HD-ready. For da ville salget av plasma blitt veldig redusert i forhold til LCD-TV.
OK. Jeg oppsummerer: For å kunne merkes HD-ready er vi enige om at skjermen må ha en fysisk oppløsning på 720 linjer vertikalt. Den må kunne vise bildet i tilnærmet 16:9 men ikke i full oppløsning horisontalt.

Jeg sitter på jobben og har ikke noe annet å gjøre enn å kverulere. Godt nyttår. :P
Si vis Pacem, Para bellum
31.12.2005 19.37.08 #19 av 20
Postet av: eolaih
At Dagens HD klare 42-43 tommers plasma - skjermer/TV blir godtatt, selv om de ikke tilfredstilller HD kravet, slik som "Rune" fremstiller det, stemmer ikke. FAKTUM er at de tilfredstiller HD - kravet.

HD kravet er nokså enkelt når det kommer til skjemen.

"1. Display, display engine
· The minimum native resolution of the display (e.g. LCD, PDP) or display
engine (e.g. DLP) is 720 physical lines in wide aspect ratio."

Og det er det eneste kravet som gjelder selve skjermen /"panelet".

Dette betyr at skjemen må ha en "fysisk" oppløsning på minst 720 linjer og at skjemen er i et "wide screen" format. Det er ikke krav til antall punkter på X retningen (bredden).

"Rune" skrev:At det ikke finnes plasma apparater som har større oppløsning ved den størrelsen er også grunnen til at EICTA godtar det. For EICTA består av mange produsenter av plasmaskjermer og de ville aldri lagd en standard som gjorde at apparatene sine ikke kunne merkes HD-ready. For da ville salget av plasma blitt veldig redusert i forhold til LCD-TV.
snart utlært ?
31.12.2005 21.26.51 #20 av 20
Postet av: Rune
"eolaih" skrev:At Dagens HD klare 42-43 tommers plasma - skjermer/TV blir godtatt, selv om de ikke tilfredstilller HD kravet, slik som "Rune" fremstiller det, stemmer ikke. FAKTUM er at de tilfredstiller HD - kravet.

Tror du misforstår meg. Det er jo akkurat det jeg hevder at de gjør. Jeg bare begrunnet hvorfor EICTA ikke setter noe krav til den horisontale oppløsningen.

Såvidt jeg tolker sier kravet ikke noe om at at skjermen må være et widescreenformat. Det holder at bildet er 16:9 og med minimum 720 linjer fysiske bildelinjer. (Eicta sier faktisk ingenting om den faktiske bildeoppløsningen engang. Hvis man lager seg en skjerm som viser linjen 720 ganger over hverandre så er det faktisk godkjent det også) (men det ville ikke blitt særlig bilde av det)

Godt nyttår!
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Skriv et svar