Logo

Hjelp. Klarer forsterkeren min de nye høytalerene??

Skriv et svar
11.09.2007 00.31.49 #1 av 11
Postet av: Elisabeth77
Hjelp, i går kjøpte jeg nye høytalere til hjemmekinoanlegget pga av at de som fulgte med er små og dårlige. Jeg kjøpte et høytalersett med front, center og bakhøytalere på Elprice som heter Pure Acoustic-Dream77. Når jeg koblet dem til min Yamaha HTR-5830 forsterker opplevde jeg at den skrudde seg av når jeg skrudde opp lyden til ca.-30db. Så da er spørsmålet: Hva gjør jeg nå? Han jeg kjøpte høytalerene av sa at de ville fungere greit med min forsterker, men det ser ikke slik ut. Jeg orker ikke tanken på å måtte dra dem ut til butikken igjen. De er svære og tunge. Jeg var så happy igår da jeg hadde fått dem i hus og nå føler jeg meg bare kraftig lurt :cry: Er det noen av dere som kan hjelpe med gode råd er det kjempeflott!!
- Everything starts with Pushing the Button -
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.09.2007 00.44.14 #2 av 11
Postet av: Zleepyme
Gå over alle kabler på nytt. det virker som det kan være en feilkobling, eller høyttalerkabler som kommer borti gods eller noe. Reciveren skal ikke ha noe problem å drive disse, selv om den kanskje ikke klarer å få fullt skuv av høyttalerne. Den skal iallefall ikke slå seg av.
Mvh ZM=)
Front:Dali Mentor 8, Senter:Dali Ikon Vokal2MkII, Side: Dali Fazon Mikro, Bak: Dali Ikon5MK2, Subwoofer: Dali Ikon Sub MK1
Denon Avr3313, Effekt: 2x Nadc275,Blu-Ray: Denon BDP-1713, Tv: Samsung UE55F8005
http://min.hjemmekino.no/Zleepyme/562#/0
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.09.2007 01.40.17 #3 av 11
Postet av: Elisabeth77
Ok, det skal jeg gjøre. Et litt pinlig spørsmål: den delen av kabelen som har en rød linje, stemmer det at det er den som skal på pluss på forsterkeren? Det er iallefall slik jeg har kloblet det.. :oops: "You are talking to a lady you know". Null peiling :lol: Skal gå over jeg og se om det ser ok ut :D
- Everything starts with Pushing the Button -
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.09.2007 01.59.18 #4 av 11
Postet av: Elisabeth77
Hei. Kom på en ting. Jeg kjøpte igår litt for lite kabel, så jeg tok den ene fra et annet eldre stereoanlegg jeg har stående og brukte denne til den ene bakhøytaleren. Det er en flatere, men kraftig kabel. Den er brukt til et par store Proson høytalere. Skal kjøpe mer kabel imorgen, men tror du det kan være en årsak til problemene? Ellers verdt å nevne er at når forsterkeren slår seg av og jeg skrur den på igjen, kommer en feilmelding som sier noe om at jeg må sjekke SP Wire. Aner ikke hva det er, men det gjør kanskje du? :wink:
- Everything starts with Pushing the Button -
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.09.2007 08.12.54 #5 av 11
Postet av: Soundispower
orker ikke lese i boken min for å finne ut hva sp -wire er..men du skal være ganske godt sikret hvis du går over ledningene en gang til på følgende måte:

L- Front (Venstre front)
R- Front( Høgre front)
center- :p

Så må du huske at hvis forsterkeren din har A og B utganger for frontene dine..(dvs a den har mulighet for 2 sett høyttalere..) så må du huske å koble kun på A eller kun på B..feks..:)

har du bilde av dette? om du får "PHASE" feil...så er det fordi du har satt pluss/minus feil vei:) Rød på rød og svart på svart:p


Det med kablene, det har ikke noe å si enn det estetiske..
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.09.2007 11.36.24 #6 av 11
Postet av: Elisabeth77
Ok. Jeg lurer også på en ting når det gjelder bakhøytalerne. Blir høyre bakhøytaler den som er høyre for meg når jeg sitter i sofaen, eller når jeg står rett foran dem? :shock:
- Everything starts with Pushing the Button -
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.09.2007 14.05.20 #7 av 11
Postet av: damnmyeyes
Det blir til høyre for deg når du sitter i sofaen.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.09.2007 23.59.47 #8 av 11
Postet av: Elisabeth77
Hei hei.. Har nå byttet ut Yamaha-forsterkeren jeg hadde med en jeg kjøpte på HiFi-Klubben. Det ble en NAD T744 som er mye sterkere og bedre. Ellers fant jeg ut at et par tråder fra kabelen - var borti + på ene høytaleren, så da det var fikset fungerer alt som en drøm :D

Takk for god hjelp. Føler meg en tanke blondere enn jeg egentlig er til tider :wink:
- Everything starts with Pushing the Button -
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.09.2007 09.51.40 #9 av 11
Postet av: Soundispower
"Elisabeth77" skrev: Ellers fant jeg ut at et par tråder fra kabelen - var borti + på ene høytaleren, så da det var fikset fungerer alt som en drøm :D


vær forsiktig med sånt:) det bruker som regel å ta knekken på elektronikk fort som fy :wink:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.09.2007 15.23.45 #10 av 11
Postet av: Zleepyme
Så bra problemet ble fikset :lol: Feilmeldingen er sikkert en forkortelse på Check Speaker cable. Eller noe i den duren=)
Mvh ZM=)
Front:Dali Mentor 8, Senter:Dali Ikon Vokal2MkII, Side: Dali Fazon Mikro, Bak: Dali Ikon5MK2, Subwoofer: Dali Ikon Sub MK1
Denon Avr3313, Effekt: 2x Nadc275,Blu-Ray: Denon BDP-1713, Tv: Samsung UE55F8005
http://min.hjemmekino.no/Zleepyme/562#/0
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.09.2007 16.07.34 #11 av 11
Postet av: Elisabeth77
Jepp, alt som ordner seg er bra :D :wink:
- Everything starts with Pushing the Button -
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar